Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Jag hade gått på övre bilden förutsatt att jag förstått rätt: bilden visar bara övriga lådan, ej baffeln och bakstycket ?
Med den övre bilden behöver du nog inget stag mellan kortsidorna, mellan D och B.
Tangband skrev:Delar du med minidsp kan du nog både minska volymen med LT och bortse från låddimensionernas geometri med brant delning
Adhoc skrev: Snedkapa i vardera änden och lägg in dem vid ca mitten mellan baffeln och övriga sidor.
niklasmagnus skrev:Tangband skrev:Delar du med minidsp kan du nog både minska volymen med LT och bortse från låddimensionernas geometri med brant delning
Utgått från denna tråd gällande lådvolym: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=54676&start=30
Men även om jag minskar lådan förstår jag inte hur jag skall kunna komma upp i 67 kg total vikt utan att limma på 4-5 mm tjock plåt.
Tangband skrev:niklasmagnus skrev:Tangband skrev:Delar du med minidsp kan du nog både minska volymen med LT och bortse från låddimensionernas geometri med brant delning
Utgått från denna tråd gällande lådvolym: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=54676&start=30
Men även om jag minskar lådan förstår jag inte hur jag skall kunna komma upp i 67 kg total vikt utan att limma på 4-5 mm tjock plåt.
Jag kan rekommendera Crown xli 1500 klass a/b som steg, kör själv med detta med mina basar. Steget har fläktar men är väldigt tyst. Det blir inte ens ljummet på lådan. Fördelen är att det är ett tvåkanalssteg så du kan köpa en till bas senare då du vill bygga ut. Monterar du dessa på motsatt sida tas dessutom reaktionskrafterna ut varandra nästan helt och man klarar sig med lådvikt på mycket mindre än 1:500.
niklasmagnus skrev:Har redan köpt Crown CTs 600 till mina TVÅ element.
rajapruk skrev:niklasmagnus skrev:Har redan köpt Crown CTs 600 till mina TVÅ element.
FYI, jag kommer lägga ut 2-4st Crown CTs-1200 till salu senare i höst till mkt bra pris, om du vill ha fler steg i samma serie.
niklasmagnus skrev:Tangband skrev:Delar du med minidsp kan du nog både minska volymen med LT och bortse från låddimensionernas geometri med brant delning
Tangband skrev:Glömde: du bör eftersträva ett viktförhållande mellan konvikt och låda på minst 1:500.
Johan_Lindroos skrev:niklasmagnus skrev:Tangband skrev:Delar du med minidsp kan du nog både minska volymen med LT och bortse från låddimensionernas geometri med brant delning
Men det är nästan strunt samma ändå.
Som helhet kommer du att ha andra rumsakusriska problem som är långt värre.
HenrikE skrev:Tangband skrev:Glömde: du bör eftersträva ett viktförhållande mellan konvikt och låda på minst 1:500.
Var har du hittat siffran 500? Känns som en våldsam förenkling och rejält överdrivet.
RogerGustavsson skrev:Siffran 1000 har jag sett, tror det var i en gammal utgåva av danska High Fidelity. Det förhållandet mellan statisk och rörlig massa blir svårt att realisera i basen.
Tangband skrev:Nja, egentligen 1:1000 om lådresonanserna ska ned till -60db
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster