lennartj skrev:Knuttebaloa skrev:En mycket intressant frågeställning, tycker jag. Jag ställer mig inte sällan just den frågan när jag sitter i sweetspot därhemma. Dessvärre blir svaret alldeles för ofta att det jag hör ligger ganska långt ifrån min föreställning om hur det skulle låta om det var live. Jag saknar ofta dynamiken, renheten och närheten i ljudet. Jag tror som flera andra här att det i huvudsak har med annat än anläggningen hemma att göra.
Det gör jag sällan, men jag försöker inte återskapa verklighetens ljud utan skapar en illusion av verkligheten som för det mesta fungerar mycket bra även med storskalig musik. Det är för mig helt ointressant att reproducera ett liveframträdandes maxnivå och fulla dynamik i mitt vardagsrum, om det exempelvis handlar om ett drum band och jag står mot en husvägg som de passerar bara några meter ifrån. Det orsakar bara hörselskador och tinnitus.
När det gäller livemusik via PA-system jämfört med inspelade livframträdanden, är jag lite förvånad över att praktisk taget inga producenter släpper några inspelningar med med basnivåer i förhållande till högre register som är ens i närheten av vad de är live.
Via en i grunden neutral anläggning låter de antingen anemiskt eller skrikigt beroende på avspelningsnivå.
Sedan 1980-talet har det inte varit "fint" med tonkontroller, och fanns de fick de inte användas.
Om det finns folk som fortfarande sysslar med sådana dogmer förstår jag att de är missnöjda med sin återgivning.
Ska det bli något tryck och en fungerande illusion behövs oftast en gigantisk bashöjning långt över 20 dB.
Det är väl nästan bara vi faktisktianer som håller oss med anläggningar där detta är möjligt?
Exempel Kraftwerks spelning på Way out West kontra återgivning hemma. Tiden går och man minns inte längre exakt hur mycket inälvorna blev ommöblerade nära scenen.
Det måste ju kännas väldigt bra! Hade varit kul att få höra din anläggning.
Jag har lite svårt att förstå skillnaden mellan att återskapa verklighetens ljud och att skapa en illusion av verkligheten. Ska inte en bra illusion vara i det närmaste identisk med det den är en illusion av?
För mig är det inte så viktigt att kunna spela jättehögt och på det viset återskapa live. Det är närheten i inspelningen, eller snarare frånvaron därav, som jag brukar reagera på. Jag vill uppleva att musikerna befinner sig i rummet.
En vän har ett par stora Avantgarde tratthögtalare. Senast spelade vi jazz at the pawnshop på vinyl genom dem. Så verklighetstroget och intimt som det lät upplever jag mycket sällan avlyssningar. Tyvärr låter de högtalarna inte riktigt lika bra med annan musik.
Med riktigt bra inspelningar och Ino tycker jag att jag ibland kan komma ganska nära det jag vill uppleva.