Kulo 1.0 - 2vägs 6.5"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-15 00:44

paa skrev:
Svante skrev:PS, notera den föredömligt låga grupplöptiden. Trots detta tror jag inte att högtalaren kommer att ge särskilt bra bas. 8)

Nu tror alla att det bara var för att klämma åt mig som Svante skrev så där, men nej, det där lilla PR-tricket genomskådade jag direkt. :wink:

:lol: :lol: :lol: :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-15 00:53

tvett skrev:Vid närmare eftertanke låter det konstigt högt..

Kondingen är på 2.8uF, stämmer 6kHz?

2.8 µF 8 ohm ger 7,1 kHz om det är ett 1:a ordningens, men är det andra ordningens är det lägre. Tabellförslaget på andra ordningens med 8 ohms resistiv last är 3,3 µF i serie, 0,85 mH i parallell för 3 kHz delning.
Kod: Markera allt
        | |
*-------| |--------*------------                     
        | |        |            |       /|
     Kondensator   |            |     -  |
                    )            ----| | |
                    )  Spole         | | | Högtalare
                    )            ----| | |
                   |            |     -  |
                   |            |       \|
*------------------*------------                     
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-15 00:59

Svante skrev:
2.8 µF 8 ohm ger 7,1 kHz om det är ett 1:a ordningens, men är det andra ordningens är det lägre. Tabellförslaget på andra ordningens med 8 ohms resistiv last är 3,3 µF i serie, 0,85 mH i parallell för 3 kHz delning.

Efter att ha glott på filtret en stund verkar det som att det endast sitter en spole i serie med basen och kondingen (+resistor) mot diskant..

edit: mellanregister/basarna spelar 50-6000Hz. Är meningen att de ska spela någolunda rent på lägre volymer men det är ju på gränsen...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-15 20:09

Material till lådan har letats upp på ett större NCC vägprojekt, hade ingen större lust att starta firma för att få köpa 6 meter utan rabatt hos leverantören.

Bild

Har någon nån idé hur lådan kommer bete sig med tanke på resonanser?
Röret är 200mm i diameter och ca 350 långt (10liter)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-15 20:26

tvett skrev:Har någon nån idé hur lådan kommer bete sig med tanke på resonanser?
Röret är 200mm i diameter och ca 350 långt (10liter)

Mja det kommer ju att bli en präktig stående våg vid 500 Hz och multiplar pga de 350 mm-arna. Om man inte har något dämpmaterial alltså. Alltså ska du ha det. Tryck in gullfiber mot bakväggen, 1/4-1/2 av lådan. Kanske. Ju mer gullfiber desto mindre bas och desto mindre stående vågor. De moder som kan tänkas uppstå på andra ledden exciteras knappast särskilt bra pga symmetrin.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-15 20:39

Hela iden med röret är just att det ska gå att stämma av lådan, men jag saknar teoretiska kunskaper vid dagsläget. Har nog anteckningar från högskolans fysiklabbar nånstans.:idea:
Stående våg pga den raka ytan och frånvaro av dämpull?
Skulle en ojämn bakvägg eliminera detta?
Dämpull kommer användas och med tanke på elementet får det bli en del.
Fördelar med kompakt gullfiber i bakkant mot utspridd luddigare konstull?
Bräker det bättre med ett gotlandsfår instoppat?

Många undringar är det!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-16 18:06

För att uppnå 10l måste röret vara en halvmeter och helt plötsligt kanske det lämpar sig bättre att ställa alltsammans på högkant och användas som bakhögtalare till hemmabion. Den låga basenresponsen och den höga delningen kan kanske tom vara en fördel då.

Med risk för att bli lynchad.
Bild

(jag vet, jag vet)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-16 18:45

Vill inte förstöra ditt engagemang på något sätt, men din utgångspunkt verkar märklig, vad vill du åstadkomma ?

Om du använder den basen i ett rör riktat uppåt kommer det att låta fruktansvärt illa, tunnt, resonant och dessutom obefintlig spridning uppåt delningsfrekvensen och en bit därunder.
Om inte det skulle räcka så lär basen ha en massa uppbrytningar ojämn frekvensgång och hög impedans vid den delningsfrekvensen.

Jag kan också editera fint, det gällde ju inte Luxor basen
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-02-24 00:53, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-16 19:03

MP skrev:Vill inte förstöra ditt engagemang på något sätt, men din utgångspunkt verkar märklig, vad vill du åstadkomma ?

Om du absolut ska utgå från en 10 liters låda bör du använda dig av ett annat element som är någorlunda lämpligt för den volymen.
Om du utgår från att använda de element du har så utgå från luxor lådornas volym.

Jag har det jag har och ska se vad det blir.
Javisst fick jag massa bas i de lådorna men det är inte målet.
Elementen kommer nog fungera till de netto 10l de är rekommenderade för.

om man hade en basport framåt på det stående röret, skulle det ändra saken?

Om jag driver med er? Hur skulle man kunna det?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-16 19:47

tvett skrev:Hela iden med röret är just att det ska gå att stämma av lådan, men jag saknar teoretiska kunskaper vid dagsläget. Har nog anteckningar från högskolans fysiklabbar nånstans.:idea:

Det står nog inte där dessvärre :wink: . Det enda du ändrar genom att ändra längden på röret är lådvolymen. Visst kan man säga att man "stämmer av" den, så att den passar till konstruktionen, men eftersom uttrycket "stämma av" ligger så nära "stämma" (som man gör med instrument) undrar jag om du tror att man ställer in en viss frekvens med rörets längd? Jo, resonansfrekvensen på 500 Hz skulle man kunna säga att man stämmer, men den vill du ju dämpa så mycket det går så det är inte vettigt att se det så.

tvett skrev:Stående våg pga den raka ytan och frånvaro av dämpull?
Skulle en ojämn bakvägg eliminera detta?

Nej. Snedställda väggar flyttar bara resonanserna till frekvenser som är svårare att förutse. Däremot ger "avlånga" former ett antal resonanser i längsled som dominerar och dessutom är harmoniska.

tvett skrev:Dämpull kommer användas och med tanke på elementet får det bli en del.
Fördelar med kompakt gullfiber i bakkant mot utspridd luddigare konstull?

Allt annat än glas- eller stenull i det här projektet är antingen sämre eller overkill. Tycker jag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-16 19:55

tvett skrev:Bild

Tja, prova. Det blir ju lite Carlssonstuk, och en del gillar ju den spridningen. Men då ska du absolut dela lägre än 6 kHz.

Baselementet börjar förmodligen rikta nånstans vid 600 Hz så man kommer att tappa mellanregistret i direktljudet.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-16 20:03

tvett skrev:Elementen kommer nog fungera till de netto 10l de är rekommenderade för

Om elementdata stämmer kommer basarna i en fiktiv låda på 10 liter (minus en halvliter för elementet) att ha en undre gränsfrekens på ca 100Hz och ett Q på 1.28 !

Visst går det att förbättra en aning med rätt dämpning men det kommer aldrig att bli bra i sin helhet därför att elementet med sina parametrar är så långt borta från tänkt lådvolym att ett billigt 3-4 tums bredbandselement i en betydligt mindre låda sannolikt kommer att låta bättre och gå lika "djupt" i basen. 8)
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-02-24 00:55, redigerad totalt 2 gånger.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-16 20:10

MP skrev:
tvett skrev:Elementen kommer nog fungera till de netto 10l de är rekommenderade för

Om elementdata stämmer kommer basarna i en fiktiv låda på 10 liter (minus en halvliter för elementet) att ha en undre gränsfrekens på ca 100Hz och ett Q på 1.28 !

Visst går det att förbättra en aning med rätt dämpning men på bekostnad av ännu lägre känslighet och det kommer aldrig att bli bra i sin helhet därför att elementet med sina parametrar är så långt borta från tänkt lådvolym att ett billigt 3 tums bredbandselement i en betydligt mindre låda sannolikt kommer att låta bättre och gå lika "djupt" i basen. 8)

Ja, det blir en liten bulle i "basen" (som här definieras till 100 Hz) och det är inte helt ovanligt med en liten basbulle i högtalare som inte går så djupt. Dessutom kommer baffelsteget att höja högre frekvenser och om man inte kompenserar det fullt ut så blir det inte så illa ändå. Titta på simuleringen ovan.

Det här projektet handlar ju inte om att bygga den perfekta högtalaren utan om att ett par befintliga element och experimentera med dem för att det är kul och för att lära.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-16 20:25

Ja visst, men om det ändå ska investeras i pvc rör så kan man ju utnyttja elementet bättre eller helt enkelt skaffa andra element för den kostnaden. Dessutom blir ju "lådorna" orimligt stora i förhållande till baskapaciteten.

Sorry kunde inte hålla mig, du har verkligen ett oändligt tålamod Svante :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-16 20:42

Nåt sånt ja Svante.

Optimal Vb = Vas / (((1 / Qts^2) x 2) -1)

Kan det stämma? Skulle ju bli 7 liter...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-16 21:45

MP skrev:Ja visst, men om det ändå ska investeras i pvc rör så kan man ju utnyttja elementet bättre eller helt enkelt skaffa andra element för den kostnaden. Dessutom blir ju "lådorna" orimligt stora i förhållande till baskapaciteten.

tvett skrev:Material till lådan har letats upp på ett större NCC vägprojekt, hade ingen större lust att starta firma för att få köpa 6 meter utan rabatt hos leverantören.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-16 22:25

Det här projektet handlar ju inte om att bygga den perfekta högtalaren utan om att ett par befintliga element och experimentera med dem för att det är kul och för att lära.

Helt riktigt Svante! Någonstans ska man ju börja och på den vägen befinner vi oss allihop. Efterhand blir det bättre och bättre. Snart nog köper vi dyra element som verkar vara opimerade för våra syften. Blir vi nöjda? Nä. Man sätter ständigt upp nya mål utifrån nyvunnen erfarenhet och kunskap!

Lycka till med bygget! Någonstans ska man börja!

/Jocke

PS. Inget låter så bra som en högtalare man byggt själv!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-17 00:21

tvett skrev:Nåt sånt ja Svante.

Optimal Vb = Vas / (((1 / Qts^2) x 2) -1)

Kan det stämma? Skulle ju bli 7 liter...

Nja, jag undrar vad grunderna för den här optimeringen är. I stället för optimal, så skulle jag nog kalla designen tumregelmässig. Och tumregler kan ju ge vettiga resultat, men optimala... Nja.

Ett par vändor i en simulator är bättre, dessutom lär man sig mer.

Om man nu ändå ska räkna med formler så kan man tänka så här:

Man brukar ofta säga att ett Q-värde med elementet i lådan (Qtc) på 0,7 är "optimalt" och man kan räkna ut lådvolymen som

Vb=Vas/((Qtc/Qts)^2-1)

Och sätter man in Qtc=0,7 och Qts=0,78 så blir lådvolymen negativ...

Elementet har alltså, som vi har varit inne på tidigare, ett väldigt högt Qts, så stort att det "optimala" Qtc=0,7 inte kan nås utan en massa gullfiber i lådan.

Nu kan man ifrågasätta om Qtc=0,7 verkligen är optimalt i med så hög undre gränsfrekvens som det blir här. Den kommer att låta basfattig, och ett klassiskt trick att få lite "bättre" bas är just att låta Qtc vara lite större. Det är så man säljer kompaktstereor. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-17 00:23

Jocke skrev:PS. Inget låter så bra som en högtalare man byggt själv!

Ja, så är det ju.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-17 00:31

Svante skrev:Och sätter man in Qtc=0,7 och Qts=0,78 så blir lådvolymen negativ...

Elementet har alltså, som vi har varit inne på tidigare, ett väldigt högt Qts, så stort att det "optimala" Qtc=0,7 inte kan nås utan en massa gullfiber i lådan.

Nu kan man ifrågasätta om Qtc=0,7 verkligen är optimalt i med så hög undre gränsfrekvens som det blir här. Den kommer att låta basfattig, och ett klassiskt trick att få lite "bättre" bas är just att låta Qtc vara lite större. Det är så man säljer kompaktstereor. :D

Jag har suttit och räknat på det där ikväll och fick just det resultatet.
Så jag har helt sonika vänt basen ut-och-in för att uppnå detta!
:lol:

Noterade att det höga Q´t kanske kompenserar den höga gränsfrekvensen. Puckeln på elementet är väl inte högre än 3 dB dessutom?
Högtalarna ska gärna fungera bra i röstområdet så det blir nog "bra".

Tyvärr blir de otympligt långa. Vad sägs om att sätta diskanten under och låta baffeln vinkla upp allt från golvet? Vända den uppochner alltså.

edit: div stav- och saklfel
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-17 09:34

Varm talspole höjjer Q om jag inte minns helt fel. dvs designa för q=0,6 ger nått liknande q=0,7 när man spelat ett litet tag... kan vara värt att tänka på (nåväl, alla element agerar olika)

/Magnus

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2006-02-17 09:58

Hej tvett

Kan du göra ett golvstående par men vinkla ned basen till 45grader. Då kommer det att låta lite bättre i mellanregistret tror jag.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-17 11:12

Eller skaffa en rörkrök. Fast då blir det svårt att skruva ihop den med stänger, som du hade tänkt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-17 11:16

Man kan ju ha ett t-rör på toppen. Då funkar det med stängerna för att hålla baffeln.

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-17 11:27

Naqref™ skrev:Man kan ju ha ett t-rör på toppen. Då funkar det med stängerna för att hålla baffeln.

Bild

Milde tid! Vilka minnen det väcker. Jag byggde för många år sedan en TL med 1,5-2 m avloppsrör samt lite skarvar, böjar och grenar samt 2 st Peerless 5" basar i ena änden. Tyvärr har jag inga bilder och jag minns faktiskt inte om det lät något vidare, men det är väl glömt och förlåtet efter alla dessa år!

/Jocke

PS. kanske inte så dum idé i alla fall? Det finns ju gott om dimensioner och böjar så man kan nog åstadkomma något Kul!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-17 12:59

Om jag får tag på en STOR bandsåg så kommer det nog kanske bli ett45graders snitt och alltså 90graders vinkling av röret. Men först ska ett bra lim letas upp....någon som limmat pvc?

Bild
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-17 13:08

PL400 eller motsvarnde lim fungerar utmärkt. Sen så går det bra med fogsvansen att kapa också....behövs ingen bandsåg.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-02-17 13:25

Svante varnade innan för att runda baffeln runt diskaten, skulle det vara lika illa runt basen? Är nog inte aktuellt men jag undrar lite om reflektioner...

Bild
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-17 19:01

tvett skrev:Svante varnade innan för att runda baffeln runt diskaten, skulle det vara lika illa runt basen? Är nog inte aktuellt men jag undrar lite om reflektioner...

Inte lika illa, men illa. :D Prova Edge (i min signatur) så får du se hur illa.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-17 20:23

Bild

Med en baffel så kunde ju de här pvc ormarna funka hyfsat :wink:

http://www.t-linespeakers.org/projects/davidduke/index.html

Ett enklare förslag

Bild

http://www.t-linespeakers.org/FALL/toobz/index.html

En till kul grej

Bild
Ha ett fint liv.