Till att börja med vill jag tacka jättemycket för att du tar dig tid att försöka förklara! TACK!
Jag tror att jag har förstått det mesta, men det som förbryllar mig är följande....
gopnik skrev:Kristian skrev:I så fall skulle ju alla i det ögonblicket förekommande frekvenser representeras av den enda samplingen eller hur fungerar det?
Precis. Vid varje givet tillfälle finns det bara en enda kombination aktuella frekvenser som kunnat ge vårt sampelvärde.
Fick dock just en liten AHA-upplevelse som om det stämmer reder ut det hela för mig.......
De videos jag sett på youtube, som förklarar A/D-omvandling med samplingsfrekvens, bitdjup, Nyqvists teorem, mm. visar alltid samplingen med en bild som visar den analoga ljudsignalen som en vågform i tidsdomänen, med amplituden på Y-axeln och
tiden på X-axeln. (Se bild nedan.)

Det är kanske detta som gör det svårt för mig att förstå hur alla frekvenser kan representeras i varje sampling.......
Om man istället i varje givet ögonblick (läs: varje sampling) tittar på signalen i frekvensdomänen med amplituden på Y-axeln och
frekvensen på X-axeln (Se bild nedan.) och översätter denna "information" till ett 16bit sample så kommer det hela i en helt annan dager.

Kan man tänka så? I så fall är nästa steg att förstå översättningen av informationen i bilden ovan till ett 16 bit sample.
/ K
Edit: Ordnat så att bilder kom med i inlägget istället för bara länkar.