av lennartj » 2018-10-24 21:28
Jag tror en Benz Micro MC Gold är för billig för att det ska löna sig att skicka bort den till någon kompetent guru .
Att på något sätt försöka laga en bruten nålarm betraktar jag som uteslutet Det kommer att ge en diskontinuitet som ger upphov till resonans i något frekvensområde, dessutom kommer massan att öka, något måste ju tillföras att hålla ihop nålarmen vid brottstället.
Risken finns också att nålen inte hamnar absolut rakt utan med en anings rotation. Nu är det ju inte någon extremare nålslipning på den här pickupen utan en vanlig ellips.
Jag övertygad om att en seriös pickupfixare kommer att börja med en ny nålarm.
Om han flyttar över de gamla vet jag inte, men det är ju ett riktigt pilljobb,
sedan är det nålen, ska den tas tillvara och på något sätt brytas loss från den gamla nålarmen så är det ytterligare arbetsmoment som kostar extra jämfört med att montera en helt ny nål.
Arbetet och delarna ovan tror jag kommer att kosta betydligt mer än ny likadan pickup.
Jag tror inte att det är kostnadseffektivt för pickuper som kostar under 10.000 SEK'.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]