Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Intressant tråd![]()
Den där inlärda referensen om hur något ska låta tror jag påverkar oss mycket då vi tex på en mässa lyssnar till olika högtalare. Är jag van att lyssna på tex magnetostater hemma så blir det omedvetet referensen för hur hjärnan vill att det ska låta , vilket innebär att högtalare gjorda efter andra principer får lägre omdömen.
En tiltat klangbalans i mitt eget system påverkar omedvetet min bias då jag lyssnar på andras högtalare i andra rum.
JM, jag tror det var du som skrev att hjärnan har förmågan att ” ställa om” inom 15 minuter, så att efter 15 minuter kan den okända högtalaren man lyssnar till låta riktigt bra. Om detta stämmer så är A/B jämförelser förkastligt som jag ser det. Då gäller istället längre lyssningar vid jämförelser.
Tangband skrev:JM, jag tror det var du som skrev att hjärnan har förmågan att ” ställa om” inom 15 minuter, så att efter 15 minuter kan den okända högtalaren man lyssnar till låta riktigt bra. Om detta stämmer så är A/B jämförelser förkastligt som jag ser det. Då gäller istället längre lyssningar vid jämförelser.
PerStromgren skrev:I uttrycket A/B-test ligger ofta en underton av att man hör A resp B under väldigt kort tidsrymd och att skiftet sker på sekunden. Så måste det inte alls vara, utan precis som B skriver kan - eller t.o.m. bör - en högtalare få spela under en längre tidsrymd.
Vårt ljudminne är dock rätt kort; F/E-lyssning (som ju bara är en speciell form A/B) som sker på elektronik oftast sker med mycket kort omkopplingstider för att kunna ge detektion.
Morello skrev:Tvärtom, AB visar en skillnad, FE visar vad som i förekommande fall inte är korrekt.
Bill50x skrev:F/E-lyssning handlar ju inte om vad som låter "rätt", som A/B gör, utan bara om man hör skillnad.
/ B
Almen skrev:Bill50x skrev:F/E-lyssning handlar ju inte om vad som låter "rätt", som A/B gör, utan bara om man hör skillnad.
/ B
Nä. Om du hör skillnad så kan du ju alltid bedöma vilket du föredrar.
Morello skrev:Tvärtom, AB visar en skillnad, FE visar vad som i förekommande fall inte är korrekt.
darkg skrev:Almen skrev:Bill50x skrev:F/E-lyssning handlar ju inte om vad som låter "rätt", som A/B gör, utan bara om man hör skillnad.
/ B
Nä. Om du hör skillnad så kan du ju alltid bedöma vilket du föredrar.
Nä... om skillnaden är helt liten kan det vara omöjligt att ha en preferens. Som när man jämför två nästan identiska färgnyanser; inte kan man normalt föredra den ena av dem?
PerStromgren skrev: Vårt ljudminne är dock rätt kort
hifikg skrev:Jag brukar kalla det för svag inre referens när jag efter en stunds lyssning kan uppleva nästan vad som helst som fullt acceptabelt, men jag kanske borde kalla det konsonans istället. En skön egenskap tycker jag, skyddar effektivt mot Audiophilia Neurosa, som ändå många på forat erkänt att de är drabbade av, i någon utsträckning, så ock jag.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=50115&start=30
JM skrev:hifikg skrev:Jag brukar kalla det för svag inre referens när jag efter en stunds lyssning kan uppleva nästan vad som helst som fullt acceptabelt, men jag kanske borde kalla det konsonans istället. En skön egenskap tycker jag, skyddar effektivt mot Audiophilia Neurosa, som ändå många på forat erkänt att de är drabbade av, i någon utsträckning, så ock jag.
Du har rätt hifikg. Vi alla är nog lite svaga i själen når det kommer till ljudminnen. Här och nu dominerar efter en stund.
Men lite ångest skärper våra sinnen. Var grannens bättre?
JM skrev:hifikg skrev:Jag brukar kalla det för svag inre referens när jag efter en stunds lyssning kan uppleva nästan vad som helst som fullt acceptabelt, men jag kanske borde kalla det konsonans istället. En skön egenskap tycker jag, skyddar effektivt mot Audiophilia Neurosa, som ändå många på forat erkänt att de är drabbade av, i någon utsträckning, så ock jag.
Du har rätt hifikg. Vi alla är nog lite svaga i själen når det kommer till ljudminnen. Här och nu dominerar efter en stund.
JM
Bill50x skrev:JM skrev:hifikg skrev:Jag brukar kalla det för svag inre referens när jag efter en stunds lyssning kan uppleva nästan vad som helst som fullt acceptabelt, men jag kanske borde kalla det konsonans istället. En skön egenskap tycker jag, skyddar effektivt mot Audiophilia Neurosa, som ändå många på forat erkänt att de är drabbade av, i någon utsträckning, så ock jag.
Att ljudminnet inte är bättre än annat blir man varse när man lyssnar på gamla vinyl, sådana som man tyckte lät superbra på den tiden det begav sig. Lyssnar man på dessa idag så vrider man sig i soffan... Å andra sidan har jag vinyler från gamla tider som faktiskt låter mycket bättre än jag minns.
Mao - minnet är inte mycket att lita på
/ B
JM skrev:Det borde finnas många exempel på där förväntningarna vid en viss tid och idag gjorde att vissa hifi-produkter trots icke optimala egenskaper lyftes fram pga av gruppförväntningar. Det är viktigt att i vissa sammanhang att vara konform med gruppnormen.
Sannolikt finns förvrängd konsonans inom faktiskt.io.
JM
AndersP skrev:JM skrev:Det borde finnas många exempel på där förväntningarna vid en viss tid och idag gjorde att vissa hifi-produkter trots icke optimala egenskaper lyftes fram pga av gruppförväntningar. Det är viktigt att i vissa sammanhang att vara konform med gruppnormen.
Sannolikt finns förvrängd konsonans inom faktiskt.io.
JM
Jag förstår att man kan roas av att dra igång heta diskussioner och jag finner ofta stort nöje i att läsa sånna trådar, men idet här fallet finner jag utgångspunkterna i din tråd utomordentligt trista.
Förvräng konsonans är en f***ing del av livet. Det förekommer i alla sammanhang och på alla forum. Irl eller på nätet.
Det du tycks hävda är att vissa synsätt inom audio är felaktiga och att majoriteten och/eller den "grupp* du tillhör bedömer dom här sakerna på ett bättre sätt.
Jag själv stimuleras av mångfalden. Jag vill lära mig mer. Den kunskapen kan jag hämta från alla åsiktsriktningar. Jag tycker att det är speciellt viktigt i sammanhang där det som är "rätt" är svårt att definiera eller som när det gäller upplevelser är irrelevant.
Fakta är tex att audio och musik är underhållning undantaget musikproduktion där andra saker gäller och att andratonsdistorsion kan låta väldigt trevligt och naturligt. Vissa blandningar av distorsionsformer likaså. Neutrala saker kan å andra sidan ibland låta ointressant och trist. Ändå sitter vissa och kämpar med att få till just det resultatet för att optimera återgivning. Det tycker jag är sympatiskt. Altså att man har ett mål och inte bara gissar.
Gruppnormer tycker jag är otroligt trista. Speciellt det faktum att folk känner sig tvingade att följa dom.
hifikg skrev:Bill50x skrev:Mao - minnet är inte mycket att lita på
Samma sak med bilder ibland. Jäklar tänker jag, nu ska jag ta fram min fantastiska bild på den där getingen/tjejen/järnbron o så när jag hittar den inser jag att minnet av henne/den/det var så mycket bättre än bilden.
matssvensson skrev:darkg skrev:Almen skrev:Nä. Om du hör skillnad så kan du ju alltid bedöma vilket du föredrar.
Nä... om skillnaden är helt liten kan det vara omöjligt att ha en preferens. Som när man jämför två nästan identiska färgnyanser; inte kan man normalt föredra den ena av dem?
Varför skulle det vara omöjligt att ha en preferens om skillnaden är liten?
Jag skulle säga att jag alltid kan göra ett aktivt val om vad jag föredrar oavsett hur lite skillnaden är, under förutsättning att jag kan detektera skillnaden. Jag kan däremot samtidigt bestämma mig för att skillnaden inte spelar någon roll för mig, och då kan jag göra ett val på andra premisser än just den detekterbara skillnaden - pris, bekvämlighet, tillgänglighet etc.
Almen skrev:Det utfördes en F/E-lyssning av ett rörslutsteg som färgade rätt så kraftigt, och där var lyssnarskaran delad i huruvida man föredrog F eller E. Inget konstigt alls, men kanske svårt att förstå om man inte satt sig in i hur F/E-lyssning funderar?
matssvensson skrev:Almen skrev:Det utfördes en F/E-lyssning av ett rörslutsteg som färgade rätt så kraftigt, och där var lyssnarskaran delad i huruvida man föredrog F eller E. Inget konstigt alls, men kanske svårt att förstå om man inte satt sig in i hur F/E-lyssning funderar?
Det där tycker jag är en jätteintressant diskussion i sig själv - hur påverkan/färgning kan bidra positivt till återgivningsupplevelsen. Kanske den heliga graalen många hifi-tillverkare söker efter, och det kan absolut vara helt rätt för mig som lyssnare. Men i min värld har man då lämnat den objektiva (påverkan/icke påverkan) bedömningsmetodiken i F/E-lyssning.
Bill50x skrev:matssvensson skrev:Almen skrev:Det utfördes en F/E-lyssning av ett rörslutsteg som färgade rätt så kraftigt, och där var lyssnarskaran delad i huruvida man föredrog F eller E. Inget konstigt alls, men kanske svårt att förstå om man inte satt sig in i hur F/E-lyssning funderar?
Det där tycker jag är en jätteintressant diskussion i sig själv - hur påverkan/färgning kan bidra positivt till återgivningsupplevelsen. Kanske den heliga graalen många hifi-tillverkare söker efter, och det kan absolut vara helt rätt för mig som lyssnare. Men i min värld har man då lämnat den objektiva (påverkan/icke påverkan) bedömningsmetodiken i F/E-lyssning.
Ett problem med F/E-lyssning är att den använda utrustningen kanske maskerar det som den testade produkten förmedlar. I bästa fall försvinner inget när man kopplar in slutsteget B (om A är det som finns i testsetupen) men vi vet ju faktiskt inte om slutsteget faktisk förmedlar andra valörer i musiken som A inte klarar av. Eller någon annan av länkarna i kedjan. Detta är den stora bristen i F/E-lyssning men det betyder inte att testförfarande är undermåligt, bara att man ska vara medveten om begränsningarna.
Morello skrev:ett nollresultat visar just ingenting
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster