Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Vad ska man använda för intern kabeldragning?
Hur stora är monteringshålen på korten?
Vad är det för höjd (inkl. komponenter) på PEQ-kortet?
Jag hade tänkt montera PEQ-korten ovanpå varandra för att enkelt kunna se att höger och vänster kanal är inställda lika.
Vilka mer delar behövs förutom de i komponentlistan?
Låda, fäste för korten i lådan, strömbrytare, RCA-kontakter, rattar till pottarna, vippa för att kunna förbikoppla korten osv.
AndersP skrev:Jag har läst att flerskiktade keramer, sk MLCC, är riktigt bra nuförtiden, även om man jämför med plast?
HenrikE skrev:Jag har valt PET för de två 1uF-kondningarna i själva filtret. Ingångsfiltrets 330-picofaradare blev en keramisk (MLCC, C0G) efter som jag inte hittade någon plastkondning med så liten kapacitans. Finns det något bättre alternativ där?
Paketet ligger i en TNT-bil på väg till mig nu! Hade jag varit lite kvickare hade jag kunnat dirigera om första leveransförsöket till jobbet och fått det redan igår.
rikkitikkitavi skrev:Foilekondensatorer har också temperaturberoende, och det finns keramer med lågt temperaturberoende kapacitans men det är knappeligen en viktig parameter annat än att apparaten skall stå jämnt tempererad och det möjligen finns en liten påverkan på hur dess frekvenskurva beter sig mellan en nypåslagen apparat och en som har haft chansen att värmas upp till drifttemperatur.
Inget att bekymra sig för i en lågnivåapparat alltså.
Annars hade jag också satt en PP på ingångsfiltret. Finns ofta som surplus hos ex BDE och bHIAB i Nyköping, små pF kondensatorer kostar inte så mycket. BHIAB har en hel del små plastkondingar i förnämliga priser. Se deras surpluskatalog.
Keramer är avkopplande
HenrikE skrev:Alexi skrev:Jag har gjort ett Excelark om någon är intresserad, där man får hjälp med exakt hur många delar av varje man ska beställa och länk. Man knappar bara in hur många kort man ska ha.
Det finns säkert många här som skulle bli glada för det
darkg skrev:jag har också C0G till ingångsfiltret. Ser inga problem med det.
Alexi skrev:...OPA2134 eftersom den är värmekänslig och därmed lätt att löda sönder.
databladet skrev:Lead temperature (soldering, 10 s) 300 °C
Alexi skrev:Vad är det för höjd (inkl. komponenter) på PEQ-kortet?
Användare som besöker denna kategori: Byron och 16 gäster