Låt säga att jag inte har några större problem med rummets bredd och höjdresonans p g a att jag har två torn från golv till tak med basar i rumets främre hörn, inteferensen tar ut problemen i dessa två ledder.
Låt säg att rummet är 8.5 m långt.
Jag får då resonanser vid 20, 40, 60 och 80 Hz (om vi håller oss under 100 Hz).
Vid 20 Hz är det en halvvåg och den ligger 180 grader ur fas längst bak i rummet.
Vid 40 Hz är det en helvåg och den ligger i fas längst bak i rummet.
Vid 60 Hz är det en och en halv våglängd och den ligger 180 grader ur fas.
Vid 80 Hz är det två våglängder och den ligger i fas.
Låt säga att peakar är 10 dB smalbandigt vid varje peak.
Jag behöver en maskin/pryl för de bakre basarna som fasvred ljudet olika över de olika frekvenserna där jag vill spela smalbandiga motljud specifikt vid de oika resonansfrekvenserna,
Det skall spela i fas med frontsystem (medräknat tidsfördröjningen för de 8.5 m det är frågan om) vid 20Hz, det skall spela 180 grader ur fas vid 40 Hz, i fas vid 60 Hz, 180 grader ur fas vid 80 Hz.....
Var hitar jag en sån pryl? ......
Jo i källaren!
Om jag tar t ex mitt Behringer DCX2496 eller min LEM DX24 Loudspeaker management system.
Jag kopplar höger och vänster in på någon av dessa parallellt med mitt främre bassystem.
Jag summerar H o V internt.
Jag väljer den summerade H+V signalen som input till var och en av de 6 olika utgångarna.
Jag kopplar ihop alla 6 utgångarna fysiskt (kanske via några motstånd) och kopplar denna summerade signal till den eller de kanaler som skall driva bakre BassCancelling högtalarna (4 st , en i varje bakhörn).
Nu har jag skapat mig sälv möjligheten att använda de 6 kanalerna i Loudspeaker management system som 6 diskreta ingreppspunkter för ljudkorrigering.
Varje kanal har ett antal parametriska EQ jag kan jobba med och varje kanal kan fasvändas/fasvridas individuellt.
Jag tar kanal 1 och gör en peak (rätt strórlek och Q-värdet) i fas med frontsystem för 20 Hz.
Jag tar kanal 2 och gör en peak 180 grader ur fas med frontsystem för 40 Hz.
Jag tar kanal 3 och gör en peak i fas med frontsystem för 60 Hz.
Jag tar kanal 4 och gör en peak 180 grader ur fas med frontsystem för 80 Hz.
Kanal 5 o 6 kan man leka med och testa att häva t ex 120 och 160 Hz.
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.