Harryup skrev:DVD-ai skrev:Jag har hittills upplevt det väldigt tydligt att något som jag inte gillar händer med artikulation och sammanhållning i ljudbilden med basmoduler placerade bakom och närmare lyssnaren än basmodulerna fram.
Dessutom upplevs anslag på högre ljudnivå som kommandes inte från ljudbilden vilket stör väldigt !
Så även om man inte hör specifikt att basmodulerna är bakom en och närmare, så hör i alla fall jag negativa förändringar vid samtliga sådana placeringar som jag har varit med om i olika rum.
Jag själv har testat detta i mina 3olika rum jag haft och med en uppsjö av olika basmoduler, sedan har liknande test gjorts hos i alla fall 3 andra då jag varit med.
Tydligt är att det inte låter dåligt, bara inte rätt !

Med samma avstånd till bakte moduler som till främre moduler aå kanske det går att få till ?
Precis så har jag också upplevt det och jag har aldrig lyckats kompensera bort det med DSP och delay. Och problemet som jag ser det har inte alls med riktningsbestämning att göra utan när i tiden ljudet kommer fram eftersom alla basar har olika frekvensgång och bidrar med olika mycket i varje hörbar frekvens på lyssningsplatsen. EN del basar har dippar och andra toppar som sedan tillsammans skall ge en rimlig rak frekvensgång på lyssningsplatsen. 80Hz och riktverkan har inget med det att göra som jag ser det. Har testat mellan 50-150Hz själv i flera olika rum och det går liksom inte.
Sen kan jag säga att när jag hade en subwoofer delad vid 80Hz hemma så hörde jag ingen riktverkan. Vänster kanals topp stod ovanpå den i väntan på att jag skulle få en till stod höger kanal på ett stativ. När nummer 2 kom i huset så märkte jag att rumsinformationen mera spred sig rakt bakåt ifrån högtalarna och innan var det som en tratt som blev mindre och mindre som gick mera bakom vänster högtalare avsmalnande bakåt. Vad som man verkligen upplever kan säkert vara rumsberoende men flera basar är något jag hittills absolut inte är sugen på utspridda i rummet.
Skall man göra så, så tror jag på Nelson Pass koncept med att sätta en mick i vardera hörnet bak som matar respektive bas fasvänt.
/Harryup
Intressant, ja jag har ofta föredragit 1st basmoduler rätt placerad framför att ha basmodul/er bakom lyssningplats.
Jag är uppenbartligen väldigt känslig för det där med placering av basmoduler i förhållamde till topparna och blir väldigt lätt störd över att ljudet inte upplevs komma ut i/ bara existera i rummet på ett naturligt vis.
Placering av högtalare alls är ett jäkla helvete... Jag tycker det ofta är påtagligt onaturligt sättet som ljudet kommer ut i rummet och alltså inte alls upplevs som bara naturligt existerande.
Mycket akustikfix och testande av placeringar krävs, är min erfarenhet av detta...
Jag gillar fullrange högtalaren av denna orsak, några variabler mindre då hela registret alltid hänger ihop på ett naturligt övertygande sätt då all information återges från punkter så nära varandra.
Aja hur som !

Med samma avstånd till basmoduler bakom och basmoduler framför så kanske det går att få bort fenomenet.
Det skulle jag vilja testa någon gång egentligen...
Jag kan ju nästan testa det hemma faktiskt, jag har ju nästan lika långt till bakväggen som till framväggen (därav också maximalt med problem vid helvågsresonansen på längden i rummet)
Men vi får se, det låter för bra hemma och jag är nöjd med att lyssna på musik så jag väntar nog bra länge med att släpa moduler bara för att testa något av erfarenhets/kunskaps värde.
Det kommer ju aldrig att få stå basmoduler på diskbänken i köket