Ogjort skrev:Tell skrev:Lyssnat 20 min nu på senaste avsnittet, o tycker mest det känns som ni pratar om ett icke-problem, för jag känner ingen i musiksvängen som vill anpassa ljudet efter dåligt ljud. Allihopa försöker sig hitta sig en bra o vettig anläggning (även fast dom kanske inte alltid lyckas fullt ut pga okunskap) o inte en jävel sitter o producerar för att det ska låta bra på en liten laptop eller mobil.
Eller är det bara jag som råkar känna rätt folk o ni som hänger med fel folk?
Fint med en positiv livssyn!![]()
Det kanske beror på att du VÄLJER vilka du hänger med..?
Som frilansproducent / tekniker hamnar man i väldigt många olika studior.
I de flesta fall nästan omöjliga att göra ett bra jobb i. Och de kan mycket väl vara
”designade” av namnkunniga ”akustiker” och ändå fullständigt goddag yxskaft.
Om det sen beror på okunskap eller besparingskrav eller att de kommer in för sent
i processen är oklart. Vilket vi också påpekar.
Man hamnar som i ett gungfly och kan inte bedöma vad man gör överhuvudtaget.
Ändå ska man stå där med sitt namn på slutproduktionen. Som kan låta hur skevt som helst.
Och jag tycker vi är noga med att i podden påtala att ingen (så klart) medvetet strävar efter
att ha en dålig lyssning. Man går vilse, helt enkelt.
Men att säga att detta är ett icke-problem, är ungefär som att säga att det inte pågår
ett medelnivåkrig bara för att man råkar känna två pers som gör dynamiska fonogram.
Det är ett jätteproblem - både dåliga kontrollrum, och tankar om anpassning till en
tänkt slutkonsuments bristande apparater o manicker.
Sen kan det också vara så att teknikern sitter där och jobbar i en viss riktning mot
bättre vetande. För att ”branschen” kräver det. ”Det ska vara så”. Och detta är mycket
vanligt, tyvärr. Sen går teknikern hem för att på fritiden göra lysande inspelningar…
Eller om man nu ska ta i…
Varför inte besöka ett AES-arrangemang där INGEN av ca 30 närvarande, till vardags
arbetande inspelningstekniker, ens noterar att kontrollrummets ena högtalare är trasig.
Alltså inte lite, utan fullständigt paj. (sannolikt helt döda diskantelement) Obalansen vänster
höger högtalare var monomental.
Sen kan ju många av de människorna vara väl värda att hänga med ändå, då de har andra kvaliteter.
Men... om det du skulle säga stämmer. Varför låter det då generellt så som det gör?
Vilken är din förklaring? Vi kanske har missat den egentliga orsaken.
Uh, hur fick du mitt inlägg till att handla nåt om nån slags negativ livssyn??
Men vad i musikvärlden är det som du tycker låter dåligt med undantag för dynamikkomprimeringen? För visst att alla ljudtekniker inte alltid är apbra på det dom gör o får allt o sitta som en smäck, men det har väl inget med att nån aktivt försöker anpassa ljudet till dåliga anläggningar som laptops o mobiltelefoner? O visst att ljudtekniker inte heller har den optimala anläggningen, men jag har ändå inte hört speciellt mycket musik som låter dåligt pga det. Visst, det kan alltid låta bättre, men _dåligt_ är det väl ändå inte?
Så har du lust att länka några exempel på saker som låter dåligt pga att folk sitter med dålig anläggning eller har anpassat det efter en gammal laptop? O då vill jag alltså höra saker som låter DÅLIGT, för det är så ni målar upp det som.
Tycker det för övrigt känns lite som ditt gamla överdrivna radioprogram där du målar upp mp3-komprimering som att det låter så väldigt extremt dåligt, men när mp3 i själva verket i dom flesta fall är så gott som transparent.