Jag tycker det ser bra ut,

Moderator: Redaktörer
jonasby skrev:Just den mätningen är med HT på ett bord utan vägg (direkt) bakom.
Jag har en del jämförande mätningar med resp utan vägg bakom och olika filter. Ska analysera själv först.
(Dock är jag förvånad hur lite *mätskillnad* jag kan se mellan olika fall.)
Det märkliga (?) är att mitt s.k. ”inspelningsfilter” som är 6dB i både bas o diskant låter ”bättre” än 12/18dB-varianter som är trimmade betydligt mer. Har en annan ”öppenhet” kan jag tycka. Möjligen lite av insmickrande loudness. Det lär bli en lång provlyssningsperiod i vinter (i cityboendet där HT ska stå) ...
//Funderar dessutom på att hinna bygga ihop ett par mindre mer ”kubiska” 4-5l-lådor för ett annat kökshögtalarprojekt. Med SB-element. Tänkt ersätta ett Bose Wave-system. Dock mer av ”slänga ihop” än ”super-tweaka”.
jonasby skrev:Idag har jag gjort finmätningar. Utomhus.
Högtalare 1.3m ovan mark, Mik i stativ. Mätavstånd 1m (Dvs, det bästa jag kan göra.)
jonasby skrev:Det är helt riktigt att jag vill ha en "rak och jämn" avrullning. Som mål.
Som medel, pratar jag om "bredare" avstämning. Om möjligt.
jonasby skrev:Man ser att spridning "hämtas upp" strax över 2kHz när diskanten tar över. En av tankarna med denna konstruktion.
Cortado skrev:jonasby skrev:Det är helt riktigt att jag vill ha en "rak och jämn" avrullning. Som mål.
Som medel, pratar jag om "bredare" avstämning. Om möjligt.
Lägre Q.. inför förluster i porten?
Visa impedansmätningar så man får se hur det ser ut.
gopnik skrev:...
Men du får ju också en kraftig energiförtätning 2.5-4.5 khz, ungefär. Vad tänker du om det?
jonasby skrev:Även folk från detta forum har varit hos mig vid flera tillfällen. Då har jag själv lärt mig, också.
jonasby skrev:
Man ser att spridning "hämtas upp" strax över 2kHz när diskanten tar över. En av tankarna med denna konstruktion.
Cortado skrev:jonasby skrev:Även folk från detta forum har varit hos mig vid flera tillfällen. Då har jag själv lärt mig, också.
Det var väldigt trevligt och jag hoppas vi kan göra en sådan träff igen - tror Dan instämmer.
Användare som besöker denna kategori: MoonMartin och 16 gäster