Moderator: Redaktörer
MP skrev:Finns det något slavbas system i historien som blivit riktigt bra ?
lazyworm skrev:Även om man har rätt stora radier i båda ändar av röret (som man bör ha) så är det väl inte rekomenderat att gå över 24m/s igentligen, så till en xls 10"are bör ma nväl igentligen köra med 4" för att vara safe i vanlig BR konfiguration iaf.
XLS elementet i sig har ju så keffade T-S parametrar att det är mer eller mindre omöjligt att få till bra i en BR lösning iaf. ifall du fått till lådan så att du kan kalla den riktigt bra så är det bara att gratulera
lazyworm skrev:Jo jag skrev 4" med vanlig BR konfiguration.
Men vid avstämning om 100Hz borde man ju kunna ha rätt tunnt rör innan man kommer upp i över 20m/s?
Och ligger du i under 20m/s så bör det väl vara något annat innefrån lådan som fortplantar sig ut genom porten eller?
Svante skrev:Nä, jag har aldrig tyckt att grupplöptid är så viktigt. Eller, lite kanske, men jag tycker att folk överdriver betydelsen av den. Så uppfostraren i mig vill inte göra så att Basta! kan visa den, men marknadskrafterna kanske tvingar mig...
lilltroll skrev:lazyworm skrev:Jo jag skrev 4" med vanlig BR konfiguration.
Men vid avstämning om 100Hz borde man ju kunna ha rätt tunnt rör innan man kommer upp i över 20m/s?
Och ligger du i under 20m/s så bör det väl vara något annat innefrån lådan som fortplantar sig ut genom porten eller?
Poten fungrar som ett LP filter därför ska den dämpa allt inne i lådan, det var vitsen. Hastigheten är HÖG på röret från undre slavresonans upp till övre resonans. Nästan hela den akustiska effekten ska transporteras den porten. Utslaget minskar hör höga frekvenser men inte vastigheten.
Nwalmaer skrev:Har man en skillnad på 30 ms på säg 20 hz och 30 hz, som ett slavbas-system säkerligen kan resultera i, så måste väl detta höras? Varför annars skulle slutna lådor vara så mycket mer "musikaliska"? Nej, jag är skeptisk. Men visst, vill man ha en liten lådvolym med låg avstämning har man inget större val.
Nwalmaer skrev:Men om vi snackar små baslådor, som oftast är överavstämda, med närmast bisarra GD-peaker inom musik-området, kanske 30-50 hz. Ja, det måste väl påverka. Då snackar vi ju en fasgång som en bergskedja.
Haakan_W skrev:svante kan man mäta grupplöpstiden eller?
in på irc mere förresten
Svante skrev:Hmm, när jag tänker efter så borde det inte vara så svårt att ordna en samling wav-filer att jämföra. Frågan är bara vad man ska spela upp det på.
lazyworm skrev:Lilltroll:
Ang. XLS och portljud trots hastigheter långt under 32m/s så e jag inte med riktigt. Först lät det som att du hade riktigt låga lufthastigheter i porten och sen lät det som att du hade liten diameter och hög lufthastighet, är det det senare så e det väl inte så konstigt om porten väsnas.
Just XLS är ju ett så dumt element så att man inte kan ha en sån port man skulle vilja för porten blir för liten utan man bör nog ha 3st/låda bredvid varann så man kan trycka in en lång port
lazyworm skrev:
Lilltroll:
Ang. XLS och portljud trots hastigheter långt under 32m/s så e jag inte med riktigt. Först lät det som att du hade riktigt låga lufthastigheter i porten och sen lät det som att du hade liten diameter och hög lufthastighet, är det det senare så e det väl inte så konstigt om porten väsnas.
Just XLS är ju ett så dumt element så att man inte kan ha en sån port man skulle vilja för porten blir för liten utan man bör nog ha 3st/låda bredvid varann så man kan trycka in en lång port
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 75 gäster