Bill50x skrev:E skrev:Bill50x skrev:Jag har inte påstått att saker är "enkelt". [...]
Nej, och det har inte jag påstått (att du påstått) heller

, men du gav sken av att andra påstått sådant. Har du glömt vad du skrivit?
Repris:
Bill50x skrev:Bygg en testrigg. Koppla in ditt försteg i denna. Vid omkoppling hör man ingen skillnad. Pah-dam! Ditt försteg är perfekt. Är det så enkelt? Nej, skulle jag säga. Men naturligtvis en bra bit på väg.
Ingen (som förstår F/E) har påstått att det är så enkelt. Man kan exempelvis behöva ta till mer avslöjande testsignaler, eller testledaren kan ha varit dålig på att få lyssnarna att avslöja brister. Men nivåmatchningen har man sannolikt lyckats hyggligt med ...
Ditt resonemang påminner lite om diskussionen om Apple i Kungsan, där flera partier säger sig ogilla utformningen av byggnaden. Men att hela principen är fel tänker man inte på. Så är det med F/E också. Att tro att denna test ger någon form av sanning är naivt. Mycket av det som ger en musikalisk upplevelse hör man inte alls i testet. Ibland är det enkelt, tänk själva.
/ B
Jag måste få kolla av att du är med på tänket kring F/E. Tänk en signalkedja du lyssnar på och så lägger du in en komponent i kedjan och jämför hur det låter med resp utan komponenten i kedjan.
Kan du höra att komponenten påverkar ljudet
på något sätt när den är inkopplad så har man en detektion, ifall man hör detta med sadistisk konfidens. (ursäkta). Om man inte lyckas höra att komponenten påverkar så har man konstaterat just det, alltså i den här försöksuppställningen lyckades man inte höra komponenten. Man reserverar sig för i god anda, att det inte är omöjligt att man i en annan försöksuppställning skulle kunna göra det. Man vet helt enkelt inte. Ju fler F/E som görs av samma komponent med liknande resultat ger att prylen är tämligen transparent.
F/E -lyssning är ett verktyg för utvärdering av komponenter som kräver analytisk lyssning enlig blindt förfarande, en speciell situation som kräver träning.
Håller mig i din reservation att om ursprungskedjan inte förmedlar vissa frekvenser så är det omöjligt att veta om komponenten påverkar just där.
F/E är ett av många verktyg för urvalet av komponenter i en lyssningskedja alltefter personliga preferenser.
De flesta lyssnar vanligtvis inte analytiskt hemma, snarare syntetiskt emotionellt och tar tacksamt emot de känslor musiken förmedlar, förlorar sig i dopamin och endorfiner.

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.
M.Twain
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!
© 2012 Nelson Pass