Köpråd från Repsam

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-01-30 16:37

rhenrics skrev:
Bill50x skrev:Ännu mer spännande är det med kommentaren att det inte är samma element i de båda lådorna :-D

/ B

Äsch det hörs ingen skillnad ju :lol:

Den var riktigt kul den där hemsidan. Köp begagant, spar miljön! Fin tanke, men priserna är ju helt uppåt väggarna 8)

men det är ju för att vi inte skall slänga pengarna omkring oss som han e hjälpsam och samlar ihop dem i stället för att de skall ligga i naturen och skräpa :lol:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-01-30 16:48

IngOehman skrev:Ett mycket trevligt inlägg.

Din ungdom ursäktar allt. Visst kan vissa priser te sig rätt absurt höga, medan
andra är högst rimliga. Var och en bedömer väl själv. Lycka till framöver!

Men varför är inte inlägget underskrivet?

Vh, iö
för att det står högst upp i stället :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-30 17:03

TL har visst det gjorts i vettiga prisklasser.. TDL hade en serie med bl.a. modellen RTL-3 som inte kostade mer än 7-8,000. Dessutom minns jag byggbeskrivningar i gamla HifiKlubben-tidningar (innan de gick över till nuvarande tidningsformatet) med högst prisvänligt sådana.

Så tyvärr, Repsam... Att TL måste kosta pengar är tyvärr nonsens.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-02 17:10

OlA-68 skrev:

Vh, iö

Hej alla, Ing. Öhman här.

Man skriver väl under inlägg även om de startar med att man berättar vad man heter?

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-02 19:10

Mitt råd till Repsam är att föra en fortsatt dialog i forumet, på så sätt visar du om du är seriös.
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-02-05 18:02, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-02-03 10:10

IngOehman skrev:
OlA-68 skrev:

Vh, iö

Hej alla, Ing. Öhman här.

Man skriver väl under inlägg även om de startar med att man berättar vad man heter?

Vh, Ing. Öhman

Ingvar: Det stod faktiskt högst upp i inlägget...

Repsam skrev:Hejsan. Mitt namn är Thomas Jönsson och jag är grundare och ägare av företaget Repsam.
Jag tackar väldans för er uppmärksamhet och tycker det är väldigt kul och givande att höra era reaktioner på våran firma, och här kommer förklaringar till några av era kommentarer om företaget.

Håller dock med om att man kan se det som underskrivet även
om det står först. :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-04 01:45

Läs det jag skrev en gång till, lite noggrannare. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Vår prissättning

Inläggav rhenrics » 2006-02-05 12:54

Repsam skrev:
Notera att jag som äger och driver företaget har begränsade kunskaper om HiFi och att jag blott är 21 år gammal, därför vädjar jag till din kunskap och dina tankar för att komma vidare med företaget. Tycker du att någonting verkar orimligt dyrt, berätta och förklara så får vi se om vi ändrar priset. Har vi angett fel information ge oss den riktiga och en källa som kan konfirmera detta så kan vi uppdatera hemsidan. Repsam arbetar åt dig, säg till hur vi ska göra för att fungera bra, för att företaget ska fungera bra mot både entusiasterna och de mindre intresserade. Men kom ihåg att vi är ett kommersiellt företag och måste ha täckning för vad vi gör, vi måste alltså tjäna nog med pengar för att gå runt. Repsam är förmodligen den största (som endast säljer begagnat.) försäljaren av begagnad HiFi genom tiderna i Sverige och vi håller på att utveckla en ny nischbransch. Det finns inga tidigare firmor att följa, det finns inte heller några uttalade rätt eller fel. Därför är din input så väldigt viktig för att företaget skall utvecklas åt rätt håll, vad är dina förslag, vad ska vi göra för att fungera som du vill, hur förbättrar vi oss?

Hej Thomas! Jag heter Rickard Henricsson och är en vanlig hobby-hifi-entusiast. Jag är 29 år och kan inte heller jättemycket om Hifi. Jag kände t ex inte till audiotronics cm-3 högtalare, förrän jag läste om dem på din hemsida. Därför blir jag lite förvånad när du skriver att du har begränsade kunskaper om Hifi. När man läser dina produktbeskrivningar så kan man tvärtom tro att du är väldigt insatt i Hifi, eller åtrminstone försöker ge sken av det. Iallafall om man själv inte är speciellt hemma på hifi. När du skriver att ni riktar er till "svensson" som inte kan något om hifi, var man hittar begagnad dito, och som annars alltid handlar på Siba, så ser det faktiskt ut som att du även menar att eftersom de inte kan något om hifi så kan man skriva lite vad som helst. Vidare så ursäktar du dig med att du själv saknar kunskaperna och att du är ung. Men, är det verkligen en ursäkt? Behöver man inte kolla upp de fakta man presenterar, bara för att man är okunnig och ung. Går det bra att skriva saker som inte stämmer med verkligheten då? Är det ok att försöka framstå som mer kunnig än man är, eftersom driver en kommersiell rörelse som måste gå runt? Och framförallt, varför förväntar du dig att andra här på forumet, som är kunniga, ska hjälpa dig i ditt företagande? Du nämner ingenting om ersättning så jag utgår ifrån att du förväntar dig att få hjälp gratis. Expertis som sedan du ska tjäna pengar på. Tycker du det är rimligt. Verkar det vettigt att starta ett företag i en bransch som man är dåligt bevandrad i och förvänta sig att andra ska hjälpa till med själva kunnandet gratis?

Mitt tips är att du själv surfar runt på internet och kollar vad beg priserna på motsvarande apparater du säljer faktiskt ligger på. Sedan lägger du till en skälig marginal, givetvis kopplat till ditt eget inköpspris (för jag hoppas ju att allt du säljer inte är saker du hittat på soptippen), som ger kunden ett vettigt mervärde i form av t ex genomsyn (kvalitets- och funktionskontroll) av apparaten, möjlighet till att provlyssna, garantiåtagande etc. Det är sådan service du bör inrikta dina marginaler på. Inte tvivelaktig marknadsföring som får kunden att tro att han gör ett klipp därför att någon halvt obskyr 30 år gammal modell som använder samma tillverkningsprincip med omräknat penningvärde borde kosta 10 ggr mer.

Mvh
Rickard Henricsson

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-02-05 15:50

rhenrics!

Där satte du huvudet på spiken. Har tänkt skriva nåt liknande men det har inte blivit av. Håller med dig helt och hållet! Jag tycker precis som du att man ska inte ge sken av att vara bevandrad inom ett område man egentligen inte behärskar, för att på det viset lyckas lura av folk en massa pengar på skräp.

MVH S

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-05 16:02

Bra rutet, rhenrics. Den där Repsam-Thomas är ju en skojare...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-02-05 17:51

IngOehman skrev:Läs det jag skrev en gång till, lite noggrannare. :wink:

Vh, iö

Ja jävlar :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Re: Vår prissättning

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-05 18:11

Repsam skrev:Repsam är förmodligen den största (som endast säljer begagnat.) försäljaren av begagnad HiFi genom tiderna i Sverige och vi håller på att utveckla en ny nischbransch. Det finns inga tidigare firmor att följa, det finns inte heller några uttalade rätt eller fel. Därför är din input så väldigt viktig för att företaget skall utvecklas åt rätt håll, vad är dina förslag, vad ska vi göra för att fungera som du vill, hur förbättrar vi oss?

Där tar du helt fel. Det finns en stor second hand marknad med många butiker och riktpriser om du kollar upp saken seriöst.
Att du trots det som skrivs här inte verkar ta till dig de råd du får, är mycket tragiskt.
Att du fortfarande undviker en dialog på forumet, gör mig mycket skeptisk.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Rishna

X

Inläggav Rishna » 2006-02-12 13:25

.... ... :D
Senast redigerad av Rishna 2006-02-18 15:53, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-16 18:22

Nä nu blir jag riktigt förbannad :evil:

http://www.repsam.se/site/2/?go=produkt&id=108
http://www.repsam.se/site/2/?go=produkt&id=392

Nypris 10.000:- respektive 13.000:- ??

Nypriset var 675:- resp. 600:- 1976
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-02-18 00:06, redigerad totalt 3 gånger.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-16 18:24

Nja lögn vet jag inte(bedrägeri..ja), det står ju uppskattat pris....däremot verkar han vara dålig på att uppskatta :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-16 18:26

8O Värsta sortens skojare
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-16 18:35

Det spelar ju knappt någon roll var man än tittar så är det fantasipriser som "uppskattade nypriser" och inte nog med det, skador och element verkar i vissa fall vara utbytta mot vadfan som helst.

Jag kan tyvärr bara instämma i kören, något så lågt har då jag aldrig sett ! :x
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-02-18 00:01, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-16 19:12

Funderar allvarligt på om han bryter mot marknadsföringslagen....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-16 19:26

Kaffekoppen skrev:Funderar allvarligt på om han bryter mot marknadsföringslagen....

Tyvärr gör han nog inte det. Prisa sina egna varor är tillåtet, begära vilket pris man vill är helt OK. Uppskattningar på pris görs inte på samma högtalare utan på någon annan modell med (förmodat) bra ljud.

Visst är grabben en skojare, frågan är om han vet om det själv? De exempel jag sett via denna tråden är ju bara rent skräp som möjligen är värt någon hundralapp eller två för lyssning i garaget medan man mekar med bilen.

Jag funderar på om han är sällsynt smart eller sällsynt dum. Men jag lutar åt det senare trots en viss verbal färdighet. Vore han mycket smart skulle han syssla med något annat. Att han påstår sig vara ensam på marknaden med sitt koncept, ja det har han ju viss rätt i. För vem säljer sådan skit med så oseriöst snack och höga priser?

/ B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-16 20:08

På kanterna finns det en massa som förmodligen har lagts på för att förbättra ljudegenskaperna, pappret bakom är iaf i mycket fint skick.

Elementet är 9710 som har pappupphängning. De elementen blev oerhört känsliga efter några år då upphängningen mjuknat. Jag vet för jag har ägt sådana element själv. Klägget på kanten är med största sannolikhet ett försök att reparera upphängningen.

De gör sig bäst i pannan i en stad med fjärrvärme.
- Militant slacker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-16 20:12

Jag har den bestämdaste åsikt att han åtminstone bryter mot följande paragrafer i marknadsföringslagen:

Vilseledande reklam:
En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande, exempelvis när det handlar om varans kvalitet eller pris.

Notering: Anser att det görs genomgående då hans "uppskattade" marknadspris AVSEVÄRT och GENOMGÅENDE skilljer sig från varans marknadspris.

Jämförande reklam:
En säljare får i sin reklam peka ut en annan säljares produkter om jämförelsen inte är vilseledande eller medför förväxling mellan produkterna.

Notering: Kommentarer överflödiga!

Se även Konsumentverket med vidare hänvisning till lagtext

/Magnus

/antisidscrollmaffian ändrade och fixade

/Edit, tack för fixen! Ordnade till lite mer själv...
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-02-16 20:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-16 20:16

Jag tycker man kan prisa sina varor om det finns någon grund för det, men att ange påhittade nypriser och inte upplysa om att originalelement är ersatta med något som "passade i hålet" verkar bryta mot all sans och förmodligen också marknadsföringslagen då det här inte är en privatperson utan ett företag som dessutom utger sig för att vara seriösa. 8O

Vissa av de här sakerna skulle jag inte ens ta från en tipp, och dessutom är det olagligt att ta saker från tippen om det nu ligger till så.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-16 20:37

Jodå, Konsumentverket har sina regler och läser man dom finns det stöd för att rensa bort oseriös reklam. I praktiken ser det annorlunda ut. Hudkrämer som tar bort rynkor, after-shave som får brudarna att flockas runt dig.... alla påståenden behöver inte vara verbala. Sådant här skräp finns det gott om.

Men - som konsument måste man också ta sitt ansvar. Många gånger VILL vi tro att en Krell till priset av en ny bil låter bättre än en NAD för bråkdelen av priset. Det kanske den gör men vi fångas gärna av ett tjusigt yttre och en lovande presentation. Precis som i valet av partner :-)

Vi (köpare) måste vara mer kritiska och ta saker för vad de är, partsinlagor. Står det max effekt vid 8 ohm 20-20kHz kontinuerligt - ja då ska naturligtvis apparaten hålla dessa data. Står det "en av de bästa förstärkarna som någonsin gjorts", då måste man se det som en partsinlaga som varken kan bevisas åt ena eller andra hållet. För det beror ju faktiskt på vad man menar med det man skriver. I vilket avseende? Osv.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-16 20:53

Konsumentverket har inga regler. Konsumentverket agerar på lagtext.

Är fullständigt övertygad om att det skulle gå att få honom fälld.

Nog tjaffsat om detta, hans marknad är död. Det finns inget mervärde av att handla av honom och kan man se hans hemsida, kan man se www.allaannonser.se - och då kan man jämföra prisbilder. Sidor som ww.blocket.se och alla andra sidor där privatpersoner förmedlar sina varor utan inblandning av mellanhänder gör hans framtid tämligen dyster. Vem lämnar sina produkter för försäljning till honom om man för 20:- kan sälja direkt?

/Magnus
.. som lämnar ämnet :-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-16 21:57

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:Funderar allvarligt på om han bryter mot marknadsföringslagen....

Tyvärr gör han nog inte det. Prisa sina egna varor är tillåtet, begära vilket pris man vill är helt OK. Uppskattningar på pris görs inte på samma högtalare utan på någon annan modell med (förmodat) bra ljud.

Visst är grabben en skojare, frågan är om han vet om det själv? De exempel jag sett via denna tråden är ju bara rent skräp som möjligen är värt någon hundralapp eller två för lyssning i garaget medan man mekar med bilen.

Jag funderar på om han är sällsynt smart eller sällsynt dum. Men jag lutar åt det senare trots en viss verbal färdighet. Vore han mycket smart skulle han syssla med något annat. Att han påstår sig vara ensam på marknaden med sitt koncept, ja det har han ju viss rätt i. För vem säljer sådan skit med så oseriöst snack och höga priser?

/ B

Det var ord och inga visor. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-16 22:31

Morello skrev:Det var ord och inga visor. :)

Ja, sjunga är inte min starka sida :D

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-17 18:40

Herregudars vad folk är superseriösa helt plötsligt här... Jag undrar om verkligen denna kille är mer oseriös än folk som prackar ut gamla nad 208 för rent sjuka fantasipriser...

:lol:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-17 18:43

Mayro skrev:Herregudars vad folk är superseriösa helt plötsligt här... Jag undrar om verkligen denna kille är mer oseriös än folk som prackar ut gamla nad 208 för rent sjuka fantasipriser...

:lol:

Kan man ju undra. Fast borde man inte jämföra med att kränga nätkablar eller guldsäkringar istället för NAD 208?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-17 19:10

Övervärderingen på nad 208 beror på samlarvärde/marknadsvärde. Repsams prissättning är ett resultat av fri fantasi och så kallad uppskattning. Om Repsams produkter såldes till högstbjudande så är jag helt säker på att det vart helt andra priser.

Att sedan ha miljö och upplevt välljud som argument för priserna är helt uppåt väggarna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-17 19:31

nad 208 brukar ju ofta säljas fort som satan om det inte tom är budgivning på dom...

så mayro detta ser nästan ut som ett inlägg för att starta bråk från din sida...

jag tycker du borde låna hem en och testa mot dina saker innan du dömer :)

ps: jag har aldrig lyssnat på en...men om nåt är så pass hyllat kan det ju inte vara dåligt

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd