Jag tycker att trådens ämne är väldigt intressant, och det har absolut med spridningsegenskaperna hos högtalarna att göra.
Men även hur dessa är placerade relativt lyssnare och rum, samt hur rummet är behandlat men dessutom så är inspelningen helt angörande för om kantringseffekten alls kan undvikas. (tycker jag!)
Dessutom så måste man ha i åtanke att eftersom man flyttar sig i den akustiska miljön så SKA en viss kantring ske, för att man helt enkelt förflyttar sig relativt den händelse som förmedlas där framme och denna händelses alla reflexer i rummet du sitter i.
Om du byter ut det upptagna ljudet av en sångare 2m bortom centrum mot en sångare på riktigt i rummet, denna står också 2m bakom högtalarna, och du flyttar dig i sidled.
Ja då kommer sångarens röst ej längre att upplevas komma från mitten om du rör dig i sidled
1: För att en verklig händelse ska kunna förmedlas på ett sätt som är helt naturlig är oftast en viss kantring/ förskjutning ett krav enligt min mening, men ljudbilden ska sömlöst hålla ihop och ha ett tydligt fokus.
För att uppnå rätt bettende då krävs då A/B mickning av vad jag upplevt, så antalet fonogram som alls medger detta som man vill uppnå, ja det är rätt begränsat relativt det musikaliska utbudet...
2: X/Y mickning tenderar till att kantra mer onaturligt (snabbare och mer in i närmaste högtalare)
3: Mix från närupptagningar gjord i studio kantrar allt som oftast omedelbart och är helt omöjliga att rädda, OM man inte ser till att på akustisk väg och med invinkling av högtalare och placering av dessa ”lura till” en diffus och rymdig atmosfär som räddar lite här men förstör fokus på allting du lyssnar på i gengäld.
4: Musik skapad i dator, hur denna är skapad avgör allt... viss musik kantrar massor och andra beter sig som om dom vore A/B mickade - alltså dom har adderande information om placering i tid och rum hos ljuden som spelas upp.
Jag vet inte hur dom gjort/gör detta men jag gillar det
Hemma så upplever jag att A/B mickning ger en ljudbild som beter ig relativt natirligt, inte det bästa jag hört men absolut övertygande nog för att jag inte ska störa mig och klart bättre än mer eller mindre allt annat jag hört. (utom vissa anläggningar där man gått in hårdare med akustiken)
X/Y låter bra i mitten men kantrar onaturligt.
Studio mixar kantrar snabbast av alla
Oavsett hur mycket det kantrar så hörs ALDRIG bara ljudet ur den närmaste högtalaren hemma hos mig, jag har alltid en ljudbild med viss placering och ”atmosfär” men fokus och de mest framstående instrumenten flyttar sig..
Ställer jag mig brevid 10cm från ena högtalaren så har jag fortfarande en ljudbild som är kantrad men den finns där och jag hör tydligt den andra högtalaren och ljud som placeras ”i luften” mellan mig och denna.
Denna upplevelse av att man nästan bara hör den högtalare som är närmast, den finns inte alls och har inte funits hemma hos mig med någon Ino i något rum faktiskt.
Min uppfattning är den att min ljudbild tillhör dom absolut bästa som jag hört någonsin, men samtidigt att den absolut inte är bäst.
För att uppnå bättre ljudbild så krävs mer arbete med rummet och det kommer inte att göras så jag är nöjd över att vara nöjd (helt tilfreds!) med hur det är nu.
Det var lite av mina tankar och upplevelser i ämnet