Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Om du menar graferna över grupplöptid så är det inga random kassa högtalare utan förstås mina simuleringar för de aktuella caset. Överst alltså en isobarik med två XLS-10 med slavbas i 25 liter. Därunder en sluten låda på 25 liter med två st XLS-10 i "normal" config (ej isobarik, men möjligen det ena elementet med magneten utåt).
PS jag förstår att det kan verka luddigt om man hoppar in i tråden utan att läsa inläggen längst ner på föregående sida, där jag ganska detaljerat beskriver vilka två varianter på lådor och config det handlar om. Emanuel frågade om grupplöptiden så det var svar på den frågan som gällde.
Hela högtalaren kommer alltså bli rätt stor
Smärtgränsen går vid 25 liter...
Kalejdokom skrev:Och hur jag än placerar mätaren får jag ingen utsläckning bakåt.
Båda lådorna summerar så att jag får 3-6dB extra output (beroende på mätpunkt) när jag spelar båda jämfört med bara en!
Kalejdokom skrev:Frågan är vad som händer om jag sätter ett rör bakom midbasarna som går genom slavbaslådan och mynnar på baksidan. Får jag problem med resonanser i röret?
gopnik skrev:Kalejdokom skrev:Kalejdokom skrev:Frågan är vad som händer om jag sätter ett rör bakom midbasarna som går genom slavbaslådan och mynnar på baksidan. Får jag problem med resonanser i röret?
Ja, men det kan man lätt lösa genom att moffa röret fullt med fluff.
Kalejdokom skrev:Jag har inte riggat för någon riktig mätning utan ikväll bara gått runt och mätt med min 31-bands grafiska dB-mätare för att utröna eventuell cardioideffekt.
Jag har ställt in både dipolbasen och slavbasen så att de spelar helt parallellt, i fas, med samma SPL-nivå med rosa brus LP-filtrerat vid 100Hz.
Jag har mätt på ett antal ställen framför och bakom, med bara endera av lådorna eller båda tillsammans. Och hur jag än placerar mätaren får jag ingen utsläckning bakåt.
Båda lådorna summerar så att jag får 3-6dB extra output (beroende på mätpunkt) när jag spelar båda jämfört med bara en.
Kalejdokom skrev:En konsekvens av att bygga in en baslåda ovanpå dipolbasen är att jag måste lösa en ny placering av midbasarna. Frågan är vad som händer om jag sätter ett rör bakom midbasarna som går genom slavbaslådan och mynnar på baksidan. Får jag problem med resonanser i röret? Blir det kanske bättre att sätta en midbas i vardera ände och låta dom spela i motfas för att bibehålla dipolverkan? Synpunkter på detta?
Kalejdokom skrev:Gällande slavbaslådan funderar jag på elementplacering. Vid ett tidigare besök på HiFi-stället i Gbg fick jag möjlighetet att titta nära på Sonus Faber Lilium och den har en infrabas i form nedåtriktad 10-tummare och en passiv slav riktad uppåt. Jag har alternativet att placera slaven på baksida eller på ovansidan (uppåtriktad). För- och nackdelar med dessa alternativ? Delningen kommer att ligga rätt lågt så det handlar bara om subbas-registret.
AndersP skrev:Vad jag har sett har ingen på Faktiskt byggt cardioidbas så där blir du först i så fall.
Nattlorden skrev:AndersP skrev:Vad jag har sett har ingen på Faktiskt byggt cardioidbas så där blir du först i så fall.
( Vill minnas att IÖ berättat om att han byggt sådan redan på 70-talet. )
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 38 gäster