Jag och sambo är påväg att flytta från lägenhet till hus och jag skulle behöva er hjälp att välja rätt rigg för den modesta Man Cave som är tänkt att ställas i ordning.
Ljudmässig bakgrund och nuvarande set up;
Har ägt olika Inom-burkar sedan ca 15 år tillbaka och har för tillfället ett par pi60, två pX-2 (mindre variant i 45l) samt 4 a1:or.
Det som använts för film de senaste åren är endast pi60 och a1:orna då det inte fungerat estetiskt med pX samt att pi60 fungerat riktigt bra i det rummet så behovet för basmoduler har inte riktigt funnits.
Nu när vi flyttar kommer jag ha ett mindre rum som jag tänkt använda som dedikerat film- och musikrum.
En Man Cave helt enkelt
Nu blir det ju inte alltid som man tänkt sig och i det här fallet är rummet av relativt blygsamma mått.
Det jag har att jobba med är närmare bestämt 3x3.65m.
Jag tänker att det blir... Mysigt.
Fördelen är att man inte behöver gå bananer med storleken på systemet.
Det jag behöver hjälp med är att välja bra fronthögtalare för detta rum utifrån några satta kriterier och de prylar jag idag äger.
De blygsamma måtten gör att jag tror mig kunna placera högtalare på en bredd mellan diskanter (lite beroende på modell) på upp till ca: 2.5m lite beroende på hur nära de kan placeras mot en planerat väldämpad sidovägg.
Detta ger ett lyssningsavstånd på dryga 2.8-3m.
Den plan jag har I dagsläget är att mina pi60 kommer hamna i en tvåkanalsrigg i vardagsrummet.
Mina halva pX-2 och 4st a1 hamnar i Man Cave för musik och film.
Delning för basmoduler och frontar sker idag med miniDSP men då jag nyligen skaffat ett emotiva försteg med PEQ och rätt bra justeringar för delning kan miniDSP ev. bli överflödig.
Jag hade tills nyligen ett par piP som jag först tänkte kunde vara kandidater att agera frontar men jag känner inte riktigt att piP skulle räcka
Även för detta lilla rum kommer jag nog vilja kunna spela på starkare än de klarar, så de har nu hamnat hos en (mycket nöjd) god vän.
Nästa naturliga steg upp från piP är ju i6 eller ev. pi25.
Dessa verkar lagom mycket mer kapabla än ett par delade piP och ligger riktigt rimligt till i pris.
Som referens tycker jag att pi60 räcker rätt bra för mina behov ljudtrycksmässigt.
Ett par i6/pi25 delade och med basmoduler skulle, om jag förstått saken rätt, vara jämförbara i ljudtryck >100hz samt mer kapabelt i basområdet än pi60.
Varför jag ens funderar på pi25 istf för den smidiga i6 när jag ändå kommer dela dessa aktivt mot basmoduler är för att jag föredrar flexibiliteten en relativt baskapabel golvare ger samt att jag faktiskt har möjligheten att byta plats på pi60 och pi25 om andan skulle falla på.
Samtidigt som vardagsrummet är större än tänkt Man Cave kan jag tänka mig att köra pi25 i vardagsrummet och slänga in mina pi60 i min lilla Man Cave som kommer ha akustiskt mycket bättre förutsättningar.
Så långt tror jag att pi25 skulle kunna vara en riktigt bra kandidat.
Men, jag vet inte riktigt om det är rätt val efter som jag inte lyssnat på vare sig i6 eller pi25 så jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig.
Och det är väl detta som är det stora frågetecknet i dagsläget.
Det jag oroar mig för är att jag är så van med den fantastiskt obesvärade återgivning pi60 mäktar med att jag kommer tycka pi25 eller i6 inte låter lika bra i det avseendet. piP är en fantastiskt högtalare. Kanske den mest imponerade Ino-högtalaren som finns givet pris och storlek men den når inte riktigt "dit" när man är van vid pi60.
pi60 är ju en betydligt dyrare högtalare så jag förväntar mig givetvis inte samma prestanda i i6/pi25 men jag tänker att ett par delade pi25 kanske gör att det kommer låta lika bra och oansträngt som jag tycker pi60 som fullrange låter?
Eller är det något i pi60-familjen som gör att jag inte kan förvänta mig riktigt samma karaktär med de mindre modellerna oavsett om de avlastas med basmoduler?
Så, summan av detta är:
Alternativ1
Vardagsrum:
pi60
Man Cave
Front: i6/pi25
Bas: pX-2
Surr: 4-6 a1
Alternativ 2
Vardagsrum:
pi25
Man Cave
Front: pi60
Alternativ 3
Vardagsrum:
pi60
Man Cave
Front: ???
Är det någon som kan hjälpa till att sprida lite ljus i frågan utifrån mina luddiga frågor med era erfarenheter och lyssningsintryck vore jag tacksam.
Tack på förhand.