Moderator: Redaktörer
DanNorman skrev:Beror dippen vid 10kHz på att den inte är försänkt skulle jag säga att den måste försänkas. Dippen kan bero på kass baffelutformning och/eller att basen inte är försänkt och ger diffraktion. Eller på diskanten i sig. Det kan gå att fixa i filtret.
Men jonasby måste få kontroll över sin mätutrustning innan projektet kan fortstätta.
DanNorman skrev:Jo, jag tror den är bra, kanske exceptionellt bra, förutsatt att man vill ha dess egenskaper i sin konstruktion. Vill ha en att titta på innan jag uttalar mig mer.
gopnik skrev:jonasby skrev:Tänker mig följande arrangemang där två basportar i plast (ABS) monteras ihop med fläns/tratt i vardera ände. Och kommer då hamna dikt botten i lådan. Och det är undran, är det OK att ha ett rör och dess öppning i lådan så nära botten t.ex?
Det är OK, men närheten till botten kommer sänka avstämningen och närheten till dämpmaterialet kommer sänka Q. Hur mycket får du nog bygga lådan för att veta säkert...
Perfector skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Närfältsmätning 10 cm från elementet så slipper du rummets påverkan om du sveper signalen lagom fort.
Njae. Vart får du 10cm ifrån?
Läste du var han placerade mikrofonen?
10 cm var vad HiFi-Connection i Mälarhöjden använde i en liten lokal för att slippa rummets efterklang.
Det gav bra resultat då och jag antar att principen för ljudets hastighet inte ändrats sedan dess.
Kom gärna med andra alternativ om du känner för det.
Morello skrev:Jo, men korrigerar man så mycket som graferna visar kommer ljud till höger och vänster i ljudbilden att bli korrupta, dvs sakna energi runt 2 kHz - en rimlig kompromiss krävs.
jonasby skrev:Hur som - om man tittar på impedanskurvan med en klart högre puckel till höger än vänster - är det i) galet fel, ii) fel, iii) nåja, iv) ok, v) helt OK, eller vad?
gopnik skrev:...
Jag tycker du ska löpa linan ut och bygga en riktigt bra golvare.Med lagom stor sandfylld kavitet i botten tills proportionerna blir bra, konstruktionstekniskt och estetiskt.
jonasby skrev:Bl.a. är inte diskant och bas mätta på exakta samma avstånd varför nivåer torde skilja och givetvis påverka. ...
Dock, det summerar dåligt (dvs, dåligt dipp vid neg.polaritet.)
Användare som besöker denna kategori: MacBruce och 26 gäster