Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav mx » 2018-10-01 21:40

rajapruk skrev:Var köper man CD begagnat? Blocket?
Borde finnas drivor till salu, eller gick tåget när mp3 kom?

Jag handlar mest på https://www.discogs.com men även på Tradera i sällsynta fall. På Tradera finns ju många second hand-butiker "online" som jag inte kan besöka då jag inte bor i Stockholm.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-10-01 22:14

Vore det omoraliskt, rent av olagligt, att sälja plastbitarna och behålla den rippade musiken? Jo, så är det väl. Ibland tänker jag att någon annan kanske behöver plasten bättre än jag o jag behöver platsen bättre.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2018-10-01 22:15

hifikg skrev:Vore det omoraliskt, rent av olagligt, att sälja plastbitarna och behålla den rippade musiken? Jo, så är det väl. Ibland tänker jag att någon annan kanske behöver plasten bättre än jag o jag behöver platsen bättre.

Intressant fråga faktiskt. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-10-01 22:25

mx skrev:
hifikg skrev:Vore det omoraliskt, rent av olagligt, att sälja plastbitarna och behålla den rippade musiken? Jo, så är det väl. Ibland tänker jag att någon annan kanske behöver plasten bättre än jag o jag behöver platsen bättre.

Läser man förbehållen på CD-skivorna får man antagligen inte rippa dem heller...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-10-01 22:30

mx skrev:

Man kan se det på två sätt.
1) Man har rätt att ge kopior till närstående. Det är för denna privatkopiering som skatten på media är tänkt att täcka inkomstbortfallet för färre sålda fonogram. Exakt HUR nära en närstående ska vara preciseras inte, men det brukar innefatta familj och vänner. Man kan trots det tänka sig att försäljningen av ett fonogram fråntar en rätten att förfoga över innehållet.
2) Å andra sidan kan man se det som att köparen har rätt att göra kopior till närstående, vilket ju (beroende på synvinkel) kan vara en själv. Behåller man sin egen rippade fil har man ju sas gjort jobbet åt den närstående.

Men frågan är intressant. Själv har jag rippat alla mina CD och sålt de flesta. Ska jag känna mig skyldig?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-10-02 00:18

jansch skrev:Goat76 -du skriver: "Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit."

Vad är det för begränsning i 16 bitar som du ser? Alltså vad är bristerna som du kan tänkas höra?
Jag har aldrig förstått "debatten" att 16 bitar inte räcker för slutprodukten = CD:n

Personligen ar jag väldigt svårt att slänga CD:ar även om dom de flesta numer ligger på hårddisk.... Vissa har ju bra konvolut med intressant information och lite roligare att läsa än att googla fram infon....Tycker jag!

Tillkortakommande låter nog värre än det jag egentligen ville ha sagt i den meningen. :)
Jag försöker enbart påpeka att CD får det svårt att få upprättelse i framtiden då formatet inte har några fördelar att erbjuda, inte heller några ljudtekniska fördelar.

Personligen har jag inget emot 16-bit, jag tror det räcker gott och väl men om jag står inför valet att köpa ett album i 16-bit eller 24-bit och jag vet att det är samma mastring så köper jag 24-bit, om nu inte prisskillnaden avskräcker.
Det enda jag säger är att CD-formatet är begränsat till 16-bit vilket en musikfil på hårddisk inte är. Oavsett om jag eller du hör en skillnad på 24-bit så vet vi att det finns många där ute som är helt säkra på att de gör det.

Den ljudtekniska begränsningen är nog inte den största orsaken att CD inte kommer få ett framtida uppsving.
Andra stora problem är den begränsade lagringskapaciteten och materialet skivorna är tillverkade av.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-10-02 05:29

Bill50x skrev:
mx skrev:

Man kan se det på två sätt.
1) Man har rätt att ge kopior till närstående. Det är för denna privatkopiering som skatten på media är tänkt att täcka inkomstbortfallet för färre sålda fonogram. Exakt HUR nära en närstående ska vara preciseras inte, men det brukar innefatta familj och vänner. Man kan trots det tänka sig att försäljningen av ett fonogram fråntar en rätten att förfoga över innehållet.
2) Å andra sidan kan man se det som att köparen har rätt att göra kopior till närstående, vilket ju (beroende på synvinkel) kan vara en själv. Behåller man sin egen rippade fil har man ju sas gjort jobbet åt den närstående.

Men frågan är intressant. Själv har jag rippat alla mina CD och sålt de flesta. Ska jag känna mig skyldig?

/ B

Rätten att kopiera eller lagra musiken på en CD är nog kopplat till den som äger plastbiten. Att köpa plastbiten är ju det "avtal" som du ingått med skivbolaget, så om du säljer plastbiten så säljer du också rätten att ha musiken lagrad på hårddisk.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2018-10-02 09:17

Tveksamt att cd kommer tillbaka i framtiden som vinyl och nu även kassett har gjort. Däremot hoppas jag och tror att istället för remaster så kommer "unmaster" så de kan sälja all musik som sabbats de senaste 25 åren en gång till.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2018-10-02 09:53

Hej!
Det är en synnerligen intressant fråga som jag funderat en del på. Jag tror att CD'n kommer tillbaka till viss del. Men precis som LP'ns "comeback" som begagnat medium så blir det nog ganska selekterad "comeback" för CD'n. LP'n som nypressar har ju rönt ganska stort intresse - mycket beroende på coolhet och stora omslag samt hyfsat ljud. Nypressningar blir nog ganska ointressanta när det kommer till CD utan det är i regel tidiga utgåvor (som är ok mastrade) och Audiofila utgåvor som guldskivor MFSL och DCC som kommer att öka i pris samt generellt när CD:utgåvorna är ute ur print så ökar priset. Dock kommer nog aldrig Best of Madonna att bli eftertraktat av samma skäl som att Pelles Gröna aldrig kommer att betinga några priser att att tala om. För Er som följer utvecklingen så har detta redan börjat - kolla vad som säljs på ebay/discogs så ser Ni trenderna.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-10-02 11:30

ottovonkopp skrev:Tveksamt att cd kommer tillbaka i framtiden som vinyl och nu även kassett har gjort. Däremot hoppas jag och tror att istället för remaster så kommer "unmaster" så de kan sälja all musik som sabbats de senaste 25 åren en gång till.

Mastering behövs men den måste återgå till sitt ursprung. Det stora problemet är att både mastering-ingenjören själv och de flesta som anlitar honom/henne har fått en skev uppfattning om vad arbetsuppgiften är. De tror ofta att det ska ske någon typ av förgyllning av slutprodukten där musiken ska gå från att låta medioker till att på något sätt bli bra.
Allt det ska istället ske under själva mixningen där man har alla möjligheter att fixa problemen på detaljnivå i alla de individuella spåren.
Mastering-ingenjören ska inte lägga någon artistisk prägel alls på slutprodukten, hans jobb består endast av nivåanpassning mellan spåren, avståndstiden mellan spåren, se till att spåren är taggade med rätt namn och möjligen reducera fel som knäppar och diverse tekniska fel som missats vid mixningen.

Mastering behövs, men den bör inte ta lika stor plats som den i dagsläget fått.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2018-10-02 12:42

Bra skrivet!

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2018-10-02 15:08

Vågar inte gissa om CD´s ev. renässans.

Men LP slutade jag aldrig tycka vara charmigt, CD´n är jag glad att jag slipper alltid.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2018-10-02 15:26

goat76 skrev:
Mastering behövs men den måste återgå till sitt ursprung. Det stora problemet är att både mastering-ingenjören själv och de flesta som anlitar honom/henne har fått en skev uppfattning om vad arbetsuppgiften är. De tror ofta att det ska ske någon typ av förgyllning av slutprodukten där musiken ska gå från att låta medioker till att på något sätt bli bra.
Allt det ska istället ske under själva mixningen där man har alla möjligheter att fixa problemen på detaljnivå i alla de individuella spåren.
Mastering-ingenjören ska inte lägga någon artistisk prägel alls på slutprodukten, hans jobb består endast av nivåanpassning mellan spåren, avståndstiden mellan spåren, se till att spåren är taggade med rätt namn och möjligen reducera fel som knäppar och diverse tekniska fel som missats vid mixningen.

Plus på detta men minus på ditt tidigare inlägg att "CD inte har några fördelar erbjuda, inte heller några ljudtekniska fördelar" jag vore tacksam om du vill förklara hur du tänker.
Jämfört med LP kassett mm har CD alla ljudtekniska fördelar, personligen ser jag äganderätten till plastbiten som en fördel också.
CD kontra strömmande tjänster bör inte vara någon ljud skillnad om inte de försöker nivåmaximera som samtliga gör idag, nästan på alla musik
inklusive CD formatet, tyvärr. Så det finns mycket att återutge i framtiden, PÅ CD.

Henrik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-10-02 15:28

sladdbarn skrev:Vågar inte gissa om CD´s ev. renässans.

Men LP slutade jag aldrig tycka vara charmigt, CD´n är jag glad att jag slipper alltid.

Det är oftast enklare att spela en cd. Man väljer en skiva i samlingen, man hittar den utan att ens veta vad gruppen heter bara man minns hur omslaget ser ut och att man minns på ett ungefär var i hyllan asken finns. Stoppar skivan i spelaren och trycker på Play. Att installera en cd-spelare är lika enkelt det, man ställer lådan på lämplig plats, kopplar in en sladd som är tydligt märkt med färg för respektive kanal. That's it.

Att spela en vinyl är nästan lika enkelt om någon har plockat ihop spelaren åt en och valt rätt underlag för placering.

Att spela med en nätverksspelare är en helt annan sak. Du behöver en server/NAS någonstans kopplad till ett nätverk, du ska konfigurera alltsammans så apparaterna hittar varandra. Du ska helst vara diplomerad nätverkstekniker ifall/när det strular. Och precis hur mycket som helst kan och går fel. Resultatet är nästan aldrig att det låter dåligt utan att det inte låter alls. Dessutom har du livslång support inför partner, barn och alla släktingar som du lurat på att använda sig av streaming. Förutom att alla måste ha en app i sin telefon för att kunna spela musik. I appen måste du söka efter din musik, helst veta exakt vad du letar efter. De skivor du spelat senast står inte lutade mot racken på sidan utan du måste söka på senast/nyligen spelade (om den funktionen finns i appen).

Men jag är optimist, någon gång har strömmare en gemensam hantering, ungefär som när man kopplar en vinylspelare till phono-ingången på en förstärkare. Någon gång fungerar ett nätverk bara man ber om det. Någon gång har strömmaren en inbyggd hårddisk som rymmer de skivor man vill ha tillgängliga omedelbums och lätt att hitta NAS'en som har resten av de album man vill spara på. Typ som de vinyler som står i källaren för de spelas inte så ofta.

Någon gång kommer man kunna spela en skiva utan att vara ingenjör :D

/ B

PS. Själv spelar jag nästan bara vinyl som fysiskt media, i övrigt blir det från server eller Spotify.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-10-02 15:30

ottovonkopp skrev:Tveksamt att cd kommer tillbaka i framtiden som vinyl och nu även kassett har gjort. Däremot hoppas jag och tror att istället för remaster så kommer "unmaster" så de kan sälja all musik som sabbats de senaste 25 åren en gång till.

Har också noterat att det ligger en hel del kassetdeck ute till försäljning. Det trodde jag nog aldrig. Mot bakgrund av det finner jag det inte alls otroligt att cdn gör comeback! :D

Måste finnas en del som saknar bruset från senaste blandbandet och att sitta och rulla upp bandet med penna, efter att kasettdecket tuggat favoritbandet återigen. Till och med måste man kanske klippa av en snutt och sedan tejpa ihop efter trasslet :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2018-10-02 17:07

Såg ett Nachamichi Dragon på blocket, för 11000kr.
Så nu är nog andrahandsvärdet på väg upp igen.
Jag saknar kassetter mindre än CD.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-10-02 17:49

NADifierad skrev:Såg ett Nachamichi Dragon på blocket, för 11000kr.
Så nu är nog andrahandsvärdet på väg upp igen.
Jag saknar kassetter mindre än CD.

Jag saknar inte kassetter. De är för krångliga att hålla på med och ger inte ens bättre ljud än CD. Men jag skulle gärna ha en Dragon ändå, om inte annat för att den automatiskt ställer in avspelningshuvudet efter den spelade kassetten. Med den låga fart som kassetter spelar (4,75 cm/s) är azimuten av största vikt, minsta fel och diskanten droppar rejält och drar i värsta fall halva mellanregistret med sig i avgrunden.

Men 11000:-???

/ B

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-10-02 19:31

nuffe skrev:
goat76 skrev:

Plus på detta men minus på ditt tidigare inlägg att "CD inte har några fördelar erbjuda, inte heller några ljudtekniska fördelar" jag vore tacksam om du vill förklara hur du tänker.
Jämfört med LP kassett mm har CD alla ljudtekniska fördelar, personligen ser jag äganderätten till plastbiten som en fördel också.
CD kontra strömmande tjänster bör inte vara någon ljud skillnad om inte de försöker nivåmaximera som samtliga gör idag, nästan på alla musik
inklusive CD formatet, tyvärr. Så det finns mycket att återutge i framtiden, PÅ CD.

Henrik

Jag ser att du har missförstått mig.

Då jag sa att CD inte har några ljudtekniska fördelar så var det i jämnförelsen med musikfiler på hårddisk och för att förtydliga det hela så menar jag naturligtvis musikfiler som är lossless.
På hårddisk kan musiken ha en word length på 24-bit, 32-bit eller framtida ännu högre kvalitet. Det finns ingen begränsning.
Sen om vi kan höra skillnaden eller ej är en annan debatt men CD kommer alltid ha en begränsning på 16-bit. Därmed har inte formatet någon ljudteknisk fördel att komma med i framtiden.

Jämnfört med LP och Kasett så är CD så klart tekniskt bättre, men sen finns det väldigt många människor som tycker att vinyl låter bättre än både CD och digitala ljudfiler på hårddisk. De ljudtekniska tillkortakommanden som vinyl dras med har alltså blivit en fördel för formatet.
Förutom det så har vinyl med tiden även blivit väldigt romantiserat och även om jag själv inte lyssnar på LP så kan jag med lätthet hålla med om att det är det vackraste musikformatet. Det analoga tilltalar.

Det där med äganderätten går bara förlorad om man fullt ut låter ett företag styra över musikfilerna man köpt. De filer man lagrat på egen hårddisk kan de inte röra och den äganderätten är den samma som att ha den lagrad på ett fysiskt format.
Det är även mycket lättare och snabbare att skapa backups på sin musiksamling än att börja bränna eller rippa sin CD samling. Vid brand brinner båda varianterna upp men det är stor chans att man åter kan ladda ner musiken från de sidor man köpte musiken ifrån.

Ju mer jag funderar på det här desto mindre tror jag på ett framtida uppsving för CD-formatet. Jag har inte heller sett någon i denna tråd komma med någon direkt övertygande argumentation för varför det skulle bli så.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Följande kan verka en gnutta extremt så jag får varna känsliga läsare. :D

CD är ett av de sista döende förtryckar-verktyg musikindustrin har mot de som är de egentliga ägarna av musiken vi köper, musikerna!
Det går inte att göra så mycket åt den musik som skivbolagen redan har lurat till sig rättigheterna av, men med dagens teknik och internet kan musiker sälja ny musik direkt till oss konsumenter och de kan för första gången faktiskt även tjäna pengar på själva försäljningen.
Nu kan musiker sälja sin musik på https://bandcamp.com/ och då får de 85-90% av intäckterna (minus skatt). Om de däremot ska släppa sin musik på CD så kanske det blir svårare att finansiera det hela utan ett skivbolag med ett större kapital, men då är artisternas intäckter nere på närmare noll.

Här är en video där Steve Albini fördjupar sig i ämnet. Ganska lång, mycket sevärd och väldigt sann.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-03 07:31

genstruktur skrev:Måste finnas en del som saknar bruset från senaste blandbandet och att sitta och rulla upp bandet med penna, efter att kasettdecket tuggat favoritbandet återigen. Till och med måste man kanske klippa av en snutt och sedan tejpa ihop efter trasslet :D

Har faktiskt inte haft bandtrassel hemmavid, däremot i bilen. Kan bero på att bättre kassettdäck och bra kassettband inte trasslade. I bilen med sin dåliga miljö och sämre avspelningsgrejor var det annorlunda. Har kvar ca 500 kassetter men har digitaliserat de som hade bevaringsvärde.

CD-mediet är vida överlägset hanteringsmässigt, det klarar t.o.m. med min 81-åriga svärmor. Det här meckandet med strömmande tjänster, nätverk och NAS är det få som reder ut. Filer på hårddisk i dator är enklare. Vinyl är meckigt och störnivån finns där och är inte trevligt med lågmäld musik. Inte ens de dyra vinylriggarna (typ 300000 kr) på Göteborgs Hifi Show gick fria från det. Nedladdning är okej men var jag vet inte riktig var jag ska leta efter "min" musik.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-10-03 09:43

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:Måste finnas en del som saknar bruset från senaste blandbandet och att sitta och rulla upp bandet med penna, efter att kasettdecket tuggat favoritbandet återigen. Till och med måste man kanske klippa av en snutt och sedan tejpa ihop efter trasslet :D

Har faktiskt inte haft bandtrassel hemmavid, däremot i bilen. Kan bero på att bättre kassettdäck och bra kassettband inte trasslade. I bilen med sin dåliga miljö och sämre avspelningsgrejor var det annorlunda. Har kvar ca 500 kassetter men har digitaliserat de som hade bevaringsvärde.

CD-mediet är vida överlägset hanteringsmässigt, det klarar t.o.m. med min 81-åriga svärmor. Det här meckandet med strömmande tjänster, nätverk och NAS är det få som reder ut. Filer på hårddisk i dator är enklare. Vinyl är meckigt och störnivån finns där och är inte trevligt med lågmäld musik. Inte ens de dyra vinylriggarna (typ 300000 kr) på Göteborgs Hifi Show gick fria från det. Nedladdning är okej men var jag vet inte riktig var jag ska leta efter "min" musik.

Det kanske du har rätt i! Jag baserar min erfarenhet kring blandband på kunskap upp till 10års ålder cirka, och då var ju inte hifi en parameter i mitt liv i alla fall. Om man har en finare spelare likt den där Dragon för 11k så kanske man slipper trasslet? :)

Jag kan förstå tjusningen med LP på vissa sätt men har hittills inte blivit varse att det skulle låta bättre än cd som vissa hävdar (inklusive en god vän som gärna vill demonstrera titt som tätt :D).

Spotify och Tidal etc är trevligt för att upptäcka ny musik, men är musiken riktigt bra så köper jag plattan på cd fortfarande. Tycker nog att det låter bäst från cd med.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-10-03 10:15

RogerGustavsson skrev:Det här meckandet med strömmande tjänster, nätverk och NAS är det få som reder ut. Filer på hårddisk i dator är enklare.

Varför skulle filer på hårddisk vara enklare än NAS i nätverk? Eller tänker du att datorn är direkt kopplad till stereon?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-10-03 10:18

Jag håller med Roger. Trots mitt hifi-intresse och mitt ingenjörskunnade tycker jag att CD är så mycket enklare att hantera än alla alternativ, radio möjligen undantaget. För mig har bitdjup och samplingsfrekvens aldrig varit ett problem med CD-formatet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-10-03 11:40

PerStromgren skrev:Jag håller med Roger. Trots mitt hifi-intresse och mitt ingenjörskunnade tycker jag att CD är så mycket enklare att hantera än alla alternativ, radio möjligen undantaget. För mig har bitdjup och samplingsfrekvens aldrig varit ett problem med CD-formatet.

Inte för mig heller. Men det är ju smutt att slippa alla hyllmeter med plastaskar som bara går sönder :-)

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-10-03 12:13

Det går ju att förvara i enklare plastfodral. I samband med att jag köpte upp bibliotekets restlager så gick jag och köpte enkla plastfodral.

I viss mån måste man då klippa bort lite i pappersomslaget.
Om man får plats med ca 10 cd-sakar på 10 cm så får jag nu plats med ca 30 stycken på samma yta.

Dessa plastaskar - Hur tänkte man?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-10-03 12:52

Jag gillar plastaskarna.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-10-03 13:04

Jag har inget emot CD. Tvärtom. Nästa sväng kanske man orkar tweaka som man inte gjorde sist. Grönmålning och stoppa i frysen t.ex.. Det finns ju en massa kul tweakpyssel med CD. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-10-03 13:05

Morello skrev:Jag gillar plastaskarna.

Även CD-askarna? De tycker jag är dåliga och ömtåliga. SACD-askarna tycker jag är en helt annan sak, dock. De har ett mycket robustare gångjärn och hållare för häftet som sitter på rätt håll för att häftet inte ska fransas.
Bilagor
Capture.JPG
Capture.JPG (36.72 KiB) Visad 6717 gånger
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-03 13:09

Kronkan skrev:Det går ju att förvara i enklare plastfodral. I samband med att jag köpte upp bibliotekets restlager så gick jag och köpte enkla plastfodral.

I viss mån måste man då klippa bort lite i pappersomslaget.
Om man får plats med ca 10 cd-sakar på 10 cm så får jag nu plats med ca 30 stycken på samma yta.

Dessa plastaskar - Hur tänkte man?

Klippa i konvoluten - hur tänkte du? Helgerån! :-) Förvaring i pappers- och plastfodral innebär oundvikligen att skivorna repas på väg in och ut. Plastasken skyddar skivan och fungerar utmärkt så länge man handskas försiktigt med den. Gör man inte det kan man köpa en ny ask och få albumet att se ut som nytt igen. Det kan man inte med digipack, lp-replikor i kartong och andra styggelser som har kommit i askens spår. Jag vill också påminna om att cd-asken ursprungligen gjordes i betydligt kraftfullare utförande som tålde ganska omild behandling. Det man möjligen kunde önska är att asken hade gjorts 8 mm tjock i stället för de 10 mm som standarden kom att föreskriva. Då hade man fått plats med ytterligare 25 skivor per hyllmeter.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-10-03 13:14

Men de dära askarna är väl inte specifikt för SACD? Seninköpta CD kom med sådan där ask har jag för mig. Trevligare ask? Yes.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-10-03 13:17

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Jag gillar plastaskarna.

Även CD-askarna?

Ja.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi