Jag kommer från nuvarande setup: PC som kör Winamp med två plugin, ett för högkvalitativ uppsampling till 24/96 (Maiko WASAPI output plugin) samt EQ (Shibatch equalizer plugin). Den matar sen en Hegel HD2 i "Wasapi Exclusive Mode" och signalen går till min integrerade stärkare Marantz PM7001 och därefter Pre-out till samma slutsteg och högtalare som ovan.
Jag vet att denna miniDSP är poppis bland många men jag är så jäkla nöjd med ljudet i mitt befintliga system och vill höra om nån vågar sig på en gissning om huvurida det blir ett nedköp i något avseende? Anledningen till uppgraderingen skulle vara att få samma signalväg med ljudet från Smart-TV:n som från datorn (Room-EQ i båda fallen) samt slimma ned stereohyllan av estetiska skäl. Tänker att det också kan vara mer framtidssäkert om jag byter ut datorn mot någon liten mediaspelare som kan trycka ut ljudet via USB; allt viktigt händer i miniDSP:n.
Anledningen till att jag är så pass nöjd med ljudet i nuläget vet jag inte, men jag gissar att det kan vara att det ger ett väldigt naturligt och "analogt" intryck, snarare än kliniskt och superdetaljerat. Lyssnar exempelvis mycket på digitaliserad vinyl och föredrar ofta det när det gäller gammal musik. Är ingen Farbror Barbro som ni kanske märker; vill mest sugas in i musiken.

Vad är era intryck av miniDSP 2x4 HD när det gäller DAC-del och uppsampling? Den är ju så jäkla billig så man blir ju lite fundersam... En mer insatt kompis blev försiktigt skeptisk till det dynamiska omfånget på 103dB. Jag är novis på detta men antar nu att det är samma sak som att den har ett "noise floor" på -103dB? Min Hegel HD2 är specad till -120dB men jag vet inte vilken skillnad det gör i praktiken.
ICEPower-ASC200 ger 27dB förstärkning vilket jag tror ska vara en bra matchning till 2Vrms ut. Bör väl finnas lite utrymme för EQ och spår med mycket DR i alla fall? Är inte ute efter öronbedövande nivåer.
Kraaaaam på er!
/Pastorn