Moderator: Redaktörer
jonasby skrev:Här ser du hur det ser ut i verkligheten @Tangband.
- Ser inte ut som om det "saknas" luftutrymme.
Tror inte att det lilla gods som skulle gå att ta bort, skulle påverka mer än mycket marginellt.
// Basen är ytmonterad och ej försänkt, vilket skulle skapa än mer utrymme. Men också mindre gods att skruva i ... (16mm tjocklek)
jonasby skrev:Här ser du hur det ser ut i verkligheten @Tangband.
- Ser inte ut som om det "saknas" luftutrymme.
Tror inte att det lilla gods som skulle gå att ta bort, skulle påverka mer än mycket marginellt.
// Basen är ytmonterad och ej försänkt, vilket skulle skapa än mer utrymme. Men också mindre gods att skruva i ... (16mm tjocklek)
Cortado skrev:...
Du lägger väl inte baffeln med element monterade på upphängningen?
jonasby skrev:Ihopsatt för test ...
... så nu börjar det.
Med det hastigt ihopslängda "inspelningsfiltret" (standardspole i bas och motstånd+konding i diskant) kan man iaf lyssna på'ren.
Lite "blöt" bas (motsats till torr, precis), och att det saknas nåt i mellanregistret (fel polvändning?) . Lisa Nilssons röst riktigt bra. Förvånansvärt välbalanserat med tanke på att filtret vara är ihopslängt för att mota bort höga resp låga frekvenser från elementen under inspelning.
Få se om jag hinner mäta nåt idag. Annat propsar ...
// Just nu går spellistan "Female singers" och det är rätt trevligt ... faktiskt. Det här kommer bli kul.
gopnik skrev:Tre oktaver och skala med minst 160 dB på vertikalaxeln.
jonasby skrev:Konstigheter under mätning
1. Rundgång eller resonans
Fick en jäkla rundgång eller resonans (?) vid speciellt höga frekvenser och korta mätavstånd. Har aldrig varit med om det förut. Osäker på om inställningar i mätkedja är fel eller om lådan är så jäkla resonant ???
Det här måste jag undersöka mer och bara lyssna på fenomenet under "ickestress".
(Kan nämna att mitt tal hördes via micken i högtalarna. (kanske inte konstigt) Men jag har *aldrig* upplevt det förut. Har jag gjort nån galen inställning?)
2. Portnivå
Så här mäter det utanför porten. Är inte det märkligt?
Vid låga frekvenser finns det en överlagrad våg med period ca frekvens ca 10 Hz. Vad är det?
Och jag hade förväntat mig en peak vid avstämnigsfrekvensen. (Tänker jag fel?)
3. Resonant bas
Vid lyssning är basen lätt resonant ("blöt" som jag sa förut).
Ska undersökas.
Dämpning i lådan nu är endast en (enkel) skumgummibit. Behöver troligen mer "fluff" och kanske helt annan basport-avstämning. Kanske. (Eller ska jag behöva minska lådan nu igen ... usch.)
Annars låter krabaten helt OK - redan med det enkla filtret som sitter i. Dock ligger grejor fel i fas. Den summerar långt ifrån bra med nuvarande filter. (Fast jag kan inte påstå mig kunna "höra" det ... vilket man väl borde kunna vid små förflyttningar. Ja ja. Eller så är det just det jag hör. Jag tycker mig "skönja" en viss skillnad mellan bas och diskant. Vilket jag trott mer kunnat bero på papper (bas) vs aluminium (diskant). Men sånt vet jag ju egentligen ingenting om.)
Nä, nu loggar jag ut. En produktiv helg är över.
Jag är nöjd. (så här långt)
// Skål. En whisky väntar.
Perfector skrev:Närfältsmätning 10 cm från elementet så slipper du rummets påverkan om du sveper signalen lagom fort.
jonasby skrev:Konstigheter under mätning
1. Rundgång eller resonans
Fick en jäkla rundgång eller resonans (?) vid speciellt höga frekvenser och korta mätavstånd. Har aldrig varit med om det förut. Osäker på om inställningar i mätkedja är fel eller om lådan är så jäkla resonant ???
Det här måste jag undersöka mer och bara lyssna på fenomenet under "ickestress".
(Kan nämna att mitt tal hördes via micken i högtalarna. (kanske inte konstigt) Men jag har *aldrig* upplevt det förut. Har jag gjort nån galen inställning?)
2. Portnivå
Så här mäter det utanför porten. Är inte det märkligt?
Vid låga frekvenser finns det en överlagrad våg med period ca frekvens ca 10 Hz. Vad är det?
Och jag hade förväntat mig en peak vid avstämnigsfrekvensen. (Tänker jag fel?)
3. Resonant bas
Vid lyssning är basen lätt resonant ("blöt" som jag sa förut).
Ska undersökas.
Dämpning i lådan nu är endast en (enkel) skumgummibit. Behöver troligen mer "fluff" och kanske helt annan basport-avstämning. Kanske. (Eller ska jag behöva minska lådan nu igen ... usch.)
Annars låter krabaten helt OK - redan med det enkla filtret som sitter i. Dock ligger grejor fel i fas. Den summerar långt ifrån bra med nuvarande filter. (Fast jag kan inte påstå mig kunna "höra" det ... vilket man väl borde kunna vid små förflyttningar. Ja ja. Eller så är det just det jag hör. Jag tycker mig "skönja" en viss skillnad mellan bas och diskant. Vilket jag trott mer kunnat bero på papper (bas) vs aluminium (diskant). Men sånt vet jag ju egentligen ingenting om.)
Nä, nu loggar jag ut. En produktiv helg är över.
Jag är nöjd. (så här långt)
// Skål. En whisky väntar.
Cortado skrev:Perfector skrev:Närfältsmätning 10 cm från elementet så slipper du rummets påverkan om du sveper signalen lagom fort.
Njae. Vart får du 10cm ifrån?
Läste du var han placerade mikrofonen?
RogerGustavsson skrev:Nu stod det redan i mätdiagrammet at avståndet var 0.1 m, det var det Cortado syftade på. Nu är det antagligen inte optimalt att mäta på så nära håll då lådans inverkan knappt kommer med, eller?
DanNorman skrev:Behringer UM2 har en knapp som heter "direct monitor". Se till att funktionen är av.
Hör du din egen röst i högtalarna är den funktionen på. Det är därför du får rundgång och vansinniga tonkurvor i basen.
Du behöver mäta igen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster