Bill50x skrev:Fördelen är bland annat att delningsfilter och förstärkeri kan anpassas till valda element. Har väldigt lite med konstruktörernas kompetens att göra, enligt mig. I alla fall i negativ mening. Vem tycker tex att Genelecs högtalare är konstruerade som dem är pga dålig ingenjörskonst?
Mja, men alltså även passiva filter anpassar man ju till de element man valt och förstärkare till de högtalare man har.

Det är ju liksom hela grejjen. Om man inte klarar av att få fram ett bra passivt filter blir det naturligtvis så att ett fungerande aktivt filter är bättre än ett ickefungerande passivt filter - så som du beskriver Linnburkarna.
Bill50x skrev:Har väldigt lite med konstruktörernas kompetens att göra, enligt mig. I alla fall i negativ mening. Vem tycker tex att Genelecs högtalare är konstruerade som dem är pga dålig ingenjörskonst?
Jag sa ju att det var lite tillspetsat.

Nej, men i det fallet handlar det om högtalare med inbyggda förstärkare som ska vara lätta för studioapor att koppla i och ur. Då väljer man så klart den lösning som är enklast och billigast, och en slutstegstrissa till på befintlig nätdel och ett billigt DSP-chip eller lågnivåfilter kan mycket väl vara billigare än att sitta och löda dyra kopparspolar.
Vad jag däremot ser som en trend är att man skiter i att försöka få till en passiv lösning som fungerar bra, och i stället övertalar konsumenten att köpa en hel drös förstärkare för totalt tiotusentals kronor mer än vad som hade behövts. Just för att man sparar sig själv och sin produktutveckling en massa jobb. Det som borde vara ett praktiskt verktyg vid prototypandet - alltså det digitala filtret och dussintalet förstärkarkanaler - blir i stället för just ett prototyphjälpmedel, med ens den färdiga produkten. På konsumentens bekostnad. Sen lindar man in det hela i en massa trams om vad som är mest modernt och teknikdrivet och annat snömos för att den beska medicinen ska gå ner lättare.
I värsta fall kanske man till och med säljer en produkt med ett passivt skitfilter som inte fungerar uträknat med fostexsticka så man kan dema den mot det "riktiga", aktiva filtret. Och få folk att hosta upp cachen för det nya blanka.

Typ som 3D-skrivare och avancerade CNC-fräsar. Det är ett jättebra sätt att få fram prototyper och kanske till och med mycket småskalig tillverkning till en hanterbar kostnad. Men vi ska inte 3D-skriva eller fräsa fram lättmetallstekpannor när det går utmärkt, och blir mycket billigare och bättre, att stansa och pressa fram dem i tusental. Även om 3D-skrivare är det senaste.