Har dippar i frekvensen som återkommer med hyfsat jämna mellanrum. Nån som vet vad man kan göra åt dessa? Har Minidsp HD och har minskat topparna en aning

Moderator: Redaktörer
dewpo skrev:Jag har liknande problem.
Jag funderar på att försöka tackla det med,
https://www.thomann.de/se/the_t.akustik_pro_series_perfo_816_absorber.htm
[ Bild ]
Mellanregister absorbenter, På vägen bakom högtalarna, Men jag vet egentligen inte om det kommer hjälpa?
Harryup skrev:Oavsett om man sänker eller höjer dippar eller toppar så skall man förstås lyssna efter mer påverkan än bara frekvensgångsändringen ger.
Man kan inte helt ostraffat ändra på någonting. Sänker man en topp så kanske det ändå påverkar ljudet mer än bara till det bättre.
/Harryup
Harryup skrev:Oavsett om man sänker eller höjer dippar eller toppar så skall man förstås lyssna efter mer påverkan än bara frekvensgångsändringen ger.
Man kan inte helt ostraffat ändra på någonting. Sänker man en topp så kanske det ändå påverkar ljudet mer än bara till det bättre.
/Harryup
Prat skrev:Ja, men det är inte bara i mitt rum diskanten rullar av snabbt. De flesta mätningar visar samma avrullning. Antar att det är frifältsmätningar jag tittat på. Fronthögtalaren jag använder är Yamaha HS8.
Prat skrev:Jag använder Minidsp's Umik-1. Anledningen till att jag mäter båda samtidigt, är att jag inte kan förutse nivåerna för högtalarna innan dem plussats ihop. Har varit lat med eq'n mao.
Här är iaf mätning för Yamaha HS8 utan DSP i mitt rum. Det är öppet in till mitt kök vid vänster högtalare. Inget jag kan göra något åt. Högtalarna spelar rakt fram. Avstånd till lyssningsplats c:a 1,18 längre än mellan elementen
**Har gjort en del ändringar i texten..**
[ Bild ]
Tarzan skrev:Jag såg ett tips av ingvar i någon tråd för längesen som jag tyckte var intressant. Det var att mäta med mikrofonen intill väggen bakom lyssnaren. Då får man med toppar som skapas av resonanser, men inga utsläckningar som inte finns med i direktljudet. Utsläckningar som skapas genom reflektionen i väggen bakom en ska tydligen inte vara intressanta att "åtgärda".
Alltså:
1. mät med mikrofonen intill väggen bakom dig.
2. justera ner toppar i frekvenskurvan (upp till ca 150 hz kanske? beror lite på hur stort rummet är)
3. lyssna och njut.
Om det finns utsläckningar i mätresultatet intill bakväggen får man kolla upp vilken reflekterande yta det är som orsakar dem och åtgärda med placering eller dämpning.
Och just det ja. I det här inlägget pratar jag bara om bas. Dippar högre upp i frekvens är normalt om du mätt med båda högtalarna samtidigt.
Prat skrev:Tarzan skrev:Jag såg ett tips av ingvar i någon tråd för längesen som jag tyckte var intressant. Det var att mäta med mikrofonen intill väggen bakom lyssnaren. Då får man med toppar som skapas av resonanser, men inga utsläckningar som inte finns med i direktljudet. Utsläckningar som skapas genom reflektionen i väggen bakom en ska tydligen inte vara intressanta att "åtgärda".
Alltså:
1. mät med mikrofonen intill väggen bakom dig.
2. justera ner toppar i frekvenskurvan (upp till ca 150 hz kanske? beror lite på hur stort rummet är)
3. lyssna och njut.
Om det finns utsläckningar i mätresultatet intill bakväggen får man kolla upp vilken reflekterande yta det är som orsakar dem och åtgärda med placering eller dämpning.
Och just det ja. I det här inlägget pratar jag bara om bas. Dippar högre upp i frekvens är normalt om du mätt med båda högtalarna samtidigt.
Jag har huvudet ca 30 cm från bakväggen. Så då har jag resonanser från väggen med bonusen utsläckningar som inte går att åtgärda
Prat skrev:
Med eq är jag nöjd med basen. Däremot tycker jag fortfarande att det kan låta vasst i diskanten. Är det nån som kan spela Megadeths Dystopia högt utan att det skär? Sen kanske grafen utan smoothing ger en bättre förklaring?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster