Moderator: Redaktörer
Cortado skrev:- Inte portad låda. Ska man tro på de parametrar jag hittar för det elementet (GAS GPP65D1) så ger den en väldigt peakig avstämning. Ska man få bort den har man att göra. Kanske behöver man modda elementet.
aka_the_barf skrev:Bilar måste vara svårt att bygga efter, eftersom alla bilar är olika, saker kan skrammla och mkt annat som kan störa, man måste nog göra mycket för finlirande i bil.
aka_the_barf skrev:Vart ska jag ha bitumen mattan? På insidan?
aka_the_barf skrev:Ska kika på basta.
aka_the_barf skrev:Kollade imorse innan jobbet bas box och den rekomenderar ca 12 liters låda. Det jag inte kopplade var att med mycket dämpvadd så hamnade jag på ca 70hz f3 (heter det så?) Men med väldigt lite hamnade jag på 59hz.
Ska inte sluten ha mycket vadd? Eller gör jag bara lådan större? Ca 20 liter funkar nog bra i skuffen utan att ta bort utrymmet.
aka_the_barf skrev:Har 2 talspolar i elementen om 1 ohm blir det rätt om jag serie kopplar dom för 2 ohm och sen paralell kopplar elementen för 1ohm(steget klarar 1 ohm). Finns det nackdelar med det?
aka_the_barf skrev:Verkar som att lådan inte har så stor betydelse storleksmässigt om den är över 12 liter vilket beror på elementens egenskaper, vilket nog är både bra och dåligt(dåligt om man vill göra en stor låda och få ut mkt mer av högtalaren).
aka_the_barf skrev:Blir en 30 liter låda med mdf i 22mm få se om jag får arslet ur vagnen efter jobbet idag och åka iväg och köpa mig ett par plankor.
en annan intressant sak är steget som jag kikat lite närmare på, det har 2 st gain. först har man den vanliga gainen som styr volymen från tex 150hz och nedåt, sen har jag en till gain som jag kan sätta på tex 60hz och nedåt, så jag kan "boosta" ett visst frekvens område. få se hur den fungerar i praktiken, kanske låter riktigt illa
aka_the_barf skrev:Men med 22mm så borde jag slippa stadga? Slipper jag plonk ljud så kan det vara värt några kronor och nått kilo extra
aka_the_barf skrev:Cirkelsåg, sticksåg, borrmaskin, skruvdragare. Ganska vanliga saker.
Finns folk som bygger med betong, det känns som överkurs. Slipper gärna stadga men att köra 30mm på en sån liten låda känns definitivt som overkill.
aka_the_barf skrev:Nu har ni satt saker i mitt huvud så nu sket jag i 22mm mdf och kör nog 19mm istället med något stag mellan de stora bitarna.
aka_the_barf skrev:Stag behöver väll inte vara något tekniskt under? Stadgade en låda med pinnar som man brukar märka ut vart man ska borra i marken och det fungerade rätt bra.
aka_the_barf skrev:Ja vissa bilder man sett på riktigt stag galningar är där dom stadgar med 5-10 cm mellanrum och inga dåliga doningar heller, stora feta mdfbitar med massor av hål i. det är säkert inget dåligt men många av stagen gör nog ingen större nytta heller mer än att ta upp plats i lådan som gör den större och mycket tyngre.
gopnik skrev:Gamla meriter.
aka_the_barf skrev:Det roliga är att se amatörer som en själv som fått stagning på hjärnan och stagar upp lådan så den skulle tåla en granat attack. men vad gör man inte för att sova gott om natten
aka_the_barf skrev:Så hur ska jag göra med stoppningen? Enligt basbox så höjs f3 med mycket stoppning MEN lådan jag ska göra är ungefär 3 ggr så stor som rekomenderades? Kan jag med gott samvete fylla lådan till brädden med ull eller häfta dit lite sparsamt på väggarna?
aka_the_barf skrev:Nån som vet någon bra sida där man kan lägga upp bilder. Photobucket och img schack funkade bra förut men inte längre, tror man måste bli medlem.
Kan ju va trevligt att visa nått sedan när det börjar hända nått
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster