Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Omröstningen slutade 2018-08-31 21:27

1. Mycket långt ifrån hur det låter live
5
16%
2. Ganska långt ifrån hur det låter live
18
56%
3. Ganska nära hur det låter live
6
19%
4. Det låter likadant genom stereon som live ! - beskriv din anläggning!
3
9%

Antal röster : 32

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav Knuttebaloa » 2018-08-30 20:35

lennartj skrev:
Knuttebaloa skrev:En mycket intressant frågeställning, tycker jag. Jag ställer mig inte sällan just den frågan när jag sitter i sweetspot därhemma. Dessvärre blir svaret alldeles för ofta att det jag hör ligger ganska långt ifrån min föreställning om hur det skulle låta om det var live. Jag saknar ofta dynamiken, renheten och närheten i ljudet. Jag tror som flera andra här att det i huvudsak har med annat än anläggningen hemma att göra.

Det gör jag sällan, men jag försöker inte återskapa verklighetens ljud utan skapar en illusion av verkligheten som för det mesta fungerar mycket bra även med storskalig musik. Det är för mig helt ointressant att reproducera ett liveframträdandes maxnivå och fulla dynamik i mitt vardagsrum, om det exempelvis handlar om ett drum band och jag står mot en husvägg som de passerar bara några meter ifrån. Det orsakar bara hörselskador och tinnitus.

När det gäller livemusik via PA-system jämfört med inspelade livframträdanden, är jag lite förvånad över att praktisk taget inga producenter släpper några inspelningar med med basnivåer i förhållande till högre register som är ens i närheten av vad de är live.
Via en i grunden neutral anläggning låter de antingen anemiskt eller skrikigt beroende på avspelningsnivå.
Sedan 1980-talet har det inte varit "fint" med tonkontroller, och fanns de fick de inte användas.
Om det finns folk som fortfarande sysslar med sådana dogmer förstår jag att de är missnöjda med sin återgivning.
Ska det bli något tryck och en fungerande illusion behövs oftast en gigantisk bashöjning långt över 20 dB.
Det är väl nästan bara vi faktisktianer som håller oss med anläggningar där detta är möjligt?
Exempel Kraftwerks spelning på Way out West kontra återgivning hemma. Tiden går och man minns inte längre exakt hur mycket inälvorna blev ommöblerade nära scenen.

Det måste ju kännas väldigt bra! Hade varit kul att få höra din anläggning.

Jag har lite svårt att förstå skillnaden mellan att återskapa verklighetens ljud och att skapa en illusion av verkligheten. Ska inte en bra illusion vara i det närmaste identisk med det den är en illusion av?

För mig är det inte så viktigt att kunna spela jättehögt och på det viset återskapa live. Det är närheten i inspelningen, eller snarare frånvaron därav, som jag brukar reagera på. Jag vill uppleva att musikerna befinner sig i rummet.

En vän har ett par stora Avantgarde tratthögtalare. Senast spelade vi jazz at the pawnshop på vinyl genom dem. Så verklighetstroget och intimt som det lät upplever jag mycket sällan avlyssningar. Tyvärr låter de högtalarna inte riktigt lika bra med annan musik.

Med riktigt bra inspelningar och Ino tycker jag att jag ibland kan komma ganska nära det jag vill uppleva.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-08-30 21:50

Sällan jag tror att jag är någon annanstans än i mitt lyssningsrum, men det har hänt. Minns en gång när jag nickat till, eller rent av somnat, i lyssningsfåtöljen o vaknade till närmickad skönsång, kan ha varit Sophie Zelmani och jag blev så förvånad över att jag faktiskt var ensam när jag vaknat helt. Det var otäckt realistiskt. Några gånger har jag spontant börjat applådera solon och avslutade stycken och en gång gick jag ut och satte på extra kaffe till Diana Krall. Annars är det inte så där tokrealistiskt, hon drack inte upp kaffet t ex.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2018-08-30 22:06

hifikg skrev:och en gång gick jag ut och satte på extra kaffe till Diana Krall.

:D
Tycker oftast att det låter bättre hemma än på konsert och det har ju med de ganska skräpiga PA-system som används till elektroniskt förstärkt musik och dåliga akustiska förhållanden som råder i många konsertlokaler att göra (värst måste ändå Globen vara). Hemma får jag dessutom alltid sitta i sweetspot!

Men det var förstås en gång jag spelade kammarmusik och violinisten bara stod där. Å andra sidan höll jag nästan på att brista i gråt när jag på en konferens en gång hörde en inbjuden stråkkvartett spela för oss 20 lyssnare (poängen var egentligen inte att spela musik utan att visa på behovet av lagarbete - alla instrument behövs typ). Det var så starkt - i dubbel mening.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-08-30 22:16

Knuttebaloa skrev:
lennartj skrev:
Knuttebaloa skrev:En mycket intressant frågeställning, tycker jag. Jag ställer mig inte sällan just den frågan när jag sitter i sweetspot därhemma. Dessvärre blir svaret alldeles för ofta att det jag hör ligger ganska långt ifrån min föreställning om hur det skulle låta om det var live. Jag saknar ofta dynamiken, renheten och närheten i ljudet. Jag tror som flera andra här att det i huvudsak har med annat än anläggningen hemma att göra.

Det gör jag sällan, men jag försöker inte återskapa verklighetens ljud utan skapar en illusion av verkligheten som för det mesta fungerar mycket bra även med storskalig musik. Det är för mig helt ointressant att reproducera ett liveframträdandes maxnivå och fulla dynamik i mitt vardagsrum, om det exempelvis handlar om ett drum band och jag står mot en husvägg som de passerar bara några meter ifrån. Det orsakar bara hörselskador och tinnitus.

När det gäller livemusik via PA-system jämfört med inspelade livframträdanden, är jag lite förvånad över att praktisk taget inga producenter släpper några inspelningar med med basnivåer i förhållande till högre register som är ens i närheten av vad de är live.
Via en i grunden neutral anläggning låter de antingen anemiskt eller skrikigt beroende på avspelningsnivå.
Sedan 1980-talet har det inte varit "fint" med tonkontroller, och fanns de fick de inte användas.
Om det finns folk som fortfarande sysslar med sådana dogmer förstår jag att de är missnöjda med sin återgivning.
Ska det bli något tryck och en fungerande illusion behövs oftast en gigantisk bashöjning långt över 20 dB.
Det är väl nästan bara vi faktisktianer som håller oss med anläggningar där detta är möjligt?
Exempel Kraftwerks spelning på Way out West kontra återgivning hemma. Tiden går och man minns inte längre exakt hur mycket inälvorna blev ommöblerade nära scenen.

Det måste ju kännas väldigt bra! Hade varit kul att få höra din anläggning.

Jag har lite svårt att förstå skillnaden mellan att återskapa verklighetens ljud och att skapa en illusion av verkligheten. Ska inte en bra illusion vara i det närmaste identisk med det den är en illusion av?

För mig är det inte så viktigt att kunna spela jättehögt och på det viset återskapa live. Det är närheten i inspelningen, eller snarare frånvaron därav, som jag brukar reagera på. Jag vill uppleva att musikerna befinner sig i rummet.

En vän har ett par stora Avantgarde tratthögtalare. Senast spelade vi jazz at the pawnshop på vinyl genom dem. Så verklighetstroget och intimt som det lät upplever jag mycket sällan avlyssningar. Tyvärr låter de högtalarna inte riktigt lika bra med annan musik.

Med riktigt bra inspelningar och Ino tycker jag att jag ibland kan komma ganska nära det jag vill uppleva.

Dels spelar jag aldrig över 90 dB, men den stora illusionen är att tvåkanalsstereo kan ge så realistisk återgivning av musikernas placering och inspelningsplatsens akustik.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-08-30 22:24

lennartj skrev:...

Bra och viktig analys!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-08-31 00:02

lennartj skrev:Dels spelar jag aldrig över 90 dB, men den stora illusionen är att tvåkanalsstereo kan ge så realistisk återgivning av musikernas placering och inspelningsplatsens akustik.

Musikernas placering är dock oftast en illusion i de flesta inspelningar, då de panoreras fritt för att främst ge utrymme för instrumentet och för att skapa en balans i mixen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-08-31 00:04

mhr1229 skrev:

Tycker oftast att det låter bättre hemma än på konsert och det har ju med de ganska skräpiga PA-system som används till elektroniskt förstärkt musik och dåliga akustiska förhållanden som råder i många konsertlokaler att göra (värst måste ändå Globen vara). Hemma får jag dessutom alltid sitta i sweetspot!

Ja, verkligheten är sällan en välljudsreferens. Lyssnar på Melissa Horn igen och det låter bättre här än det gjorde på Gröna Lund för en vecka sen. Jag kan med hög säkerhet avgöra att jag inte är på Grönan, så ganska långt från verkligheten är jag. Å andra sidan är det en studioinspelning jag lyssnar på :)
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-08-31 07:37

Ja, det kan diskuteras om en live referens öht kan göras genom en PA anläggning, hur bra den än är och hur bra framträdandet än var. Blir PA anläggningen den inre referensen då? Bör anläggningen därhemma låta som ett PA ? Hur låter klarinett konserten då ?

Återstår istället levande musik spelandes på akustiska intrument utan inblandning av mikrofoner eller högtalare, gärna i bra akustik.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-08-31 08:38

Nu har jag nyligen flyttat och rummet är katastrof. Det går att gå det bättre men bra blir det aldrig. Nåväl, när jag bodde i hus hade jag samma grejjor, så jag vet vad det kan och det kan faktiskt vara ganska nära. Problemet är att inspelningarna är för dåliga rent dynamiskt i nästan samtliga fall. Även när det gäller distorsion och frekvensomfång är det problem med inspelningar. Nu är det ju inte SÅ jävla noga eftersom mycket (nästan all) musik jag lyssnar på är rena studioinspelningar där mycket av ljuden aldrig någonsin varit i närheten av en mikrofon. Men ändå...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-08-31 08:43

lennartj skrev:Sedan 1980-talet har det inte varit "fint" med tonkontroller, och fanns de fick de inte användas.

Aversionen mot tonkontroller beror nog dels på ideologi, dels på att nästan samtliga tonkontroller på konsumentelektronik är felkonstruerade. Man har satt dit "något" som är billigast tänkbara att producera. Tyvärr så fungerar det inte.
Jag själv är varm anhängre av tonkontroller, men dom måste då vara vettigt utförda. Dvs bas-reglaget skall påverka basen, inte mellanregistret.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-08-31 08:44

hifikg skrev:
mhr1229 skrev:

Ja, verkligheten är sällan en välljudsreferens. Lyssnar på Melissa Horn igen och det låter bättre här än det gjorde på Gröna Lund för en vecka sen. Jag kan med hög säkerhet avgöra att jag inte är på Grönan, så ganska långt från verkligheten är jag. Å andra sidan är det en studioinspelning jag lyssnar på :)

Konsert via PA är inte verkligheten. Det kan snarast jämföras med en riktigt sunkig återgivning av en lika sunkig inspelning som sker i realtid.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-08-31 09:20

IngOehman skrev:Med aktiva filter har man maximala(!) problem från termisk kompression.

Finns detta förklarat någonstans mer i detalj? Eller kan du göra det?
Är det något som går varmare i högtalarelementet för att det saknas passivt filter, om samma utnivå SPL spelas aktivt vs passivt?

JM

Inläggav JM » 2018-08-31 09:28

rajapruk skrev:
IngOehman skrev:Med aktiva filter har man maximala(!) problem från termisk kompression.

Är det något som går varmare i högtalarelementet för att det saknas passivt filter, om samma utnivå SPL spelas aktivt vs passivt?

Sköna?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-08-31 09:31

Morello skrev:
Konsert via PA är inte verkligheten. Det kan snarast jämföras med en riktigt sunkig återgivning av en lika sunkig inspelning som sker i realtid.

Hur många konserter har du varit på utan PA? Jag har inte varit på någon.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-08-31 09:45

rajapruk skrev:
Morello skrev:

Massor, konserthuset, berwaldhallen, små jazzklubbar etc.
-Innehar F-skattsedel-

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-08-31 09:47

Morello skrev:
rajapruk skrev:
Morello skrev:

Massor, konserthuset, berwaldhallen, små jazzklubbar etc.

Sång utan microfon där? En snabb bildgoogling på Berwaldhallen visar ett enormt PA med linearrayer i taket.
Senast redigerad av rajapruk 2018-08-31 09:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-08-31 09:47

rajapruk skrev:

Kraften från motorsystemet är en funktion av strömmen och om man i extremfallet driver med en strömgenerator (oändlig impedans) så saknar talspolens temperaturberoende resistans betydelse.
-Innehar F-skattsedel-

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-08-31 09:52

Morello skrev:
rajapruk skrev:

Kraften från motorsystemet är en funktion av strömmen och om man i extremfallet driver med en strömgenerator (oändlig impedans) så saknar talspolens temperaturberoende resistans betydelse.

Var det svaret på min fråga? Det var över mitt huvud i så fall.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-08-31 09:59

JM skrev:
rajapruk skrev:

Sköna?

JM

Jag förstår inte vad du menar JM.
Mycket jag inte förstår just nu!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-08-31 10:02

rajapruk skrev:
Morello skrev:
rajapruk skrev:

Ja. Med aktiva filter drivs typiskt alla element lågohmigt och den termiska kompressionen maximeras - precis som Ingvar skriver.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-31 10:26

rajapruk skrev:
Morello skrev:

Jodå, klart man hört många musikframträdanden där ingen PA använts, inte ens för sången. Nu är det förstås svårt om har en klen röst som t.ex. Lisa Ekdal men det är ändå rätt imponerande hur väl sången kan gå fram i en stor konsertlokal om sångaren har en lämplig röst. Förutom de mera klassikt skolade rösterna har jag hört bl.a. denna grupp i en lokal för 2000 personer helt utan PA. Blåset är som bekant rätt ljudstarkt men de hade inga som helst problem med sången och de sjunger bra.
https://www.youtube.com/watch?v=NJTIJRoEWPE

Lustiga herrar de där.
https://www.youtube.com/watch?v=nexbYZm1gws

Sedan har man ju lyssnat på vanliga rockband utan PA och det blir ett annat ljud än vad många är vana vid. Alldeles för många vet ju inte hur det låter i natura och refererar till hur musik som förpackats för konsumtion via något media låter. Det finns ett glapp där i mellan.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-08-31 10:30

Morello skrev:
rajapruk skrev:
Morello skrev:

Ja. Med aktiva filter drivs typiskt alla element lågohmigt och den termiska kompressionen maximeras - precis som Ingvar skriver.

Tyvärr fortfarande lite över mitt huvud :)

Svara bara JA/NEJ på detta till att börja med, om möjligt:

Samma element skall spela exakt samma SPL akustisk output med samma förstärkare. Allt är samma, förutom att ena är aktivt delad/driven och andra är passivt delad/driven, med ett lågpassfilter vid 80Hz. Går det aktivt delade/drivna elementet då varmare i talspolen än vad det passivt delade/drivna elementet gör?
Senast redigerad av rajapruk 2018-08-31 10:40, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-08-31 10:39

Morello skrev:
rajapruk skrev:
Morello skrev:

Vid låga frekvenser är detta med lågohmig drift en stor fördel med aktiv drivning. Det är alla överens om.
Dethär med termiskt kompression för diskantelement har påtalats frekvent på detta forum. Trots detta så har inga mätningar kunnat visa att den där termiska kompressionen äger rum vid normal användning. Däremot har två personer: Lilltroll och allram, visat med riktiga mätningar att drivning med högre impedans till diskanter inte ger några fördelar övht.

Jag ser dessa påståenden om termisk kompression som varande helt utan verifierad substans .
Visa gärna mätningar att termisk kompression finns vid normal användning ! Posta gärna här eller starta en tråd om det.

Mina egna praktiska prov har tvärtom visat att jag föredrar låg impedans i drivningen av diskantelement. Det låter bättre, klarare och mer dynamiskt.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-08-31 10:40

rajapruk skrev:Samma element skall spela exakt samma SPL akustisk output med samma förstärkare. Allt är samma, förutom att ena är aktivt delad och andra är passivt, med ett lågpassfilter vid 80Hz. Går det aktivt delade elementet då varmare i talspolen?

Nej. Men olinjäriteten som orsakas av uppvärmningen blir värre.
Tangband skrev:Vid låga frekvenser är detta med lågohmig drift en stor fördel med aktiv drivning. Det är alla överens om.

Nej, det är vi verkligen inte. Aktiv drift är ofta en fördel, men inte av den orsaken. En lite mjukare drivning och i stället en några liter större låda är melodin. Aktiv drift löser det rent praktiska med dyra och svåra delningsfilter för låga frekvenser. Här är ditt baselement med 20° respektive 80° talspole. Som synes är den termiska kompressionen påtaglig och räknas i hela decibel. Slutet och basreflex något förskjutet i nivå för tydlighet.
Bilagor
Screenshot_20180831_104927.png
Screenshot_20180831_104927.png (57.98 KiB) Visad 4785 gånger
Senast redigerad av gopnik 2018-08-31 10:51, redigerad totalt 1 gång.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-08-31 10:42

Läs mer här
viewtopic.php?t=41553

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-08-31 10:46

gopnik skrev:
rajapruk skrev:Samma element skall spela exakt samma SPL akustisk output med samma förstärkare. Allt är samma, förutom att ena är aktivt delad och andra är passivt, med ett lågpassfilter vid 80Hz. Går det aktivt delade elementet då varmare i talspolen?

Detdär skulle jag vilja se mätningar på om det verkligen stämmer.
Spolen som måste användas vid passiv delning är i sig olinjär och tappar prestanda i form av värme. Dämpfaktorn i det EMK kontrollerade området blir bedrövlig. Det finns inga fördelar med passiva delningsfilter vid 80 hz !!
Senast redigerad av Tangband 2018-08-31 10:49, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-08-31 10:47

Borde bryta ur detta till egen tråd.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-08-31 10:50

rajapruk skrev:Borde bryta ur detta till egen tråd.

Tillbaka till topic

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-08-31 10:53

gopnik skrev:

Varför då :?: Går det att förklara för en vanlig dödlig?

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-08-31 10:54

Tangband skrev:Spolen som måste användas vid passiv delning är i sig olinjär och tappar prestanda i form av värme.

Nej, för fan. Skärp dig nu. En delningsfilterspole väger ett par hekto. En talspole några gram. Passbandet är större än spärrbandet och den spektrala fördelningen lägger dessutom mer av energin, lägre. Uppvärmningen av delningsfilterspolen är helt försumbar. Sluta grip efter detta halmstrå nu. Det är bara käbbel. :evil:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi