Moderator: Redaktörer
jonasby skrev:Till Tangband:
Om du nu undrar ...
1. "Väldigt lite bas" - vad du nu anser det vara.
Kan berätta att jag delvis siktar på en "avrullning" nedåt med lutning av -10dB från 100Hz till 20Hz (utan hänsyn till room gain).
Tror, säger tror, att det kan vara en "bra bas". (Vad jag nu anser en "bra bas" vara.)
2. Högtalaren ska inte stå på stativ. Utan primärt på "bänk" med viss yta under.
Dock finns ett "önskemål" att även kunna placera högtalaren i en viss bokhylla, därav även kravet att baffeln/högtalaren får vara max 33cm hög. Detta är dock inte det primära designmålet.
3. För att jag har sådant skumgummi hemma.
Vilket inte utesluter att jag även ev. kommer använda befintliga ull/syntet (eller ren syntet) från hifikit, som jag också har hemma. Har blandat detta förr.
Hoppas du nöjer dig med dessa svar.
Kraniet skrev:Ang att försänka basen eller inte så kan det vara värt att undersöka vad det gör för skillnad för fasmatchningen mellan de ingående elementen.
Kan kanske tycka att 5mm inte borde spela nån roll men det gör det. På mina högtalare med DXT-diskant och Wavecor BD182 hade det gått få något bättre fasning mellan elementen (och resulterande ljudkurva) om basarna var försänkta.
Har dock inte undersökt vad som ger bättre vågfrontsmatchning.
På 9LAEH är vågfrontsmatchningen nästan perfekt med båda elementen nedfrästa i baffeln. (Visaton AL150 och Seas 22TAF/G)
Eri skrev:
På 9LAEH skall bas-mellanregister elementet inte vara försänkt.
DanNorman skrev:Det man ändrar med extra magnet är tonkurvan, och det kan man ju inte säga är bra, alltid. Man kommer få lägre nivå i basen och diskanten. Det kan man även åstadkomma på andra sätt. Dynamiken förändras inte.
Man kan kompensera basnivån genom att göra lådan större. Kanske behöver man justera avstämningsfrekvens oxå.
Tangband skrev:Tweak :
Man kan köpa en magnet på hifikit och limma med superlim på baksidan av basens magnetsystemet ( från det håll den stöts ifrån )
På så vis kan man få en smula bättre dynamik, och lägre Qts, möjligen mindre men kanske mer transientrik bas. Jag har gjort så på ett bygge som var en modifiering av paradigm Titan. Jag tyckte då att basen lät " slö " och med en extra magnet blev det lite extra dynamik och mindre bummel i basen.
Kan vara värt att testa om man inte blir nöjd med ljudet.
jonasby skrev:En potent liten rackare börjar ta form ...
jonasby skrev:eh, nä...
va ere som inte e bra med den då ...?
Iofs planerar jag sätta ihop två rör så att det blir fläns/tratt i båda ändar. (På denna bild är element och en (1) port bara insatta för att visa.)
jonasby skrev:eh, nä...
va ere som inte e bra med den då ...?
jonasby skrev:En potent liten rackare börjar ta form ...
Baffel o-avfasade, än så länge. Kommer testa med denna konfig först iaf. Diskant är SEAS 27TBFC/G (H1212).
jonasby skrev:Nej, jag tänker inte fräsa som han dansken gjort.
Av flera skäl.
- Hans bilder bygger på att han har en 2*22mm baffel. Jag har inte det. Se hur det ser ut på bilderna ... "tunnel".
- Om du läser hans artikel så ser du att han mäter bl.a.. på case B (mest likt min baffel) och C (urfräst variant av "min") och att dessa fall inte verkar skilja sig så mycket i tonkurva, Och man kan dessutom argumentera vilken man kan tycka är bäst dessutom ...
Dock,
tror jag det är bra att "lufta". Och det skulle i mitt fall bli att *raspa* i MDF:en mellan skruvarna som håller fast elementet.
Så har jag gjort förr. Men danskens artikel tyder nog mer på att det inte ger så mycket ... (som jag tolkar det).
(Om man som jag, kör med 16mm baffel och inte 2*22mm.)
jonasby skrev:Nej, jag tänker inte fräsa som han dansken gjort.
Av flera skäl.
gopnik skrev:Dessutom har Troels ett fyrtumselement med samma magnetsystem som din femochenhalva. Det blir naturligtvis ännu trängre då. På normalstora element i normaltjocka bafflar med så välväntilerad korg som Seas använder tror jag inte man behöver bry sig särskilt.![]()
Däremot finns det exempel på element med bara små ventilationshål nära korgens framkant och helt slutet bakom spidern. Där kan det nog vara större idé.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Mata och 16 gäster