Köpte också den lilla. Låter bra direkt ur lådan för 499kr tycker jag. Justerade ned basen något bara.
Moderator: Redaktörer
DanNorman skrev:Det är rätt billigt för element + förstäkare och bluetooth. Är dom tvåkanalskompatibla, alltså att man kan köra två Eneby i riktig tvåkanal över bt?
Då skulle man kunna stoppa det hela i ett par bättre lådor. Tonkurvor kan man korrigera passivt. Jag tror det behövs.
genstruktur skrev:Mer dämpmaterial = det kommer låta bättre?
Verkar ju konstigt att snåla in på något så billigt kan man tycka i sådana fall.
Tangband skrev:genstruktur skrev:Mer dämpmaterial = det kommer låta bättre?
Verkar ju konstigt att snåla in på något så billigt kan man tycka i sådana fall.
Ja, högst troligt betydligt bättre.
Det är inte alls ovanligt att det snålas rejält även på rena hifihögtalare. Dämpaterialet ska ju sättas dit manuellt= tar arbetstid. Syns dessutom inte för kunden så tillverkaren kan strunta i det. Den mindre ikea-lådan kostar 495:- och kostar säkert inte många kronor i material vid tillverkningen. Det är ju det som är så intressant för oss DIY:are. Vi kan ju köpa fårull för samma kostnad som hela radion och få ljudet en aning bättre med egen insats.![]()
( det var nästan groteskt hur lite dämpning det var på bilden till den större ikea-lådan, borde färga rejält i övre basen)
Zeeall skrev:DanNorman skrev:Det är rätt billigt för element + förstäkare och bluetooth. Är dom tvåkanalskompatibla, alltså att man kan köra två Eneby i riktig tvåkanal över bt?
Då skulle man kunna stoppa det hela i ett par bättre lådor. Tonkurvor kan man korrigera passivt. Jag tror det behövs.
Inte tvåkanalskompatibel, tråkigt nog.
Hade varit perfekt att kunna slänga upp två sånna i en Expedit och ha en riktig stereoanläggning.
KarlXII skrev:Precis. Man byter ut lådan - till en snygg - och fyller den generöst med moff. Sen byter man högtalarelementen mot bättre och kraftfullare. När man ändå är igång kan man byta ut förstärkaren mot ett klass d steg kopplat till en ny bättre Bluetoothmottagare. Sen monterar man ihop alla grejer som blivit över och säljer den på blocket. Med lite tur kan man alltså tjäna typ 300 spänn på att köpa en Eneby. Otroligt bra.
Tangband skrev:genstruktur skrev:Mer dämpmaterial = det kommer låta bättre?
Ja, högst troligt betydligt bättre.
Det är inte alls ovanligt att det snålas rejält även på rena hifihögtalare. Dämpaterialet ska ju sättas dit manuellt= tar arbetstid. Syns dessutom inte för kunden så tillverkaren kan strunta i det. Den mindre ikea-lådan kostar 495:- och kostar säkert inte många kronor i material vid tillverkningen. Det är ju det som är så intressant för oss DIY:are. Vi kan ju köpa fårull för samma kostnad som hela radion och få ljudet en aning bättre med egen insats.![]()
( det var nästan groteskt hur lite dämpning det var på bilden till den större ikea-lådan, borde färga rejält i övre basen)
Jag antar att delningsfiltret i högtalaren är passivt, dvs ett enda slutsteg klass d används. Finns det nån synlig seriespole för baselementet tex ? Eller körs den fullrange ?
KarlXII skrev:Precis. Man byter ut lådan - till en snygg - och fyller den generöst med moff. Sen byter man högtalarelementen mot bättre och kraftfullare. När man ändå är igång kan man byta ut förstärkaren mot ett klass d steg kopplat till en ny bättre Bluetoothmottagare. Sen monterar man ihop alla grejer som blivit över och säljer den på blocket. Med lite tur kan man alltså tjäna typ 300 spänn på att köpa en Eneby. Otroligt bra.
Bill50x skrev:Någon som vet om Eneby kan konfigureras i stereo?
/ B
Zeeall några poster upp skrev:Inte tvåkanalskompatibel, tråkigt nog.
darkg skrev:Bill50x skrev:Någon som vet om Eneby kan konfigureras i stereo?
/ BZeeall några poster upp skrev:Inte tvåkanalskompatibel, tråkigt nog.
Bill50x skrev:darkg skrev:Bill50x skrev:Någon som vet om Eneby kan konfigureras i stereo?
/ BZeeall några poster upp skrev:Inte tvåkanalskompatibel, tråkigt nog.
Ahh, missade jag. Vad synd. Skulle gärna kört stereo i min Kallax-hylla i källaren. Det är väl bara mjukvara som behöver fixas gissar jag, vi kanske ska "bomba" Ikea med mail?
/ B
Zeeall skrev:Dom har analog in. Så tekniskt sett så kan man väl löda en egen kabel som delar upp signalen korrekt?
Zeeall skrev:Sen ska man försöka få samma ljudstyrka ur båda högtalarna när man väl spelar...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], eca81, WhereNextColumbus och 31 gäster