darkg skrev:niklasmagnus skrev:Förstår inte riktigt hur de menar, skulle du kunna göra en enkel skiss?
Tror så här:
@Darkg: Exactamundo. Snygg bild

Moderator: Redaktörer
darkg skrev:niklasmagnus skrev:Förstår inte riktigt hur de menar, skulle du kunna göra en enkel skiss?
Tror så här:
Johan_Lindroos skrev:Jag ser att du köpt en "Standard Subwoofer (28 - 50 kg)"!Vad nu det kan vara...
Jag föreslår vanlig stenull eller glasull i lådan. Inte för mycket och inte för lite.
niklasmagnus skrev:Har hyrt en överhandsfräs och köpt notfräs 10mm. Enligt notfräsen så klarar den bara 19,6 mm djup, så hur gör ni när ni fräser tjocka bafflar, ex 44 mm. Om man måste fräsa från båda håll så har jag klantat till det rejält då baffeln är linmad med lådramen.
niklasmagnus skrev:Har hyrt en överhandsfräs och köpt notfräs 10mm. Enligt notfräsen så klarar den bara 19,6 mm djup, så hur gör ni när ni fräser tjocka bafflar, ex 44 mm. Om man måste fräsa från båda håll så har jag klantat till det rejält då baffeln är linmad med lådramen.
niklasmagnus skrev:Tänker att det inte borde ha någon betydelse att även upphängningen är försänkt då basen ändå är rundstrålande eller har jag fel?
Adhoc skrev:Före du fräser i baffeln, kör en provfräsning i en skräpbit lite lätt, masonit eller liknande och mät noggrant ytterdiametern och jämför med elements, fräs inte igenom skräpbiten.
niklasmagnus skrev:Fick ta sista 12mm med sticksåg. Min blå Bosch fixade inte djupet, helt otroligt. Men kompisens gjorde det precis
![]()
Nattlorden skrev:niklasmagnus skrev:Fick ta sista 12mm med sticksåg. Min blå Bosch fixade inte djupet, helt otroligt. Men kompisens gjorde det precis
![]()
Hade du gjort det innan du monterade lådan, så hade du kunnat fräsa från båda sidorna, så då hade du fixat det.
niklasmagnus skrev:Så vad är bäst?
gopnik skrev:Nu gör ni det krångligt igen. Nu ska elementen knappast monteras om tio gånger, och skulle man dra runt en skruv kan man välja atr antingen låtsas som om det regnar, vilet nog funkar fint på en korg med så många fästen, eller täta hålen med en dutt trälim och rotera korgen ett halvt skruvhålsavstånd så man får nya, fräscha hål. Islagsmuttrar, rampamuffar och plywood är för fegisar.
Cortado skrev:Jag limmade fast islagsmuttrar (med cyanoakrylat om jag minns rätt) för mina subbar, vill minnas att jag köpte islagsmuttrarna på Bauhaus av fabrikat Habo tror jag. När jag provmonterade ett element i ena lådan och skrulle skruva ur den igen så lossnade islagsmuttern och kärvade med skruven. Skruv och muttern snurrade synkat och medan jag försökte dra upp skruven (med huvudet) medan jag skruvade den så borrade klorna på muttern en grop på insidan. Fick kapa skruven, rostfri M6 vilket inte var varken det lättaste eller roligaste.
Sedan tyckte jag att något mer tränära material på insidan där skruvarna sitter känns tryggare när lådan är av mdf.
Kanske finns bättre sätt att göra det på än som jag gjorde men det är enkelt att limma dit träklossar eller leva med att skruvarna sitter i MDF. Man kan ju vrida elementet lite och ta nya hål om man sabbar de befintliga med ur- och imontering.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster