Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Tycker det är spännande nog att man skulle kunna nyttja det så pass högt som säg 300-350Hz.. Skulle kunna bli en spännande trevägare... NHT 3.3 rullar ju av sin andra lill-bas vid 320Hz t.ex.
Morello skrev:Räcker det inte med att riktverkan samt distorsion blir för hög över cirka 400 Hz?
paa skrev:Nattlorden skrev:Tycker det är spännande nog att man skulle kunna nyttja det så pass högt som säg 300-350Hz.. Skulle kunna bli en spännande trevägare... NHT 3.3 rullar ju av sin andra lill-bas vid 320Hz t.ex.
Jo, men det är ju en fyrvägare.
IngOehman skrev:
Vh, iö
IngOehman skrev:Morello skrev:Räcker det inte med att riktverkan samt distorsion blir för hög över cirka 400 Hz?
Fast det blir de ju inte. Riktverkan är ju inte problemet, ej heller distorsionen. Så vad menas med "räcker det inte"?
"Snabbheten" är också problemfri (bortsett ifrån att det är ett hitteppord för dem som inte förstår hur högtalare fungerar man ändå vill säga något om dem).
Så jag uppmanar alla att läsa mitt inlägg högst upp på denna sida upprepade gånger med målet att förstå vad jag skriver.
Har man en stark förutfattad mening om vad jag antagligen kommer att säga (innan man läser det) är det antagligen lätt att denna vinner över att se det jag faktiskt skriver. Så läs långsamt och noga.
Vh, iö
Kraniet skrev:IngOehman skrev:50 mm är max användbar slaglängd. När man överskrider 50 mm låter det inte lika bra längre.
Byggde faktiskt några prototyper baserade på 32W när jag jobbade på mkII-versionen av W121. Men de föll inte alls väl ut, från min synvinkel sett skall sägas, det gick inte att ge det egenskaper som var i närheten av mina mål. Det är inte en kritik mot 32W/4878T00, inte alls!
Det är bara ett element med totalt väsensskilda egenskaper.
W121 är på många sätt dimensionerat som ett normalt baselement, inte som ett element för "subwoofers".
Om jag minns rätt så ger W121 i det linjära området ifrån sig flera gånger högre akustisk uteffekt för en given elektrisk ineffekt är det 32W-baserade alternativet.
Vh, iö
Intressant. Men 50mm är det p-p du menar då?
Vad säger egentligen folket på Scan-Speak om dina element? Du verkar ju kunna få ut mer kapacitet än vad högtalarelement vanligtvis mäktar med. Blir de inte förvånade på Scan-Speak?
Hjälper du dom i deras utveckling också, (känns som att de borde vara intresserade av det)?
Den optimering du gör som du upplever ger sådana kvalitéer. Har du någon uppfattning om hur stor andel lyssnare som hör den förbättringen? Vi har ju några här i tråden(forumet) som upplever skillnaden. Är det så uppenbart eller är det nåt som mer liknar tex regnbågseffekten från DLP-chip. Dvs har andra svårare att uppfatta "felen" med andra element? Du kanske inte gjort någon sådan undersökning?
Nattlorden skrev:Tycker nog vi lite smått börjar se resultaten av att de kikat på beställningarna och försökt bygga egna... vi börjar ju se voicecoil formers i titan, t.ex... men mellan att de ser att IÖ vill ha det så till att de förstår varför är ett stort steg... och det kanske inte är i Ino's bästa intresse att berätta det.... Lite trade secrets behöver ett företag ha...
E skrev:Talspolebobin, alltså.
Mvh E*
Kraniet skrev:Har utsagor från DVDai och Chrisss som båda menar att w121 gör något "speciellt" som andra baselement inte gör. Dvs att de helt enkelt låter bättre, oberoende av ljudvolymen.
DVDai har ju tex tidigare haft massor med w104, men det lät inte lika bra helt enkelt. Som jag förstår det verkar det inte heller vara så mycket applikationen (slutet/basreflex) utan elementet som sådant som är speciellt.
Det verkar inte heller vara en fråga om ren pumpförmåga utan elementet verkar ha "kvalitéer" som andra element inte har.
Hade varit kul och få en liten insikt om vad som är speciellt med w121.
Själv har jag hört/upplevt(!) ett Y-4 system hos Hassesolo och det lät helt sjukt bra. Men jag har ingen aning om det kan tillskrivas bassystemet, rummet eller installationen som helhet. Jag har inte så mycket att jämföra med själv då jag inte hört något annat system med liknande kapacitet.
Är det fler som delar DVDai och Chriss upplevelser ang w121?
IngOehman skrev:Jag anar att det är meningen att man skall fatta vad det där betyder, men jag tror jag saknar någon fundamental ledtråd... Lacken på vaddå?
Fostex skrev:Kraniet skrev:IngOehman skrev:50 mm är max användbar slaglängd. När man överskrider 50 mm låter det inte lika bra längre.
Byggde faktiskt några prototyper baserade på 32W när jag jobbade på mkII-versionen av W121. Men de föll inte alls väl ut, från min synvinkel sett skall sägas, det gick inte att ge det egenskaper som var i närheten av mina mål. Det är inte en kritik mot 32W/4878T00, inte alls!
Det är bara ett element med totalt väsensskilda egenskaper.
W121 är på många sätt dimensionerat som ett normalt baselement, inte som ett element för "subwoofers".
Om jag minns rätt så ger W121 i det linjära området ifrån sig flera gånger högre akustisk uteffekt för en given elektrisk ineffekt är det 32W-baserade alternativet.
Vh, iö
Intressant. Men 50mm är det p-p du menar då?
Vad säger egentligen folket på Scan-Speak om dina element? Du verkar ju kunna få ut mer kapacitet än vad högtalarelement vanligtvis mäktar med. Blir de inte förvånade på Scan-Speak?
Hjälper du dom i deras utveckling också, (känns som att de borde vara intresserade av det)?
Den optimering du gör som du upplever ger sådana kvalitéer. Har du någon uppfattning om hur stor andel lyssnare som hör den förbättringen? Vi har ju några här i tråden(forumet) som upplever skillnaden. Är det så uppenbart eller är det nåt som mer liknar tex regnbågseffekten från DLP-chip. Dvs har andra svårare att uppfatta "felen" med andra element? Du kanske inte gjort någon sådan undersökning?
De här frågorna tycker jag var intressanta. Något du vill svara på, IÖ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster