Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Frågan många säkert ställer sig : blev det bättre upplevd bas med isobarik ?
Är det lönt för oss andra att bygga liknande ?
Kraniet skrev:sen är det ju inte säkert att resultatet är överförbart på andra element.
Kraniet skrev:sen är det ju inte säkert att resultatet är överförbart på andra element.
I det här fallet är det nog enbart totala lådvolymen som varit intressant. Är det en faktor och du är beredd att betala dubbla priset för det, så kan det definitivt vara ett alternativ.Tangband skrev:Frågan många säkert ställer sig : blev det bättre upplevd bas med isobarik ?
Är det lönt för oss andra att bygga liknande ?
Kraniet skrev:Men en jämförelse mellan 6 basar i dubbelt så stora lådor hade ju kunnat vara intressant. Men det är ju lite svårt att få till..
Finns det nån nånstans som gjort en riktigt seriös jämförelse mellan isobarik och "vanliga" lådor? Eller är det bara rent akademiska åsikter och äpplen-päron jämförelser som alltid diskuteras?
Alexi skrev:Jag gjorde lite mätningar nu från ungefär en meter framför lyssningsplats och såg att vänster modul spelade mycket svagare än höger modul jag höjde gain bara på vänster. Till slut gick steg i skyddslöge varje gång jag försökte spela rosa brus. Då slog det mig att jag kanske glömt bryggkoppla det steget och jo det hade jag. Vips nu har vänster bas 4 gånger mer effekt.
Mätning med bara vänster sida innan:
Såhär mäter det nu båda spelandes (dock utan infrafilter), 20-250Hz.
IngOehman skrev:Alexi skrev:Jag gjorde lite mätningar nu från ungefär en meter framför lyssningsplats och såg att vänster modul spelade mycket svagare än höger modul jag höjde gain bara på vänster. Till slut gick steg i skyddslöge varje gång jag försökte spela rosa brus. Då slog det mig att jag kanske glömt bryggkoppla det steget och jo det hade jag. Vips nu har vänster bas 4 gånger mer effekt.
Mätning med bara vänster sida innan:
Såhär mäter det nu båda spelandes (dock utan infrafilter), 20-250Hz.
Att koppla som om det är bryggkopplat men inte trycka in bryggkopplingsknappen, blir VÄLDIGT påfrestande för den förstärkarhalva som inte svingar spänning. Man riskerar faktiskt att spela sönder förstärkare på det viset, trots att de då bara levererar typ 1/4 av effekten vid klippning.
Vh, iö
Alexi skrev:Senaste mätningen:
Skulle behöva få ner nivån vid 36 Hz.
Skulle också behöva mätutrustning för att kunna mäta under 20 Hz.
Nattlorden skrev:Alexi skrev:Senaste mätningen:
Vad är din länsta rumsdimension?
paa skrev:Du har väl inte missat att det finns ett gruppköp på gång, med kort till Morellos PEQ?
Alexi skrev:Senaste mätningen:
paa skrev:Kraniet skrev:sen är det ju inte säkert att resultatet är överförbart på andra element.
Precis, ju sämre element desto större skillnad med isobark, resp tvärtom.
Alexi skrev:paa skrev:Du har väl inte missat att det finns ett gruppköp på gång, med kort till Morellos PEQ?
Jo men jag missade tåget på de färdiglödda, vet inte om jag klarar att få ihop det. En kommer nog beställa ett par ändå.
IngOehman skrev:paa skrev:Kraniet skrev:sen är det ju inte säkert att resultatet är överförbart på andra element.
Precis, ju sämre element desto större skillnad med isobark, resp tvärtom.
Njae... kan man verkligen säga det?
Jag skulle vilja säga att ljudmässiga skillnaden alltid är minimal, och att skillnadens signifikanta yttring är att lådvolymen utan isobarik blir större. Så vad jämför man egentligen?
1. Ljudtrycksförmåga per lådvolym? (Isobarik vinner)
2. Ljudtrycksförmåga per användt element? (Isobarik förlorar)
3. Ljudtrycksförmåga per krona? (Isobarik förlorar)
4. Ljudtrycksförmåga per watt (/effektivitet)? (Isobarik förlorar)
Så helst klart är det rätt val framförallt när skrymmandefaktorn är viktig.
Speciellt intressant blir det ju när man jämför att använda sex element per normal sluten låda med att använda sex element per låda i isobarikkonfiguration. Den konventionella kan då spela ut 4 ggr högre akustisk uteffekt, men den blir också (knappt) fyra gånger så stor. Som jag tror det var Nattlorden skrev, så kan det även vara relevant att jämföra sådan isobariklåda med en konventionell, med tre element. Den senare kan då leverera samma ljudeffekt, blir (knappt) dubbel så stor men blir både billigare och förbrukar bara halva effekten.
Vh, iö
Alexi skrev:Jag får också lite lägre dist och eftersom de är monterade magnet mot magnet, så får jag också ett aningen starkare motorsystem. Lådorna blir bara marginelt mindre, eftersom själva isobarik delen tar upp så mycket volym.
Mina motiv till denna lösning kan ni hitta i förstainlägget i denna tråd.
Tangband skrev:Nu har du kanske hunnit lyssna mera.står sig intrycken ?
Alexi skrev:Då skulle jag behöva skaffa en dator och koppla in i kedjan och det är jag inte sugen på.
Med mer bas så upplever jag det som om jag har mindre diskant, men så kom jag på att det för ngra år sedan fanns ett projekt här på faktiskt med två T22OA diskanter ovanpå topparna, så jag tänkte testa det. Jag minns dock inte vad projektet hette och lyckas inte hitta det när jag söker. Någon som minns?
Användare som besöker denna kategori: nasse och 17 gäster