Moderator: Redaktörer
jonasby skrev:... just nu kvittrar en fågel i mitt öra att jag ju minsann har hört en (imponerande) liten högtalare med denna W15-bas ... Lådan var dock lite mindre (iofs i min smak) och krävde svårare basportskonstruktion.
Intressant. Men jag ”safe:ar” och kör nog med ER15LRY iaf.
Men, intressant ...
DanNorman skrev:Angående diskantens membranstorlek. Med litet membran och hög delningsfrekvens kommer spridningen och totalt utstrålat ljud (power response) bli olinjära. Observera att detta bara är ett faktum, i sig varken bra eller dåligt, däremot ytterligare en parameter att ta kontroll över.
Vet man inte hur man bör utforma denna olinjäritet är det bättre att undvika den helt, tex. genom att dela vid en tillräckligt låg frekvens och låta diskantens spridning diktera beteendet uppåt. Det med rätt diskant förstås.
Det kan gå väldigt illa i det register som vanligen utgör delnignen mellan bas och diskant.
OBS! Inlägget innehåller mest mina subjektiva åsikter som man inte bör bry sig om.
DanNorman skrev:Erik_Johansson: Det är ett faktum. Däremot vill man kanske inte ha den linjär, vilket jag uppfattar att du beskriver
Naqref skrev:Mittpluppen som sitter framförmembranet är till för att dämpa ultraljudsresonansen som finns i elementet (beror på en uppbrytning i membranet). Tyvärr så den kavitet som bildas mellan pluppen och membranet inte helt linjär och orsakar en del dist. Dessutom så försämrar pluppen spridningen i den översta oktaven. Mittpluppen tar man lämpligen bort då!Försiktigt! Lämpligen använder man en sidavbitare för elektronikändamål. Man bör inte ta bort mer än pluppen för de andra delarna av diffusorn skyddar det väldigt känsliga membranet (alumembran tål i princip ingenting). Den yttre ringen bör man dessutom inte ta bort av den anledningen att då blir spridningen sämre.
Kicken skrev:Den här projektet börjar likna mer och mer mina högtalare med samma bas och Vifa DX25TG09-04 diskant och liknade baffel.
viewtopic.php?f=3&t=38398&start=30
jonasby skrev:Precis, kommer kunna mäta T/S-parametrar. Men varför egentligen?
jonasby skrev:Om *före* jag bygger låda så är det bra.
- Men om jag nu redan har snickrat en låda så spelar det väl egentligen inte så stor roll längre.
jonasby skrev:Jag tolkar det så här; Mäta T/S-parametrar gör att jag kan välja element och designa en låda och port mer optimalt. När det väl är satt är jag mer intresserad av att mäta tonkurva och impedans i given låda.
jonasby skrev:Portavstämning trimmar jag med tonkurvemätningar.
jonasby skrev:Eller missar jag nåt?
(Dvs, jag gör mitt val av element och låda baserat på annat än faktiska mätningar.)
Tangband skrev:Kicken skrev:Den här projektet börjar likna mer och mer mina högtalare med samma bas och Vifa DX25TG09-04 diskant och liknade baffel.
viewtopic.php?f=3&t=38398&start=30
Detdär var intressant läsning![]()
Vilken delning hamnade du på - hur blev filtret ?
Ditt bygge blev verkligen snyggt
jonasby skrev:Tänker mig följande arrangemang där två basportar i plast (ABS) monteras ihop med fläns/tratt i vardera ände. Och kommer då hamna dikt botten i lådan. Och det är undran, är det OK att ha ett rör och dess öppning i lådan så nära botten t.ex?
DanNorman skrev:Tangband: Det kvittar vilka data du tar, det är nästan identiska. Tonkurvorna diffar med en halv dB eller så.
Du måste fixa ett program där du kan bestämma alla parameterar själv, istället för att gå på en random förinställning. Det jag sett hittils av det program du använder, dock utan närmare granskning, är att det ger felaktiga och kassa råd. 13L@55Hz ger en resonant och tidigt fallande tonkurva med låg ljudtryckskapacitet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster