Intressant uträkning av Svante hur rörligheten hos subbasväggar påverkar distorsion och verkningsgrad.
[i]Inläggav Svante » mån jun 05, 2006 7:21 pm
[i]Men i allmänhet är det nog så att det spelar mindre roll om väggarna rör sig vid låga frekvenser än vid höga, eftersom väggarna inte har resonanser där. Alla frekvenser kommer därmed att behandlas lika, och då gör det ju inte så mycket om lådan ger ett bidrag (plus eler minus)...med tillägget som Ingvar sa att lådväggarna (framförallt botten) måste stå fri (= på mjuk fot) från saker som kan skramla. Om det burrar mot golvet så blir det dist.IngOehman skrev:
Lådväggarna skall bukta så lite som möjligt. Lådbuktning är destruktiv. Tillräckligt styva väggar betyder alltså att nivåförlusten å grund av buktning är försumbar.En intressant fråga, som jag inte har svaret på, är hur tunna lådväggarna måste vara för att man ska tappa 1 dB nivå. Tag tex en kub på 50x50x50 cm.
Nu ska jag räkna hejvilt bara för att se var jag landar, det blir nog en del approximationer på vägen...
Antag frekvensen 40 Hz och ljudtrycksnivån 94 dB helrymd på 1m avstånd. Då blir ljudtrycket inuti lådan
4*r*pi*c^2/(w^2*Vb) = 4*1*345^2/((2*pi*40)^2*0,125) = 60 ggr högre än utanför på 1 m.
(se
http://www.speech.kth.se/courses/1400/htlab.pdf)
94 dB <=> 1 Pa, så trycket i lådan blir 60 Pa.
Nu är jag dålig på strukturmekanik, men min intuition säger mig att om jag ställer mig på en 19 mm 50x50 cm MDF-skiva med mina i storleksordningen 100 kg så buktar mitten med ungefär 1 mm. Genomsnittliga förflyttningen över ytan kanske blir 0,2 mm. 1000 N ger alltså 0,2 mm, mekaniska kapacitansen skulle då bli 0,2 µm/N.
Om vi nu belastar 5 av lådans 6 sidor (den sista täcks ju nästan av elementet) med 60 N så blir volymförflyttningen 5*60*0,5*0,5*0,2e-6 = 15e-6 m3 eller 15 ml.
Vid frekvensen 40 Hz ger det ett volymflöde på 15e-6*2*pi*40 = 3,8e-3 m3/s
På 1 meters avstånd ger en punktkälla med det volymflödet och frekvensen 40 Hz en nivå på
w*Q*rho0/(4*pi*r) = 2*pi*40*3,8e-3*1,2/(4*pi*1) = 0,091 Pa.
...eller nästan 1/10 av det ursprungliga trycket. Eftersom 20*log10(0,9) = -0,9 dB så verkar det, med alla mina approximationer som om jag råkade pricka just rätt. Himla tur.
Om inte min intuition spelar mig ett spratt så är resonemanget ovan oberoende av frekvensen och ljudtrycket, skriver man upp ekvationerna och löser det i stället så försvinner de nog.
...och ta nuffrorna med en stor nypa salt, för allt i världen...

[/i][/i]
Så har tyngden någon betydelse för ljudet? Om så - hur?
JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.