Eftersom förra större projektet, 2016, ("jonasby bygger en billig högtalare", viewtopic.php?f=3&t=63865) inte blev exakt vad jag jag sökte så kommer här ett nytt bygge ...
Inget ont om det projektet, jag lärde mig massor. Och hälften kommer jag säkert ihåg så här 2 år senare ...
Hur som, detta projekt kommer bli enklare och troligen mer "safe"(*) och kommer använda en bas med lägre Q-värde som "garanterar" given succe.

(*) Safe. Mitt allra första högtalarbygge ("jonasby bygger liten högtalare - för första gången", viewtopic.php?f=3&t=63519) har på sätt och vis blivit mitt bästa hittills. Och mest troligen för att basen var så enkel att få till (=safe). Utan att förstå (då) så valde jag nog en bas som är "enkel" att lyckas med. Tror jag. Och bra bas har den lilla rackaren. Inte djup, men bra.
Förutsättningar:
Diskant: VIFA DX25 (jag har 2 sådana liggandes, varav ena "utlånad" och lär ha mätt ganska bra iaf ...)
Bas: 15cm (5,25 - 5,5")
Volym: 8-10L (troligen)
Basreflex: Stämd som passar.
Tillämpning: Musiklyssning av populärmusik i mindre vardagsrum, kontor eller liknande. Inget krav på bioljud. Inga speciella krav att kunna spela högt. Ska återge sång bra, främst kvinnliga sångröster. Och givetvis övrig musik. (Vet egentligen inte hur jag ska designa för det, men kommer att sluttesta och filtertweaka mot det iaf.)
Övrigt:
- Element bör kunna köpas hos grannen HifiKit i Sthlm. (Har cityboendet 3 äkta stenkast därifrån. Möjligen med ljudtrycket från en högspelande högtalare som medvindshjälp ...)
- Projektet kommer nog inte innefatta att bygga upp annan testmiljö än den jag har. Ork/tid saknas.
Jag kan mäta tonkurva men inte impedans och andra parametrar på elementen. Så jag kommer ingångs-designa med spec-data för att därefter mäta tonkurva i färdig låda. Funkar, men speciellt filterdesign tar längre tid. Optimalt är ju t.ex. att mäta upp tonkurva och impedanskurva i lådan för att importera till XSIM och då enklare/snabbare och kanske exaktare (?) tweaka fram filter. Men så kommer jag inte (kunna) göra.
- Diskant och troligen bas blir försänkta. Inbördes avstånd har jag ingen koll på och kommer fråga råd om (senare inlägg).
Diskantplacering vs baffel blir givetvis simulerad så bra det går, men min erfarenhet är (tyvärr) att mina mätningar stämt rätt dåligt med simulering vad gäller diffraktionsberoende resultat. Dock har jag en grunddesign som verkar samspela med viss delningsfrekvens och filter fiffigt bra. (I den simulerade världen asså ...)
Skulle vilja lägga tid på snitsa ihop ett bra filter. Men svårt är det.
- Lådans avstämning har jag ingen synpunkt på i nuläget. Mer än att alla "roliga" lösningar kräver så jäkla långa rör om man kör liten låda ... och flåsljud vill jag ju inte ha. Lärdom. (som jag kanske bortser ifrån ...

- Har ont om ledig helgtid och vi får se om jag hinner få ihop en låda innan höststormarna börjar. Men det vore trevligt med en vinter med utprovningslyssning.
Nä, nu räcker det.
Här kommer en "konceptskiss".
PS. Högtalaren påminner så klart i storlek en del om några riktiga forumklassiker EPS, EPS-2, "Ny liten högtalare" och några fler. Jag kan inte konkurrera med dem. Bara väljer att konstruera själv.