jonny1 skrev:Nu har man fått iordning på volym i programmen,men när man kollar hz i spec f3 är ju oftast rekommenderad volym från fabrik,men vad är skillnaden på f6 f10?
f6 är där ljudnivån sjunkit 6 dB och f10 borde vara där nivån sjunkit 10 dB.
Moderator: Redaktörer
jonny1 skrev:Nu har man fått iordning på volym i programmen,men när man kollar hz i spec f3 är ju oftast rekommenderad volym från fabrik,men vad är skillnaden på f6 f10?
Tarzan skrev:Om du inte vill skaffa dig mätutrustning (det borde du vilja) kan du lyssna in dig på hur olika brus låter i högtalare du tycker om. Då är det lättare att identifiera problemfrekvenser än när man lyssnar på musik. Rosa brus är trevligast.
Är filtret för basen framtaget för ett eller två baselement? Om det är för ett men du kopplat in två blir det helt fel. Hämta och lek med basta!!
Det är snarare för liten låda än en för stor som ger burkighet; för hög resonansfrekvens med ett för högt q-värde.
jonny1 skrev:Ja,filtret är för ett element,testade nu med det i rätt lådvolym,vilken bas i denna,10l med bas och port borträknad.vilket tryck för ett litet 6" element.
jonny1 skrev:Väntar på mick och stativ som är beställt.
Cortado skrev:jonny1 skrev:Ja,filtret är för ett element,testade nu med det i rätt lådvolym,vilken bas i denna,10l med bas och port borträknad.vilket tryck för ett litet 6" element.
Jag är fortfarande nyfiken på hur du kom fram till den där volymen - kan du visa dina simuleringar? (Om det är gjorda i Basta! alltså)
"Rätt volym" kan det ju bara vara om den i kombination med det element man använder gör det man vill. Det finns med andra ord ingen generell "rätt volym", vad som är rätt beror på många olika saker.jonny1 skrev:Väntar på mick och stativ som är beställt.
Det är KANON. Vilken blev det?
jonny1 skrev:Blev en line audio om1! och en hållare,sedan får man fixa ljudkort,ska kolla i veckan.
jonny1 skrev:Jag lade in specen på elemnetet,och fick det såhär,har exakt räknat 11liter på total volym,element och port borträknad då.
Cortado skrev:jonny1 skrev:Blev en line audio om1! och en hållare,sedan får man fixa ljudkort,ska kolla i veckan.
Grymt, välkommen till klubben!jonny1 skrev:Jag lade in specen på elemnetet,och fick det såhär,har exakt räknat 11liter på total volym,element och port borträknad då.
Det jag fortfarande inte förstår är hur du kom fram till just den volymen. Din simulering framkallar ett flertal frågetecken.
Här har du några saker att korrigera:
1) Här på faktiskt är det en oskriven regel att när man postar tonkurvor och sådant så ska Y-axeln (den med decibel) visa totalt 50dB. Detta för att det ska vara lätt att läsa, ha lagom mycket detaljer och vara lätt att jämföra med andra grafer. Du kan dra i skalan, nertill i skalan ställer du in den lägsta nivå du vill se, drar du i skalan upptill så ställer du in den högsta och drar du i mitten så flyttar du centrum. Ställ t.ex. in så att 60dB är på graffönstrets "golv" och 110dB som "tak" ( = 50dB).
2) Jag hade använt dessa parametrarna:
- fs
- Vas
- Sd
- BI
- Re
- Qts
Le och Le loss påverkar högre frekvenser och där är det klurigt att simulera något efter vad som står i databladet, för att simulera lådstorlek och portar (lågfrekvensegenskaper) så brukar jag fylla i dessa så att Le är 0,001 och låta Le loss vara på 0,7.
3) Om du ska ha två element i lådan så kan du ändra #of drivers i fliken Driver till 2. Ska du seriekoppla elementen så sätter du #in series till 2, annars är de paralellkopplade.
4) Om du tänker ha fluff i lådan så kan du fylla i hur mycket du tänker ha i Viso. Här får man ha i åtanke att olika material har olika egenskaper vilket ger olika resultat beroende på hur mycket du fyller lådan. Jag brukar fylla i den lite godtyckligt i simuleringen, 33% för portade lådor och 66% för slutna. Detta bör ses som en fingervisning, i verkligheten kan/får/bör man mäta "fluffeffekten" genom att impedansmäta t.ex.
5) Om du valt en portad låda (Vented box) så blir fliken Vent/passive radiator viktig. Där ställer du in vilken avstämningsfrekvens du vill ha, vilken portdiameter och då talar programmet om den teoretiska längden för porten givet din lådvolym. Visa gärna den fliken, för ditt graffönster är lite svårtolkad.
Cortado skrev:Ja, det ser fortfarande väldigt knasigt ut.
Vad tror du om detta?
jonny1 skrev:Ja,de såg mer normalt ut,min vart som en jojo,då stämmer volymen iallafall,svinbra detta!
Cortado skrev:jonny1 skrev:Ja,de såg mer normalt ut,min vart som en jojo,då stämmer volymen iallafall,svinbra detta!
Fast, det är ju bara rätt om det gör det du avsett.
Ska den delas mot subbar?
Om ja, då bör du se till att den faller så att den summerar rätt med subbarna. Om dina övriga högtalare spelar ner till säg 30Hz och subben/subbarna upp till 80Hz så kommer du ha ett område (30-80Hz) där du får väldigt mycket energi eftersom subbarna och de övriga högtalarna överlappar varandra där och blir nog inte skitbra.
Detta är inte nödvändigtvis det största problemet med det här bygget. I värsta fall kan du plugga porten och då har du en sluten låda som blir nära helt rätt att dela mot subbar.
Har du möjlighet att mäta utomhus när du har mätgrejjerna?
Cortado skrev:jonny1 skrev:Blev en line audio om1! och en hållare,sedan får man fixa ljudkort,ska kolla i veckan.
Grymt, välkommen till klubben!jonny1 skrev:Jag lade in specen på elemnetet,och fick det såhär,har exakt räknat 11liter på total volym,element och port borträknad då.
Det jag fortfarande inte förstår är hur du kom fram till just den volymen. Din simulering framkallar ett flertal frågetecken.
Här har du några saker att korrigera:
1) Här på faktiskt är det en oskriven regel att när man postar tonkurvor och sådant så ska Y-axeln (den med decibel) visa totalt 50dB. Detta för att det ska vara lätt att läsa, ha lagom mycket detaljer och vara lätt att jämföra med andra grafer. Du kan dra i skalan, nertill i skalan ställer du in den lägsta nivå du vill se, drar du i skalan upptill så ställer du in den högsta och drar du i mitten så flyttar du centrum. Ställ t.ex. in så att 60dB är på graffönstrets "golv" och 110dB som "tak" ( = 50dB).
2) Jag hade använt dessa parametrarna:
- fs
- Vas
- Sd
- BI
- Re
- Qts
Le och Le loss påverkar högre frekvenser och där är det klurigt att simulera något efter vad som står i databladet, för att simulera lådstorlek och portar (lågfrekvensegenskaper) så brukar jag fylla i dessa så att Le är 0,001 och låta Le loss vara på 0,7.
3) Om du ska ha två element i lådan så kan du ändra #of drivers i fliken Driver till 2. Ska du seriekoppla elementen så sätter du #in series till 2, annars är de paralellkopplade.
4) Om du tänker ha fluff i lådan så kan du fylla i hur mycket du tänker ha i Viso. Här får man ha i åtanke att olika material har olika egenskaper vilket ger olika resultat beroende på hur mycket du fyller lådan. Jag brukar fylla i den lite godtyckligt i simuleringen, 33% för portade lådor och 66% för slutna. Detta bör ses som en fingervisning, i verkligheten kan/får/bör man mäta "fluffeffekten" genom att impedansmäta t.ex.
5) Om du valt en portad låda (Vented box) så blir fliken Vent/passive radiator viktig. Där ställer du in vilken avstämningsfrekvens du vill ha, vilken portdiameter och då talar programmet om den teoretiska längden för porten givet din lådvolym. Visa gärna den fliken, för ditt graffönster är lite svårtolkad.
dewpo skrev:Jag skulle tycka det var roligt om du började med att mäta ljudkortets prestanda![]()
Rekommenderar RightMark för jobbet http://audio.rightmark.org/index_new.shtml
Det är bra att veta senare tycker jag, Inte för att det borde vara begränsande -
mickens brus och distorsion borde vara avsevärt högre än ljudkortet,
Men jag tycker ändå att det är rätt ände att börja i!
Cortado skrev:Hur går det här då, jobbas det i det fördolda eller har man gått i ide?
Cortado skrev:Hur går det här då, jobbas det i det fördolda eller har man gått i ide?
jonny1 skrev:Cortado skrev:Hur går det här då, jobbas det i det fördolda eller har man gått i ide?
Micken ger utslag,tjooho...
Men nu ska jag koppla main out från presonus till recievern i vardagsrummet, behöver jag koppla in både left+right mainnout från presonus? Eller räcker det med left,blir då en 6,3 kontakt till 2st rca rätt in i recivern?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster