StefanA bygger hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-13 19:13

Galler ja, det va de ja menade när jag skrev tyg iof :?
Så NN hade rätt :wink: Fast han skrev fel ! :o
NN

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-13 19:28

Ok. Grattis NNord! :D

Jag tyckte att det kändes lite tråkigt att sätta ett tyg framför högtalaren så att kolfibern döljs och dessutom är det väl inte så bra för ljudet heller. :?:
Enda nackdelen med den här typen av galler är väl att det inte är nått bra galler! :wink: Alltså att det inte skyddar elementen så bra!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-02-13 19:36

Varifrån får du motivationen till detta? Du jobbar ju både fort och ambitiöst. 8O

Centern blev rysligt snygg, tror aldrig jag har sett en högtalare med kolfiber-look innan. Det funkar ju helt klockrent. Bonuspoäng för att du inte kör med dubbla midbasar som verkar vara en trend hos dom flesta tillverkare, men ack så tråkigt.

Ska du köra vidare med kolfiber på resten av systemet?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-13 19:45

bil-solgardin från biltema ? eller svart myggnät ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-13 19:46

Alla högtalarna kommer att få samma finish.
Motivationen vet jag inte var den kommer ifrån. Men jag tycker att det är ganska roligt att göra nått istället för att bara sitta i lägenheten och se TV.

Men som sagt så började jag med det här i Maj men jag har inte börjat lägga ut bilder förrän nu.

Nu hade jag gjort en form till så att det skulle gå lite fortare. Här är en bild på den första lyckade gjutningen.
Bild

Sen gjorde jag en jigg för så att jag enkelt kunde slipa till alla så att dom blev lika höga.

Bild
Bild

Nu är dom färdigslipade.
Bild

Nu återstår ju bara problemet med trådarna. Vilken typ av tråd ska man använda och hur ska det gå att fästa dom :?: Sen är det ju en fördel om dom sitter med samma mellanrum hela vägen! :roll:

Mycket jobb för ett galler. :D

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-13 19:48

aha...så du håller bara på att retas här...dom är igentligen redan klara :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-13 19:53

:D :D :D
Nej inte riktigt. Frontarna är inte klara än. Men jag ska göra ett ryck i helgen och spackla och slipa sen är det "bara" att lägga på finishen!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-13 20:03

du ju i alla fall sveriges största privata lager av hemtillverkade special jiggar till fräsen :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-02-13 20:25

Spännande är det i alla fall.

Och på tal om jiggar, såg att good ol' Clas Ohlson hade en grej jag inte sett förut. Grej.

130 cm hålradie... äntligen kan man få i den där 51" basen man har liggandes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-13 21:26

Nwalmaer skrev:Spännande är det i alla fall.

Och på tal om jiggar, såg att good ol' Clas Ohlson hade en grej jag inte sett förut. Grej.

Bara den håller sig i centrumhålet... det gjorde inte den jag köpte på Jula... iiofs försökte jag använda den på en sticksåg och den vill nog mer rakt fram än en fräs...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-14 08:08

Nwalmaer skrev:Spännande är det i alla fall.

Man kanske måste gå in på Clas Ohlson och se om den verkar vettig. Men man klarar sig egentligen bra utan den också! Hemmagjorda jiggar funkar ju också bra men min som jag gjorde var lite svår att justera.

Till första bakhögtalaren så var jag väldigt noggrann när jag försänkte diskanten och det blev så tight att den klickade fast! :D
Bild

Som ni ser så är basen långt ifrån exakt försänkt men det är för att jag kanske ska byta element så jag får samma i alla högtalarna. Och basen som då ska sitta där är 2 mm större i diameter.
Men jag fräste även upp diskantförsänkningen lite mer så att det inte skulle bli nått problem att få dit diskanten när kolfibern var på plats.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-14 08:19

Här har jag ställt ut två bitar på centern för att se hur det kommer att se ut. Som ni ser så är dom betydligt högre nu och det är förstås för att baskonen inte ska ta i trådarna när jag vrider upp volymen! :wink:
Bild

Men det där med trådarna fick mig att ligga sömnlös många nätter! Hur ska man lyckas få fast dom på ett snyggt och bra sätt? :?:

Jag tänkte ett tag använda en plåt med stansade hål. Då var det ju inga problem att få fast trådarna och få dom på exakt samma avstånd från varandra. Här har jag gjort ett test med björntråd.
Bild

Men hur skulle jag få fast plåten i kolfibergrejjen? :roll:
Efter mycket tänkande kom jag fram till att det var omöjligt att få det snyggt! Så den idén var det bara att lägga ner! :?

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-14 16:57

Jag kom på att enda sättet att få det snyggt är att borra små hål och dra in tråden genom och sen sätta fast tråden inne i kolfibergrejerna på nått sätt.

Problemet med att borra alla hålen är att få ett jämnt avstånd mellan dom. Det skulle ju inte se så snyggt ut om trådarna gick snett!
Efter en hel del tänkande så slog det mig! Om man tar 2 st vanliga 3mm spånskive-skruvar, knipsar bort skallarna och lägger dom bredvid varandra så blir avståndet mellan spetsarna 3 mm. Det tyckte jag skulle vara lagom.
Bild

Sen fäste jag ihop dom med kemisk metall.
Bild
Bild

Senare ikväll ska jag visa hur jag använde den för att göra hålen. Jag har inte tid just nu.

Användarvisningsbild
JohanL

Inläggav JohanL » 2006-02-14 18:55

(animerad smiley som med händerna uppsträckta bugar om och om igen)

Impad!

Mera! :)

/Johan

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-14 20:01

Först maskerade jag biten och drog en linje där hålen ska bli.
Bild

Sen tog jag den där grejjen och började på en sida att trycka ner den så det blev två märken. Sen flyttade jag den ett steg så att det blev tre märken. Och så fortsatte jag tills jag hade märken hela vägen. Ca 70 stycken.
Bild

Bild

Här har jag borrat alla markeringar med en 1mm borr.
Bild

Nu återstår bara att dra alla 70 trådar genom alla dom små hålen! :wink:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-14 21:52

Du är galen!

I ordets allra bästa tänkbara bemärkelse :D

Sjukt inspirerande och vansinnigt kul med alla bilder :!: Varför är inte jag så duktig :?:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Frod

Inläggav Frod » 2006-02-15 10:48

Självklart är Stefan galen... Galen på ett underbart kreativt sätt.

Vilket fantastiskt bygge, tack för att vi får följa med på resan.
Varje morgon skyndar jag mig hit för att se om det hänt något.
Lycka till!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-15 13:51

StefanA skrev:Bild

Senare ikväll ska jag visa hur jag använde den för att göra hålen. Jag har inte tid just nu.

Hmm, är det bara jag som får känslan att StefanA håller oss på halster? Den här bilden fanns ju i första inlägget!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-15 13:55

Svante skrev:
Hmm, är det bara jag som får känslan att StefanA håller oss på halster? Den här bilden fanns ju i första inlägget!

Inte alls, vi är flera som insett det sedan länge... men detta är ju vår snuskblaska :-)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-15 14:27

Vad roligt att höra att det är så stort intresse! :D :D

Svante: Om du läser noga ovanför bilden i mitt första inlägg i tråden så står det: "Här kommer först lite ”skumma” högtalarbyggarbilder. Nån som kan gissa vad dessa saker är bra för? Svaren kommer längre fram!"

Nu är det ingen som har gissat men bild nr1 är jiggen för att kapa rören. Nr2 är den grejjen för att göra hålen till trådarna. Nr3 är formen till galler-grejjerna. Men det har ni väl förstått nu va! :?: :wink:

Nu är det bara nr4 kvar. Vad är det på den bilden?

Ok nu fortsätter vi.
Nu är det dags att dra trådar. Då behöver man såklart en jigg! :wink:
Hur jag har tänkt använda den visar jag ikväll.
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-15 14:58

StefanA skrev:Svante: Om du läser noga ovanför bilden i mitt första inlägg i tråden så står det: "Här kommer först lite ”skumma” högtalarbyggarbilder. Nån som kan gissa vad dessa saker är bra för? Svaren kommer längre fram!"

Ja, jag bara retas. Tillbaka. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-16 00:32

Så här gjorde jag.
Bild

Först stoppade jag in tråden genom första hålet på kolfibergrejen (KG) till vänster.

Sen tog jag en såndär grej med en liten klo längst fram som man egentligen använder för att klämma fast i saker som man ska mäta upp med en multimeter. Den ligger precis bakom Mdfen på bilden. Jag kan ta en bättre bild på den senare. Med den fiskade jag upp tråden på insidan av KG.

Sen knytte jag fast en liten o-ring i tråden.

Sen satte jag fast KG i Mdfen som syns på bilden.

Sen drog i tråden så att o-ringen satt stumt mot kolfibern.

Sen drog jag tråden genom den andra KG på samma sätt som den första. Men den KG lät jag ligga mitt på Mdfen och sen drog jag tråden genom en o-ring och spännde tråden och trädde o-ringen på spiken så att tråden fortfarande var spänd. Då knöt jag fast o-ringen i det läget och sen var det bara att ta loss den från spiken och börja om med en tråd till på samma sätt.

Sen är det bara att göra så 70 gånger så har man ett snyggt och ovanligt galler! :D

Sen måste man såklart göra det 70x4 gånger till eftersom det är 5 högtalare! :wink:

Det här är så långt jag har kommit nu. Så nu retas jag inte längre Svante. :wink:
Bild

En bild på alla o-ringar på insidan.
Bild

Så nu får jag väl sitta uppe hela natten och dra dom sista trådarna så kanske ni får se dom på plats i helgen. Men bara kanske, jag lovar inget!

Det där kanske inte var helt glasklart så det är bara att ni frågar om det är nått ni inte förstod. :roll:

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-18 01:24

Nu har jag dragit dom sista trådarna och tagit lite fler bilder.

Först en lite bättre bild på hur jag har satt fast KG i jiggen. Det är tre träskruvar dom jag har tejpat med maskeringstejp för att slippa repor på klarlacken.

Bild

Och en bättre bild på tråden som går genom KG och till spiken där jag knyter fast o-ringen.

Bild

Här blev det ett litet bakslag! Jag hade missat ett hål så då var det bara att klippa 7 trådar och göra om. :cry:

Bild

En bättre bild på saken som jag fiskar upp trådarna med.
Bild

Sen var det dags att förklara den sista skumma bilden.
Jag fräste en form för att gjuta fast en M4 skruv med avklippt skalle med lite kemisk metall.

Bild

Så här blev det.
Bild

Sen var tanken att jag skulle gänga in tre sånna på varje sida av högtalaren och sen trä på gallret på dom. Här har jag provat in den första.
Bild

Tyvärr så blev gallret alldeles för hårt spännt så kolfibergrejjerna började svikta. Det var då jag började bli orolig för att jag hade gjort trådarna för korta.

Men då provade jag att slipa ner M4 skruvar utan skalle så att det som sticker ut från högtalaren bara var hälften så bred, så här.
Bild

Då blev det lyckligtvis alldeles lagom spännt. :D
Skönt att slippa dra om alla trådar! :)

Imorgon får ni se hur gallret ser ut när det är på plats.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-18 12:01

Ja, jag tycker det verkar läskigt med de där trådarna, hur mycket spännkraft är det i varje tråd? Var det 70 trådar? Det kan bli ganska mycket kraft tillsammans.

Jag kommer att tänka på en nylonsträngad gitarr, som har c:a 100 N per sträng, eller 600 N tillsammans. "60 kg"... Nu strängar du väl inte lika hårt som en gitarr, men du har 10 ggr fler "strängar".

Jaja, nu ska jag inte vara neggo, det är ett häftigt bygge du har gjort, på hög nivå!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-18 13:13

Nu har jag räknat och det är 73 trådar. Och precis som du säger Svante så skulle det bli väldigt stor kraft för att få alla trådar spända om nån tråd skulle ha blivit några mm kortare. Men trådarna blev väldigt lika så det behövs inte så högt tryck.
När jag började göra det här gallret så trodde jag inte att det skulle bli så här exakt så jag var lite orolig över att få att trådar spända.

Nog med snack. Ni vill förstås se bilder! :wink:

Bild

Bild

En sak som inte blev så bra var att det på nått sätt blev två hål mer på ena sidan. :cry: Jag hade räknat med att det skulle kunna bli ett hål mer på en sida men nu blev det två istället.

Men eftersom det är en mörk bakgrund så syns det inte om man inte kollar riktigt nära. Och jag tror inte att det är många som ser det om man inte vet om det.

Här syns det längst ner på högtalaren. Det syns inte så här bra i verkligheten. Det är blixten som gör att det syns så bra!
Bild

Förutom det så är jag grymt nöjd med resultatet! :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-18 15:06

Snyggt! Jag tycker det är en poäng med att dammskyddet bara finns där och funkar (fångar dammet) utan att direkt synas. Du har helt klart unika högtalarbyggen iom kolfibret.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-02-18 16:11

Bild Snyggaste center jag har sett, lätt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-18 16:53

Bild

Eller, med lite hurtig ton:

Go Stefan, GO !!!!

(och för den som undrar: Vill se mera dräggelbilder....)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-18 17:00

Bild
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-02-18 17:41

En fråga: Skissar du ner dina design ideer på papper, på datorn eller vad det nu kan vara. Eller kommer du på saker on-the-fly så att säga? Själv skissar jag fram mina ideer i 3D Studio Max, vilket är speciellt trevligt då om man använder millimeter skala, bara kan kolla dimensioner på "bitarna" i 3d modellen och ge uppgifterna till den som ska såga.

Du verkar ju veta vad du gör, om man säger så.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum