Seas aludiskanter låter å andra sidan riktigt fint, så om det redan finns en sån...

Men om ändå låg delning - en H1488-04 under kanske?

Moderator: Redaktörer
gopnik skrev:Ja, H1488 i tio-tolv liter och avstämning kring 40 hz ser riktigt fint ut. Problemet blir att få plats med porten. Till och med en tvåtumsport blir ju två-tre decimeter lång... Antingen får man använda närhet till lådans bakvägg för att få porten att verka längre, tumma på volymkravet och göra lådan större - eller kanske slavbas!![]()
En sån där oval SB-slav på baksidan, á la Buchardt kanske?
DanNorman skrev:Nä, det är väl samma diskant. Pk-diskanten alltså. Den kom ju i två versioner, ena Vifa och andra Scan-speak. Jag har en av varje.
Jag ser inget skäl ATT man skulle använda den, annat än om det är den enda man kan få tag på osv.
Jag har faktiskt Seas H1480 oxå och du har rätt i att det kan vara en intressant kandidat. Man kan få ganska fin bas ur relativt små lådor med det.
H1488 är nog bättre i det här fallet.
jonasby skrev:Jag har dock en del ”problem” med mig själv. Jag designar inte allena högtalare för ”blinda audiofiler”.
Dvs, jag väger också in viss estetik. Och det påverkar hela tiden mina beslut.
DanNorman skrev:Port integrerad i stativet givetvis!
DanNorman skrev:Port integrerad i stativet givetvis!
Kraniet skrev:Så långt ser det ju väldigt trevligt ut.
Jag är lite tveksam till diskantvalet. Har hört DX25 ett par gånger och inte tyckt det låtit bra. Men jag vet förstås inte om det berott på diskanten eller implementationen..
Cortado skrev:tangband, vad tycker du om Seas H1212-06?
jonasby skrev:... Ska jag verkligen behöva fräsa olika bafflar för att testa olika diskanter?
Tangband skrev:Men det låter sällan så bra Gopnik. Det är precis tvärtom som du påstår. Vill man att det ska låta så bra som möjligt ( som i verkligheten ) så är det ofta bättre med branta filter vid den övre delningen och flackare vid den lägre. Men konstruktörer av högtalare är oense om detta.Toole och Linkwitz tycker tex helt olika.
Jag håller med om att det är helt omöjligt att kombinera tex en 8:a med en 1 tums diskant. Oavsett branthet . Det låter aldrig bra även om det finns konstruktörer som hävdar motsatsen.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Men det låter sällan så bra Gopnik. Det är precis tvärtom som du påstår. Vill man att det ska låta så bra som möjligt ( som i verkligheten ) så är det ofta bättre med branta filter vid den övre delningen och flackare vid den lägre. Men konstruktörer av högtalare är oense om detta.Toole och Linkwitz tycker tex helt olika.
Jag håller med om att det är helt omöjligt att kombinera tex en 8:a med en 1 tums diskant. Oavsett branthet . Det låter aldrig bra även om det finns konstruktörer som hävdar motsatsen.
Jag tycker Snell typ E lät bra. Vad är din uppfattning?
Cortado skrev:tangband, vad tycker du om Seas H1212-06?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster