piP undermåliga på mässan?!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

JML2005

piP undermåliga på mässan?!

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 12:58

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-12 14:02

Märket som alla älskar att hata, mao inget nytt under solen
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-02-12 15:19

Jag tyckte inget lät riktigt bra på mässan. Inte änns Krell / Willson, där jag satt mycket bra placerad i rummet och det kändes som förutsätningarna i det rummet fanns för välljud. Visst kan man höra tydliga färgningar i vissa rum. Men annars låter allt rätt tråkigt, enligt mig.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 15:33

Alexi skrev:Jag tyckte inget lät riktigt bra på mässan. Inte änns Krell / Willson, där jag satt mycket bra placerad i rummet och det kändes som förutsätningarna i det rummet fanns för välljud. Visst kan man höra tydliga färgningar i vissa rum. Men annars låter allt rätt tråkigt, enligt mig.

Oki!

Intressant att audiofilfolket på hififorum har lite andra synpunkter än faktiskt.se:s medlemmar har, angående piP.

Rätt uppställda piP vad kan de jämföras med?
Spöar de Amphion argon 2, (som jag tycker är mycket bra stativare i prisklassen)?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-12 15:37

Det här verkar vara en repris på:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 41&start=0
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 15:49

paa skrev:Det här verkar vara en repris på:

Inte riktigt, men nästan.
(Basstöd intresserar inte mig, ser ju förjävliga ut!)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-12 16:23

Det som är det fina med basstöd, du kan lätt gömma undan dem.. :D

/J*

*Som bara var inne och vände i piP-rummet.
admin

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 16:28

Slartibartfast skrev:Det som är det fina med basstöd, du kan lätt gömma undan dem.. :D

/J*

*Som bara var inne och vände i piP-rummet.

Ok!

Nog om basstöd, finns ju redan en tråd om det.

Vilka andra stativare matchar piP med avseende på ljudet?

:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-12 16:37

JML2005 skrev:

Jo, men den tråden handlade väl om piP utan basstöd!?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-12 16:40

JML2005 skrev:Vilka andra stativare matchar piP med avseende på ljudet?

Enligt David_A så var väl Revel Ultima Gem ganska jämnbördig med piP i prestanda?
Class only looks like arrogance from below.

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 16:48

paa skrev:
JML2005 skrev:

Jo, men den tråden handlade väl om piP utan basstöd!?

Kanske det, när en tråd passerar 2 sidor orkar jag inte läsa den!
Vänligen skräpa inte ner denna tråd om att ämnet redan är berört mm! :evil:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-12 17:06

Jag tror Ingvar lätt skulle kunnat sätta upp piP så den spelat mycket bättre, men att han skulle få svårt att få till det så bra på en mässa, att han skulle kunna vara 100% nöjd, och kunna stå för det i alla delar. Därför gissar jag att han inte gjort nånting alls för rumsanpassningen hos Veteran.
Numera pensionär.

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 17:06

Rydberg skrev:
JML2005 skrev:Vilka andra stativare matchar piP med avseende på ljudet?

Enligt David_A så var väl Revel Ultima Gem ganska jämnbördig med piP i prestanda?

tack
:wink:

Vi lägger ner den här tråden.....
bye bye..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-12 17:16

varför skulle han annars sålt sina revel?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-12 18:03

är det kanske så att dóm bästa högtalarna är ett rum och inte högtalare?...utan att högtalarna är mer som ett högtalarelement till rummet....i så falla kan man ju få många olika högtalare att låta lika bra.
personligen så tycker jag att man ska jämföra högtalare under samma förutsättningar, dvs i samma rum utan några ändringar av akustiken i rummet...det är ju det enda sättet att höra skillnaden mellan just högtalarna.

Pip är säkert en bra högtalare under rätt förutsättningar...men det är det väl många högtalare som är. Fördelen med just Ino Audios högtalare är väl att man kan fråga konstuktören själv om vilka förutsättningar som är bäst för just Ino Audios högtalare här på forumet....
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

WuXian

Inläggav WuXian » 2006-02-12 18:20

Det insinuerande inlägget på det politiska forat inom apostrofer:

"Efter att ha gått runt på High-End 2006 igår undrar jag om det blev ngt fel med PiP. De användes av Veteran Hifi för att spela upp vinyl."

Anser han att de är/var bra innan mässsan?
Kanske uppställningen åsyftas?

Vidare:

"Intrycket jag fick var att de inte lät något speciellt.
Någon som har liknande erfarenhet?"

Hur ska olika ljud och musik låta, allihopa på något speciellt sätt/färgat?
Varför bry sig om vad andra upplever om man vill ha något eget sound?

"Är nyfiken på att skaffa dessa, men tappade någort av intresset"

Tror han att objektivitet marknadsförs?

/Subjekt och Predíkat

PS notera det brat-fina i:t

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-12 20:20

Hmm...en del tycks forfarande tro att kvalité, gällande ljud alltid är förbunden med mängden pengar man lägger på det!

I många fall är det så, men inte alltid och troligtvis förvånande sällan igentligen om man undersökte fullt ut.

Kollade priset på Revelerna som Rydberg skrev om... :lol:

God Damn...piP->go..go

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 20:51

screen skrev:Hmm...en del tycks forfarande tro att kvalité, gällande ljud alltid är förbunden med mängden pengar man lägger på det!

hmm

Blev nog lite missförstånd med min kommentar om att lägga ner tråden.
Kanske uppfattades som om att jag inte tog jämförelsen med Revel på allvar, så var icke fallet! Efter att ha läst andra trådar tyckte jag att denna blev lite onödig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-02-12 20:57

JML2005 skrev:
Alexi skrev:Jag tyckte inget lät riktigt bra på mässan. Inte änns Krell / Willson, där jag satt mycket bra placerad i rummet och det kändes som förutsätningarna i det rummet fanns för välljud. Visst kan man höra tydliga färgningar i vissa rum. Men annars låter allt rätt tråkigt, enligt mig.

Oki!

Intressant att audiofilfolket på hififorum har lite andra synpunkter än faktiskt.se:s medlemmar har, angående piP.

Rätt uppställda piP vad kan de jämföras med?
Spöar de Amphion argon 2, (som jag tycker är mycket bra stativare i prisklassen)?
Nja jag håller helt med vad Zalve och flera andra säger på hififorum.

Amphion gör väldigt vällljudande högtalare.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-12 21:36

Utan att ha varit på Hifi-mässan sä är mina spontana reflektioner:

1. Traditionella Hifi-högtalare som är gjorda för hemmiljö har nästan alltid svårt att låta bra på mässor, rummen är för stora - för att få plats med alla lyssnare/presumtiva kunder. För att låta riktigt bra i så stora rum behövs oftast också riktigt stora högtalare ..

2. Störnivån. Man kommer från en bullrig miljö(ute/trafik mm) in i en annan bullrig miljö(röster/demomusik) - öronen är helt enkelt för stunden väldigt avtrubbade. Hemma, när det är tyst på kvällen, och med vin i glaset är det en helt annan skärpa på hörseln.

Betänk, är det nu så konstigt att alla säger "hemma hos mig låter det mycket bättre"?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-12 21:51

Hej alla!

Vill bara nämna att jag inte hade något med användandet av piP på mässan att göra. Jag visste att de stod där först när jag själv såg dem på lördagen.

Jag var inne i Veteranrummet lite kort två gången under mässan, och båda dessa gånger spelades det tämligen illaljudande vinylplattor, den ena var rent av förskräckligt illaljudande (jag tror det var en Lisa Nilsson-platta). :(

Jag har ingen uppfattning om hur högtalarna presterade med andra ord, men både rummet och uppställningen såg bättre ut än förra gången. Fortfarande stod de inte mot väggen som de skall dock, och fortfarande stod de på för höga stativ. :?

Tror jag skall be Veteranhifi att inte ta dem till mässor fler gånger.

Vh, iö

- - - - -

PS. Håller med någon inläggare om att det är mycket svårt att få till en bra ljudåtergivning på mycket kort tid på en mässa, och jag skulle nog inte bli helt nöjd med vad jag själv skulle kunna åstadkomma.

Därför dömer jag inte heller något efter vad jag hört på en mässa. Jag har hört förträffliga saker prestera undermåligt, och jag har hört dåliga saker prestera förvånansvärt anständigt.

Tyckte mässans bästa ljud levererades av Wilson/Krell möjligen tillsammans med Canton. Även oräknat ljudet tycker jag att Wilson/Krell-demon var klart bäst. Trevliga presentatörer som spelar utvalt välljudande programmaterial är trevligt. Fast allra bäst tycker jag tysta mässor är. De ljud som framställs är ju i regel mera vilseledande än rättvisande.

Det kan man dock hantera genom att aldrig döma något baserat på ett dåligt mässintryck - bara ta till sig de positiva intrycken.
Senast redigerad av IngOehman 2006-02-12 21:57, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 21:52

xeizo skrev:Utan att ha varit på Hifi-mässan sä är mina spontana reflektioner:

1. Traditionella Hifi-högtalare som är gjorda för hemmiljö har nästan alltid svårt att låta bra på mässor, rummen är för stora - för att få plats med alla lyssnare/presumtiva kunder. För att låta riktigt bra i så stora rum behövs oftast också riktigt stora högtalare ..

2. Störnivån. Man kommer från en bullrig miljö(ute/trafik mm) in i en annan bullrig miljö(röster/demomusik) - öronen är helt enkelt för stunden väldigt avtrubbade. Hemma, när det är tyst på kvällen, och med vin i glaset är det en helt annan skärpa på hörseln.

Betänk, är det nu så konstigt att alla säger "hemma hos mig låter det mycket bättre"?

Ligger nog mycket i det du säger (skriver).
Finns det några tester av piP man kan läsa någonstans?
Alltså tester i hifitidningar eller liknande.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-02-12 21:53

IngOehman skrev:Hej alla!

Jag var inne i Veteranrummet lite kort två gången under mässan, och båda dessa gånger spelades det tämligen illaljudande vinylplattor, den ena var rent av förskräckligt illaljudande (jag tror det var en Lisa Nilsson-platta). :(

Tror jag skall be Veteranhifi att inte ta dem till mässor fler gånger.

Vh, iö

Japp det var en Lisa Nilsson platta, dom spelade den när jag var inne där också och den lät hemskt illa. Men försökte man bortse från knastret så tyckte jag den lilla högtalren stog sej riktigt bra gämfört med MÅNGA andra på mässan, en helt klart trevlig liten burk!!

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2006-02-12 22:00

Det här är väl lite halvt OT men ändå. Jag anser att mässor är till för att tillverkarna ska få visa upp sina produkter och på det sättet visa för kunderna att de finns! Varför ska man provlyssna på en HiFi-mässa, man provkör ju inte bilarna på en bilmässa :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-12 22:04

Precis!

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-12 22:58

Vilken Lisa Nilsson-platta är det som låter så illa, eller var det skicket på själva vinylen som var dåligt?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-12 23:08

Delvis skicket, men mest produktionen.

Har ingen aning om vad plattan hette. En sunkproduktion var det i varje fall.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-02-12 23:15

Skicket var bedrövligt, det knastrade och sprakade riktigt ordentligt. Det var nog "himlen runt hörnet" skivan eller en samling för det var den låten dom spelade när jag var in.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-13 08:48

xeizo skrev:Utan att ha varit på Hifi-mässan sä är mina spontana reflektioner:

Låter vettigt! Dock med reservation för vinglaset... Alkohol påverkar hörseln rejält, blir en riktig avtrubbning. Fast gott är det!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-13 10:25

Mhmm. Kanske borde de i stället ha spelat en oskadad CD-utgåva av 'Små rum', på vilken Esbjörn Svensson Trio (och på ett spår Ulf Wakenius) ackompanjerar vokalissan tjusigt. Ljudet kunde dock varit klart bättre även här, men kanske ska man inte kräva så mycket av ett album år 2001? Flera spår uppvisar dock toppfaktor om > 15 dB (spår 11 'Säg det igen' > 16 dB). Huruvida det är i produktion eller mastring ljudet skadats mest vågar jag inte säga - hur vet man det?

För inspelning och mixning står Alar Suurna och mastring Classe Persson (CRP). Björn Engelmann (som var med i paneldebatten) står minsann på tacklistan också :o - har han också mastrat, tro!? Alla momenten (inspelning, mixning och mastring) har förresten gjorts i olika studior...

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Nästa

Återgå till Wänner af Ino