Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
paa skrev:Allt det Peter skriver är rätt och riktigt, men jag skulle ändå inte vara nöjd med två olika kondingar hur som helst, även om variationerna mellan elementen säkert är större, så kan jag ju ändå se till att kondingarna är lika.
Finns det några fysikaliska skäl till att papper i olja skulle vara bättre än goda polypropylen- eller teflon-kondingar?
petersteindl skrev:juanth skrev:Har nu kikat närmare på kopparfoliedrosslarna och de är märkta 0.39mH och 0.68mH
Borde vara 0.39mH och 0.7mH så om det då kommer från Svalander så höll han sig rätt nära det som senare blev originalbestyckningen.
Fast Svalandermodden var inte den från början till OA52 version 1?
Svalander hade nog mod på båda modellerna. Men även John Larsen hade specialfilter till OA52.2 Oavsett, så är alla dessa godkända av Stig Carlsson. Om det är 3,9 eller 4,0 uF är betydelselöst. Lika är det om det är 0,68 eller 0,70 mH.
Det är säkert också betydelselöst om det sitter Rifa i ena och Wondercap i andra. Jag skulle personligen tycka att det vore mer feelgood om det satt likadana kondensatorer i båda. Men troligtvis skulle jag glömma det efter ett tag och kanske en gång vartannat år komma ihåg och känna viss frustration några timmar. Hade jag extrakonding av den ena skulle jag byta, annars tror jag inte att jag skulle byta. Om inte jag bytte båda mot något som jag skulle kunna tänkas vara bättre, vad nu det skulle kunna vara. Teflon? papper i olja? Wima MKP10-400V eller 250V är annars en förträfflig kondensator. Just den och de spänningarna är tillverkade på ett speciellt sätt som ingen annan Wima PP är.
Du kan sitta nöjd och vara lugn. Högtalarelementen är viktigare att de är lika och ok.
Med vänlig hälsning
Peter
juanth skrev:Stort tack Peter för ett utförligt svar. Jag kommer att byta kondensatorer så det blir iaf av samma sort, jag tror att det annars kommer att gnaga någonstans i mitt bakhuvud emellanåt. Feng shui, sinnesro eller vad man nu vill kalla det..
Tack paa för din fina följdfråga på Peters svar. Underbart utfall av den. Faktiskt fantastico.
Apropå vibrationer..
Igår skruvade jag i elementen efter att ha monterat tätlist och jag tyckte nog det lät bättre men jag funderade på om det var inbillning eller om det möjligen var så att det faktiskt blev skillnad, sedan satte jag dit SD-kuddar under högtalarna och lyssnade igen, (något jag brukar använda under alla mina högtalare) det är ju helt galet vilket lyft dessa små kuddar gör för helheten i ljudet. Egentligen inget nytt men när jag utan att fundera så mycket på vad jag gjorde ändå utförde ett före och eftertest så bara häpnade jag över effekten.
RogerGustavsson skrev:Är det Wima MKP10 i "äggen"?
med slutna lådor och 25 liters nettovolym...ellerrr?juanth skrev:Det blir ungefär som lennartJ:s system. Iofs med minidsp...
juanth skrev:@hifikg Ja det skulle jag säga att jag gör!
Men, sen är det så att jag även har ett par baslådor med Bremenbasar som är tänkta att integreras med OA52, dels för att få ett djupare omfång och så för att få ner distortionen. (Jag har nu när jag närmar mig 50 blivit väldigt känslig för högfrekvent dist)
Jag har tidigare fått dem att fungera mycket bra med ett par Opus Capella (Bo Hansson, Rauna/Opus)
Det blir ungefär som lennartJ:s system. Iofs med minidsp...
lennartj skrev:med slutna lådor och 25 liters nettovolym...ellerrr?juanth skrev:Det blir ungefär som lennartJ:s system. Iofs med minidsp...
juanth skrev:lennartj skrev:med slutna lådor och 25 liters nettovolym...ellerrr?juanth skrev:Det blir ungefär som lennartJ:s system. Iofs med minidsp...
Javisst!
Dock har jag inte byggt dem för att passa under OA52, de stämmer händelsevis bara på djupet. Till tidigare toppar stod de separat, lätt gömda i rummet och får troligen fortsätta jobba där.
Tyvärr har jag ännu ingen CR80 utan minidsp. Kan bli en sån senare.
hifikg skrev:
Jag använder oftast två B270 tillsammans med mina OA52, inte för att det behövs egentligen, mest för att jag är lat, de behövs absolut till ESL 63 så de är nästan alltid anslutna.
juanth skrev:hifikg skrev:
Jag använder oftast två B270 tillsammans med mina OA52, inte för att det behövs egentligen, mest för att jag är lat, de behövs absolut till ESL 63 så de är nästan alltid anslutna.
Jaha, ok. ESL 63 förstår jag inte kan vara utan. Audio Pro? De brukar låta skapligt bra.
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Är det Wima MKP10 i "äggen"?
Japp. Stort, tungt och dyrt. 4 st. 10 uF + 2st. 15 uF i senaste delningsfilter med Bremen/SB-Acoustic Högtalarelement.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Är det Wima MKP10 i "äggen"?
Japp. Stort, tungt och dyrt. 4 st. 10 uF + 2st. 15 uF i senaste delningsfilter med Bremen/SB-Acoustic Högtalarelement.
Mvh
Peter
Verkar vara lite svåra att få tag i, de där Wima MKP 10. Mouser har, Bürklin har högt minimiantal.
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Är det Wima MKP10 i "äggen"?
Mvh
Peter
Verkar vara lite svåra att få tag i, de där Wima MKP 10. Mouser har, Bürklin har högt minimiantal.
RogerGustavsson skrev:Vad är det för speciell tillverkningsprincip och vad gör den för ljudet? Ino kör väl med SCR även i de riktigt dyra modellerna? Är SCR sämre än Wima på något vis? Mundorf har väl några som ska var riktigt bra och stadiga, Supreme? Sen har vi Jantzen...
jeff_belowski skrev:BUMP! Nå, blev det någon tråd om kondingar?
Jag har inte orkat leta så noga.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst