JM skrev:Tangband skrev:JM, jag har läst den där tråden och läser man i sin helhet inser man att man bör ta hänsyn till baslådans vikt i förhållande till kon-vikten.
Om man går på det IÖ skriver, att en högklassig subwoofer bör ha 1:300 så innebär det i detta fall en total vikt på 40,5 kilo med det element som diskuteras i denna tråd. Inte orimligt svårt att få till.
Går man istället på piotr:s rekommendation så blir det 1:1000 = 135 kg. Nästan orimligt att få till.
Själv lutar jag mot 1:500, det beror på att i de övre registren ( från mellanbas och uppåt ) så verkar de flesta vara överens om att det bör vara den kvoten eller mer, 1:1000. Jag tycker logiken haltar här då man tillåter mindre för en subbas än en stativhögtalare. Tycker det verkar mer som att man ger upp inför de vikter som skulle behövas.![]()
Jag har ingen anledning att misstro dessa herrars ( IÖ och Piotr ) antaganden, de verkar ha provat och byggt väldigt mycket genom åren.
Själv har jag upplevt en tydlig skillnad på 90-talet då en person helt sonika fick sitta på en basmodul för att tynga ned den ca 20 kg tunga baslådan. Vikten blev då ungefär 100 kg. Basen upplevdes då som betydligt distinktare och tydligare i anslaget. En upplevelse kan vara placebo men det var min erfarenhet då och nu.
Har du någon publicerad referens i en etablerad skrift?
JM
Nej , jag litar på det som beskrivits på detta forum. Borde jag inte göra det, menar du ?