Moderator: Redaktörer
jonasby skrev:Q-värden (som jag inte har full koll på) och resonans.
jonasby skrev:Starkare bidrag motsäger möjligtvis min tidigare slutsat om mindre bumlig bas
jonasby skrev:Jag ska absolut prova med att minska dämpmaterial/fluff. Jag vill både höra och mäta på skillnader. För att lära. (Och hoppas på att mätningar kommande helg blir jämförbara, dvs övrigt är konstant.) Fast jag tror ju att mycket dämpmaterial egentligen gör "volymen" större ...
jonasby skrev:Högtalaren låter lite ljust/tunnt men jag hade inte förväntat mig så ljust med en så pass rak kurva över hela spannet. Eller tänker jag fel? (Kurvan är inte lika "mikrorak" som vissas andra men "makrorak" tycker jag den är. Om ni försåt vad jag menar.)
jonasby skrev:Nära vägg eller inte? (Aftonbladet eller Expressen?)
Tangband skrev:Här är intressant info från Toole.
Kurvan då du utvecklar med en enda högtalare bör alltså inte vara rak
Cortado skrev:Tangband skrev:Här är intressant info från Toole.
Fel slutsats, som noterat i Rajapruks tråd. Vore nog bra om du själv läste hela boken.
Tangband skrev:Cortado skrev:Tangband skrev:Här är intressant info från Toole.
Fel slutsats, som noterat i Rajapruks tråd. Vore nog bra om du själv läste hela boken.
Jag tror nog inte Toole har fel....
Tangband skrev:Cortado: det är många som inte håller med dig, läs mer här
viewtopic.php?f=9&t=67887&start=30
IÖ:stereosystem kompensations kurva
jonasby skrev:
jonasby skrev:Dock tycker jag att det är så jäkla jobbigt att sätta upp testmiljö utomhus och då också skaffa "stag" att mäta högre från mark etc.
jonasby skrev:Vad är den praktiska konsekvensen av att inte ha en dipp vid delningsfrekvensen?
jonasby skrev:@Cortado. Det går ju att gate:a i REW också (likt Holm).
Tycker mig se samma saker.
Mindre störningar vore givetvis bra.
Dock tycker jag att det är så jäkla jobbigt att sätta upp testmiljö utomhus och då också skaffa "stag" att mäta högre från mark etc.
- Så jag kör mer enligt devisen - bygg och mät för realistisk placering. "Applikationsnära", kan man också kalla't.
Inbillar mig att jag då kommer kunna säga "designad för att placeras 10cm från vägg" utan att ljuga ... (vilket är den mest vanliga placeringen som är aktuell)
Me tänker wrong?
gopnik skrev:...
Ingen alls. Eller mycket stor.Det kan vara bra ur flera perspektiv att ha "dålig" fasöverensstämmelse. Man kan få jämnare spridning utanför nollgradersriktningen, horisontellt. Man kan styra höjdintryck och golvreflex och takreflex och annat över ett bredare område. Man kan också göra total pannkaka av allt och råka ha en huvudlob som med stor energi strålar i nått okänt håll, medan nollgraderskurvan är rak. Då blir det väldigt mycket delningsområdesenergi i rummet, möjligen i en olycklig vinkel så att det dessutom uppfattas tydligt.
...
jonasby skrev:@TB.
Jag har en del bra egenskaper och andra ... mindre bra.
En är att jag inte helt villigt möblerar mina rum efter högtaleriet allena. (Välj själv vilken klass av egenskap det tillhör.)
(Vilket möjligen diskvalificerar mig på detta forum ...)
Hade gärna haft ett inrett lyssningsrum men har inte den platsen. Inte trångbodd direkt men dämpskivor på vägg, högtalare som står på stativ 1 m ut från vägg har jag inte direkt lust med i mina "vanliga" rum. Nä - jag får bygga till på landet. När vi gör det ska jag fixa ett lyssningsrum som är kanske ... ja hur stort ska det va egentligen? Känner att 4x5m är för litet. Blir nog 5x7 eller mer. Av tillbyggda 150m2. Så blir det.
För övrigt är den mest tänkta platsen för dessa högtalare ... på en TV-bänk 50 cm hög (*) (låg) med vägg bakom, på fönsterbrädor 80cm höga (ca 43cm djupa i vägg) med glas/vägg bakom, sideboard alt byrå 80 cm högt med vägg bakom, etc. Som möjlig placering i bokhylla men inte primärt. (jag har satt höjdmått för bokhyllan men kommer inte ljudmässigt designa för den.)
(*) Kanske kommer behöva tiltas uppåt lite. Skulle ha byggt som FUKDIST kanske ...
Kan även nämna att jag ogärna bygger med aktiva filter (digitala) av den enkla anledningen att jag vill ha en högtalare som "bara är att koppla in" till en stärkare. Utan krav på annan utrustning. Funderar ibland på att bygga in stärkare och aktiva filter/DSP på nåt sätt men det har inte lockat mig tillräckligt ännu.
Men visst vore det coolt att kunna ändra filter direkt i mobilen (?) vid lyssningsplats. Kunde man göra det och sedan med ett knapptryck få ett analogt filter-diagram som överensstämmer till 99.5% så vore det ju mycket coolt. Men sådant finns väl inte? Eller finns det?
Tillägg: TB, du får gärna klistra in lite mindre bilder. Typ 400-600px i bredd.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster