Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Tre högtalare som gett mig en stor upplevelse?
Farsans Voight (Michelson!) horn
Magnepan 1.4
Linjekällor+basar hos Ola68
(finns många fler, men något måste man ju välja)
Tangband skrev:Nattlorden skrev:Tre högtalare som gett mig en stor upplevelse?
Farsans Voight (Michelson!) horn
Magnepan 1.4
Linjekällor+basar hos Ola68
(finns många fler, men något måste man ju välja)
Kul!
Kan du posta en bild på nån av dessa ?
Nattlorden skrev:...
GPRS, you know...
Snell eIII
Spelade bättre än allt annat i hifi-butiken man besökte på 80-talet tyckte jag. Väldigt bra klang och perspektiv samtidigt som det var kul att lyssna på musik.
hifikg skrev:En ensam högtalare i en Opel Kadett, 80-talsmodell gav mig en hissnande musikupplevelse och insikt om att jazz var kul (har beskrivit det mer utförligt i min medlemspresentation). Senare blev det Carlsson OA-52 i KAK-huset på en hifimässa någon gång på 80-talet. Något år senare lyssnade jag på ett par OA-52 hos hifi-art när det fortfarande låg på Grev Turegatan, det paret köpte jag (numera uppgraderade till .2). Efter 30 år ger de mig fortfarande gåshud så gott som dagligen.
Platis skrev:Snell eIII
Spelade bättre än allt annat i hifi-butiken man besökte på 80-talet tyckte jag. Väldigt bra klang och perspektiv samtidigt som det var kul att lyssna på musik.
Har ett par QRS 500 MKII, om jag förstått det rätt så ska Snell E vara lite av förebilden för dessa och påminna om dom ljudmässigt!
Om det stämmer vet jag ju inte eftersom jag aldrig hört några Snell, men det ska sitta liknande element iallafall! Är mycket nöjd med ljudbilden i mina, speciellt med tanke på att det "bara" är en två-vägare!
Har Snell EIII en extra bakmonterad diskant?
sportbilsentusiasten skrev:1. JBL 3677
2. Tonlägets Klångedang
3. Linn Komri
FBK skrev:B&W N802
Respons Grand
Dynaudio contour 3.4
shifts skrev:LTS-F1: Den första högtalare som fick mig att känna WOW! Kunde ha skrivet piP eller pi60s, men första mötet med det som nu varit en rätt långvarig kärlek började ändå med LTS-F1.
Bremen 3D8: Demorummet på Sheraton, med centern inkopplad. Magiskt fint.
MBL 120: Demorum på Lundqvist & Lindqvist. Det var en fysisk upplevelse på så vis att flygeln stod där, men syntes inte.
lennartj skrev:Någon Beveridge som drevs av single-end triodförstärkare troligen 805, 845 eller liknande i Ljudbutiken 1984 (?)
Stora aktivt delade trevägssystem med Onken Mahul baslådor och fransk/japanska trähorn för mellanregister och diskant med trioder förstås,
i Anders Edenholms Tesserakt-butik i Hägersten utan tillstymmelse till hornfärgning, åtminstone inte från de skivor Anders valt att spela.
Mina egna Carlsson OA52.2 samt fyra OB52 ger mig ofta stora musikupplevelser.
Tangband skrev:FBK skrev:B&W N802
Respons Grand
Dynaudio contour 3.4
Response Grand , snygga högtalare
paa skrev:1: Miniaudiofilen hos Tesserakt, med dess otroligt bra 3-d soundstage.
2: Demonstration av pi60 i källaren.
3: Kanske inte så mycket musikalisk upplevelse, men ändå den obändiga kraften som högtalarsystemet på Cosmonova uppvisade.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 0 gäster