niklasmagnus skrev:Jag var naiv och trodde bygghandelns såg var mer exakt än vad jag själv klarar av speciellt då jag bara har korta skenan, 800mm. Såhär i efterhand så ångrar jag att jag inte köpte 3 m skenan och gjorde jobbet själv.
Borde kanske köpa en stor vinkelhake och fixa till de dåliga snitten. Hmm eller så fixar jag ojämnheterna med slipskiva.
Jag tycker Adhocs förslag att justera med sänksågen och skena låter klart intressant. Med en kort skena borde det till och med gå om sidorna är limmade mot baffeln. Ställ på baffeln och markera runt om, mät noga så du är i våg. Sen borde du kunna lägga lådan på sidan, lägga skenan mot markeringen, ställa in sänksågen på skivans tjocklek och dra av de få millimeter som skall bort. Sen vrida lådan 90 grader och göra om tills varje sida är justerad. Kan dock bli svårt att få det exakt i våg om du skall limma botten mot högkanterna.
Själv skulle jag nog fräst en fals för bakstycket (gör falsen någon eller några mm djupare än botten). Limmat sidorna mot mot baffeln. Sågat till bakstycket (med skena och sänksåg) så att det passar ned i falsen. Limma bakstycket mot falskanten och falsbotten. Fräs av sidorna (de extra millimeterna) med stödlager mot botten. Det borde gå fort och bli perfekt. Det svåra är kanske att fräsa falsen men rätt mätt från baffelkanten och med ett bra anhåll så borde det vara en smal sak att få rätt.
Ps. Jag inser att det kan bli knepigt i hörnen om du skall fräsa en fals och inte sidorna är gerade 45 grader mot varandra. Eftersom jag har en bordssåg så skulle jag nog göra som nedan i stället:
Har du tillgång till en bordssåg med bra anslag (alternativt så kanske någon närbelägen brädgård har en justersåg som du kan låna eller hyra för fyra snitt)? I så fall kan du limma sidorna mot baffeln. Sen ställa in avståndet mellan klingan och anslaget så det motsvarar det lägsta avståndet du har från baffel till bakkant, sänk sågbladet så det motsvarar skivtjockleken på sidorna. Sen är det bara att köra baffeln mot anslaget, vrida 90 grader och köra av varje sida. Har du ett bra anslag så borde lådan sen vara exakt lika djup på varje sida...