PayPal på Ebay

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

PayPal på Ebay

Inläggav Ragnwald » 2006-02-17 00:24

Jösses vad mycket fina billiga grejor jag hittade på Ebay.

Nu verkar det som de flesta seriösa säljare använder sig av enbart PayPal vid internationell försäljning.

Har läst en förskräcklig massa text om PayPal, på både den Tyska och Engelska siten, men vill ändock höra era synpunkter (ni som handlat på Ebay) om det verkligen fungerar tillfullo och hur ni valt alternativ.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-02-17 00:30

Jag har bara handlat en ända vara på Ebay och betalade då via Paypal. Det fungerade utan problem för mig iaf.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-02-17 00:32

PayPal är en smidig betalningslösning som fungerar helt OK.
Förmodligen ett av de säkraste alternativen (jämfört med t ex att skicka kreditkortsnummeret till en okänd mindre betalningsförmedlare eller att skicka kontanter).

Det finns även möjlighet att få tillbaks pengar via PayPal (upp till ett maxbelopp) om det går att bevisa att säljaren inte skickat varan eller om varan är felaktig.

De saker jag köpt på ebay har jag alltid betalat via PayPal och det har inte inträffat några missöden.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-17 00:39

Jag har sålt lite grejer från min site mot paypal-betalning.
Det har alltid funkat. Avgiften har blivit lite hög dock, ca 5% totalt nu.
Banköverföring från konto till konto är dock billigare, speciellt eu-betalning till bankkonton inom EU.
Bli lurad av en skojare kan man ju alltid bli, och då kan man ju skylla på Internet, Ebay, Paypal eller vad som helst, men med sunt bondförnuft kommer man ganska långt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-02-17 01:15

Ok tack, det låter betryggande.

Tyckte Registreringen hos PayPal verkade en aning krånglig, men det är väl för att öka säkerheten.

Proceduren skulle ta ca 1½ - 2 veckor i anspråk, innan man räknades som säker kund. Man kan ju hoppas att jag hittar lika fina grejor då. :?

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-02-17 08:14

Det går nog fortare än så om du kan se dina korttransaktioner direkt i burken, då ser du ju koden direkt som du ska knappa in på paypals hemsida för att bli en normal användare. 1-2 veckor är väl för dom som får sitt kontoudrag hem med posten 1 eller 2 gånger i månaden.

Så var det förr i alla fall när jag blev paypal :)

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-02-17 08:23

Sen kan jag lägga till att jag tycker paypal är överlägsen när det gäller hastighet och bekvämlighet.
Helt otroligt att du närsomhelst på dygnet kan föra över pengar och mottagaren har en bekräftelse inom 30 sekunder.

Testa det med en svensk bank :lol: Bankerna har ju alltid varit ett skämt men jag hoppas paypal får dem att skärpa till sig, tycker nog att överföringar inom sverige går lite snabbare idag. Tidigare kunde dom påstå att mottagaren ser pengarna först om 3 bankdagar 8O Jämför det med paypals 30 sekunder för en betalning till varsomhelst på jordklotet 8)

Paypal har tyvärr fattat att dom har ett överlägset betalsystem och kan ta mycket betalt för detta :cry:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-17 10:42

PayPal är suveränt men kostar som flera redan påpekat. Jag har gjort ett flertal affärer på Ebay Tyskland, alltid betalat eller fått betalt direkt till konto och inte haft några problem (även om det verkar som mitt första fall kommer snart). Ebay och PP samarbetar ju vilket ger ett väldigt bra skydd vilket kan vara värt en hel del om det är större pengar. Hittills har jag nog hanterat gott och väl SEK 50K på gentlemannatermer och det har funkat.

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-17 11:34

Om du handlar i Sverige så är payson att föredra, mindre risk att du får hem en tegelsten.

Paypal som jag har förstått det är något sämre än payson ur säkerhetssynpunkt, eftersom paypal inte kan erbjuda köparen något som liknar paysongaranti. Men som överföringmetod av pengar vid internationell handel så är paypal ett måste. Personligen hade jag aldrig gjort någon affär internationellt utan paypal. :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-17 11:44

JML2005 skrev:Om du handlar i Sverige så är payson att föredra, mindre risk att du får hem en tegelsten.

Paypal som jag har förstått det är något sämre än payson ur säkerhetssynpunkt, eftersom paypal inte kan erbjuda köparen något som liknar paysongaranti. Men som överföringmetod av pengar vid internationell handel så är paypal ett måste. Personligen hade jag aldrig gjort någon affär internationellt utan paypal. :)

Idag har man "fullt" skydd upp till EUR 500 om man betalar med PP.

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-17 11:48

UrSv skrev:
JML2005 skrev:Om du handlar i Sverige så är payson att föredra, mindre risk att du får hem en tegelsten.

Vad menar du med "fullt" skydd?
Sist jag kollade på paypal så kunde de inte erbjuda liknande skydd som paysongrantin kan.

Tror jag kollade strax innan jul, men om paypal har blivit lika bra som payson kanske man ska sätta igång och "storhandla" internationellt. :D

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-17 11:53

UrSv skrev:

hmm verkar som du har rätt! :D

"Purchase protection on eBay — PayPal Buyer Protection.

When you’re shopping on eBay, look for items that are covered by PayPal Buyer Protection.

With it, you get free protection of up to $1,000.00 USD on your purchases. To determine if your item is eligible, look for PayPal Buyer Protection in the Seller Information box on the View Item page. When your transaction isn’t covered by PayPal Buyer Protection, you may still be covered by our Buyer Complaint Policy.

To review guidelines for filing a claim and for specific terms and conditions, please review the PayPal Buyer Protection Policy and Buyer Complaint Policy in our User Agreement."

Påminner om paysongrantin!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-17 12:23

Precis. Jag skrev bara EUR 500 men naturligtvis gäller andra summor och andra valutor beroende på vilken marknad det gäller.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-02-17 22:38

Något förvillad blir jag när jag ska föra över pengar till PayPal.

Är det enbart Scandinaviska Enskilda Banken i Stockholm man kan överföra pengar till PP igenom ?
Vetitusan om ens SE-banken finns här på Gotland. :cry:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-17 22:42

Ragnwald skrev:Något förvillad blir jag när jag ska föra över pengar till PayPal.

Är det enbart Scandinaviska Enskilda Banken i Stockholm man kan överföra pengar till PP igenom ?
Vetitusan om ens SE-banken finns här på Gotland. :cry:

Jag har reggat kortet vilket betyder att det dras från kortet och jag behöver inte ligga ute med pengar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-02-17 22:44

UrSv skrev:Jag har reggat kortet vilket betyder att det dras från kortet och jag behöver inte ligga ute med pengar.

Du menar Mastercard, Visa, etc ?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-17 23:15

Ragnwald skrev:
UrSv skrev:Jag har reggat kortet vilket betyder att det dras från kortet och jag behöver inte ligga ute med pengar.

Du menar Mastercard, Visa, etc ?

Exactemundo. Funkar kalas.

Lennart

Inläggav Lennart » 2006-02-23 19:29

Fråga till "erfarna" PayPal-betalare, jag har skaffat PayPal konto men jag har en limit på ca. 800 Euro.

Hur gör jag för att höja detta? Jag har redan nu kopplat mitt Visakort till PayPal. Jag behöver ev. göra en överföring på drygt 1000 Euro i nästa vecka om allt "går som jag tänkt"

/Lennart

Användarvisningsbild
gluffis

Inläggav gluffis » 2006-02-24 08:50

Gör den inte det med automatik när ditt konto blir 'verified' ?

Kommer inte ihåg, det är rätt många år sedan jag skaffade PayPal, men jag kan inte påminna mig om någon limit :(

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-02-24 10:15

Lennart skrev:Fråga till "erfarna" PayPal-betalare, jag har skaffat PayPal konto men jag har en limit på ca. 800 Euro.

Hur gör jag för att höja detta? Jag har redan nu kopplat mitt Visakort till PayPal. Jag behöver ev. göra en överföring på drygt 1000 Euro i nästa vecka om allt "går som jag tänkt"

/Lennart

Ibland kan man behöva faxa lite dokumentation (pass, elräkning etc) för att få ett obegränsat konto, men det handlar förmodligen om att ditt kort behöver verifieras (som gluffis skrev) i det här fallet.
Om du har internetbank så borde du kunna se verifikationstransaktionen ganska snabbt.

Lennart

Inläggav Lennart » 2006-02-24 10:43

För att få höjd limit och även verifierad så krävs två godkända kreditkort och tyvärr så får dessa båda inte vara Visakort!

Ett ska vara från någon annan godkänd utgivare tex. American Express eller Mastercard :o

Jag har löst det hela med att reg. ett konto till hustrun med hennes Visakort så att jag kan "delbetala" från två konton, lite krångligt men vad gör man?

/Lennart

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-24 10:53

Exakt, det är Verified som gäller.

PayPal skrev:For security reasons, you will not be able to use your PayPal account to send money until you have added a credit card. Once you have added a credit card to your PayPal account, your Sending Limit will be increased to $2,000.00 USD. This limit applies to all payments regardless of how the payment is funded or to whom the payment is sent. Once you send payments totaling $2,000.00 USD, you will no longer be able to send payments until you lift your Sending Limit by becoming a Verified Member of PayPal. You can view your Sending Limit from your account overview. To lift your Sending Limit, add and Confirm a bank account.

Återgå till Köpråd