Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Mina dipoler spelar ju fantastiskt, men jag funderar på att tweaka dom till en hybrid med dipol- och sluten bas. Men då förstår jag att man inför en fasparameter, som inte nödvändigtvis behöver vara negativt. Rätt konstruerat så får man väl en cardioidbas, som delvis släcker ut basen i viss riktning.
Min fundering handlar om hur mycket bass boost man tillför med detta koncept. Min farhåga är att den slutna basen bara används för att "äta upp" den delen av dipolbasen som är i motfas. Min idé är ju att kombinera dipolbasens positiva egenskaper med lite extra stöd i lägsta oktaven (där dipolen tappat SPL).
Så, jag vore tacksam om någon kunde stötta upp med lite kreativa kommentarer till hur den slutna basen adderar till dipolen i nedanstående exempel. Tillför den något eller dödar den bara den "bakåtriktade" basen?
Kalejdokom skrev:Eventuella kamelpucklar hanteras via DSP (som ju även krävs för dipolen ensam). Jag har separata filter till respektive element.
Kompendiet från Kirchner har jag försökt att läsa och förstå tidigare. Jag hade hoppats slippa bygga testlådor för att prova ut hur det kan funka i praktiken, men det är väl svårt att komma runt. Baslådor och dipoler är ju tyvärr lite skrymmande och tidskrävande att bygga, men det är väl värt besväret för att avgöra om det funkar eller ej. Dessutom tänker jag förstås inte bygga som på bilden - det är bara en princip som jag hittade på nätet.
En parameter till, som kan påverka, är om jag väljer att bygga basreflex istället för sluten bas - kommer det att påverka resultatet, beroende på var jag placerar porten (bredvid elementet eller på gaveln eller basidan)?
JM skrev:I det svåra området ca 80-300 Hz kan med lite tur beroende på rum, högtalarplacering och lyssningsposition en cardioidlösning vara bra då här finns inte bara stående ljudvågor utan även vandrande ljudvågor.
Under 80 Hz är 4 subbasar (ej cardiod/dipol) i hörnen svårslaget närt ljudet endast består av stående vågor.
JM
Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Eventuella kamelpucklar hanteras via DSP (som ju även krävs för dipolen ensam). Jag har separata filter till respektive element.
Kompendiet från Kirchner har jag försökt att läsa och förstå tidigare. Jag hade hoppats slippa bygga testlådor för att prova ut hur det kan funka i praktiken, men det är väl svårt att komma runt. Baslådor och dipoler är ju tyvärr lite skrymmande och tidskrävande att bygga, men det är väl värt besväret för att avgöra om det funkar eller ej. Dessutom tänker jag förstås inte bygga som på bilden - det är bara en princip som jag hittade på nätet.
En parameter till, som kan påverka, är om jag väljer att bygga basreflex istället för sluten bas - kommer det att påverka resultatet, beroende på var jag placerar porten (bredvid elementet eller på gaveln eller basidan)?
Rätta mig om jag har fel här.
Luften är en komprimerbar gas. Det innebär att första konrörelsen inte hinner ge resultat i röret utan först när konen vänder så är luften i rörelse.
Med röret i fram så kommer då basen och röret att trycka luften åt samma håll.
Om man då sätter den i bak så borde det bli en variant på en dipol och hypotetiskt kan du få en låda med delvis samma egenskaper som dipolelementen.
Men nu är jag ute på för mig okända vatten så det kan vara åt helsike åxå.
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:I det svåra området ca 80-300 Hz kan med lite tur beroende på rum, högtalarplacering och lyssningsposition en cardioidlösning vara bra då här finns inte bara stående ljudvågor utan även vandrande ljudvågor.
Under 80 Hz är 4 subbasar (ej cardiod/dipol) i hörnen svårslaget närt ljudet endast består av stående vågor.
JM
Vad avses med "vandrande ljudvågor? Ett tips är att använda vedertagen nomenklatur.
Ett annat faktafel i din text är att en stående våg kan aldrig existera sin enskildhet. Ljud kan inte bestå av "endast" stående vågor. Den stående vågen behöver exciteras ( "drivas") av en ljudvåg. Men du kanske kan förtydliga dig med vad du egentligen menar så blir det lättare att förstå vad du vill framföra.
jansch skrev:Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Eventuella kamelpucklar hanteras via DSP (som ju även krävs för dipolen ensam). Jag har separata filter till respektive element.
Rätta mig om jag har fel här.
Luften är en komprimerbar gas. Det innebär att första konrörelsen inte hinner ge resultat i röret utan först när konen vänder så är luften i rörelse.
Med röret i fram så kommer då basen och röret att trycka luften åt samma håll.
Om man då sätter den i bak så borde det bli en variant på en dipol och hypotetiskt kan du få en låda med delvis samma egenskaper som dipolelementen.
Men nu är jag ute på för mig okända vatten så det kan vara åt helsike åxå.
Prefector - Du gör nog en liten tankevurpa".
En basreflexport pumpar åt samma håll som baselementet vid resonans, vilket du också skriver. Så länge lådans dimensioner är väsentligt mindre än våglängden är både bas och port rundstrålande vilket gör att det inte gör nån större skillnad om porten är bak eller fram.
Vid frekvenser över portens aktiva frevensområde "läcker" den dock och det blir lite, lite "dipol" om porten är riktad bakåt. Det går inte att generellt säga att det är bra eller dåligt med detta "läckage" framåt eller bakåt.
Du som gillar mekanik, se en basreflexport med denna liknelse:
Luften i lådan är en fjäder och luften i basreflexporten är en tyngd.
Alltså häng en tyngd i en spiralfjäder och håll i fjäderns andra ände (som en jojo). Om du nu "jojo:ar med handen kommer tyngden att röra sig kraftigt upp och ner OM DU RÖR HANDEN MED RÄTT HASTIGHET (frekvens). Fjäder/tyngd är då i resonans. Rör du dock handen fort upp/ner kommer tyngden stå stilla.
När du har resonans kommer du att känna att du tillför mycket kraft men du ser att handen knappt rör sig - handen är nästan helt stilla. Du märker och känner att handen rör sig lite uppåt när tyngden går neråt (och tvärt om)
Samma som när baselementet tillför kraft för att få basreflexportens luft=tyngd att svänga. Membranet rör sig knappt men belastas hårt och rör sig i motsatt riktning i förhållande till basporten
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:I det svåra området ca 80-300 Hz kan med lite tur beroende på rum, högtalarplacering och lyssningsposition en cardioidlösning vara bra då här finns inte bara stående ljudvågor utan även vandrande ljudvågor.
JM
Vad avses med "vandrande ljudvågor? Ett tips är att använda vedertagen nomenklatur.
Ett annat faktafel i din text är att en stående våg kan aldrig existera sin enskildhet. Ljud kan inte bestå av "endast" stående vågor. Den stående vågen behöver exciteras ( "drivas") av en ljudvåg. Men du kanske kan förtydliga dig med vad du egentligen menar så blir det lättare att förstå vad du vill framföra.
Lite fysik kan möjligen hjälpa.
Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor. Dessa vågor har en riktning. Vågorna har endast kinetisk energi.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamisk volym där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.
Således kan möjligen uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar?
The law of conservation of energy.
This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.
The concept of internal energy and its relationship to temperature.
If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.
The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.
http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics
JM
matssvensson skrev:Själv funderar jag på att någon gång försöka komplettera mina dipoler med en monopol subbaslösning under 40 Hz, där jag konstaterar att mina huvudhögtalare skulle behöva få lite extra hjälp för att kunna återge inspelningar med full dynamik i mitt vardagsrum. Men då har jag alltså inte tänkt att de ska spela i samma register, utan i var sitt eget register.
Kalejdokom skrev:Grejen är att jag redan har ett par dipoler och ett par monopoliska (?) subbasar, men dipolerna är i praktiken så bra att jag sällan använder subbarna och dessutom tycker jag inte att jag fått till integreringen särskilt bra.
Kalejdokom skrev:Ok. På vägen hem från kneget idag lastade jag in lite MDF-skivor i bilen. Det blir att yxa till lite testlådor.
Here we go again.
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:I det svåra området ca 80-300 Hz kan med lite tur beroende på rum, högtalarplacering och lyssningsposition en cardioidlösning vara bra då här finns inte bara stående ljudvågor utan även vandrande ljudvågor.
JM
Lite fysik kan möjligen hjälpa.
Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor. Dessa vågor har en riktning. Vågorna har endast kinetisk energi.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamisk volym där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.
Således kan möjligen uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar?
The law of conservation of energy.
This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.
The concept of internal energy and its relationship to temperature.
If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.
The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.
http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics
JM
Johan_Lindroos skrev:[ "SD2111 Teknisk akustik 6,0 hp". Det kan man säga är grundkurs 1A i akustuik som behandlar grunderna inom akustik. Även om du inte ämnar gå kursen, kan examinatorn ofta hjälpa till om man som utomstående skulle vilja skaffa sig undervisningslitteraturen. En annan bra bok av enklare slag är kompendiet till kursen "Elektroakustik" (2F1400 (EK139), ISSN 0280-9850) som jag tror tyvärr är nedlagd i detta nu. Kompendiet är skrivet av framlidne Johan Liljencrants och är mycket lärorikt och även underhållande då det är skrivet med ett trevligt språk.
Kalejdokom skrev:Hur är det ens möjligt att misslyckas med en rektangulär liten låda i MDF?!
Kalejdokom skrev:Att ha nya professionella verktyg till hand när man snickrar är ju en fröjd.![]()
Man kan t.ex. göra väldigt fatala fel med mycket hög precision!![]()
![]()
![]()
Hur är det ens möjligt att misslyckas med en rektangulär liten låda i MDF?!
Gör om - gör rätt! En annan dag...
Användare som besöker denna kategori: Byron och 21 gäster