Moderator: Redaktörer
EmuMannen skrev:Jag fick en ide som jag inte vet om den är bra eller dålig. Hur ofta kommer du ändra frekvens och förstärkning? Om det är sällan (dvs något du rattar in typ baffelkorrektion) och inte ändrar särskilt ofta så kanske man skulle kunna använda trimpottar i stället för vanliga potentiometrar? Vad jag tänkte mig var i så fall att man använder en 6-pins DIL-hållare (för två trimpottar) alternativt hylslist (machine pin headers) med 2.54 spread och multiturn trimpottar med 2.54 spread (exempelvis Bourns PV36W). Då kan man lätt dra loss trimpotten, mäta upp exakt rätt värde med en multimeter för att sedan bara trycka ned den i hylslisten eller DIL-hållaren. Bättre och billigare tracking mellan kanalerna kan man nog inte få men det hänger på att konfigurationen är rätt statisk. Synpunkter?
darkg skrev:Eller ha fast monterade trimpotar och en bygel som flyttas (eller brytare) för mätning. Man kan ev. ha bananhylsor för mätsladdar och en vippomkopplare, så blir det smidigare att trimma för alla som är lite osäkra.
darkg skrev:Layouten kan göras universell i det avseendet så att många olika lösningar kan väljas.
EmuMannen skrev:Jag simulerade kretsen i Tina-Ti och som high shelving ser det riktigt bra ut men som low shelving ser det inte lika bra ut. Så just nu leker jag med ett variabelt gyrator filter...
Fråga till AndersP, du ville ha ett low shelving filter och inte ett high shelving, eller hur? Mellan vilka frekvenser vill du kunna justera filtret? Hur mycket gain vill du att filtret skall ge?
AndersP skrev:Konstigt att Douglas krets inte funkar. Hade jag aldrig trott. Kan du testa HF-shelfen på bilden?
Din och Rods krets verkar funka annars. Möjligtvis skulle väl nån lin pot vara log eller tvärt om, men man vill förstås ha mindre justering per vridvinkel nere i botten så det kanske är bra.
AndersP skrev:Som jag förstod det kopplas C1 från A1+ till jord och R5 i serie med RV2 från A2ut till A1+. Kanske tryckfelsnisse har varit framme i Douglas design?
EmuMannen skrev:Men vänta, om detta stämmer - "Shelf equalizers - Shelving EQ ... cut-off frequency (roll-off): calculated at the point where the gain curve drops by 3 dB in relation to its maximum value". Så kanske det inte är något problem, eller?
EmuMannen skrev:Jag förstår precis hur du menar AndersP men jag har själv inte funderat så mycket på detta tidigare. De två polerna finns bra beskrivet på Wikipedia men det är inte det som är problemet. Det är snarare att den här typen av shelving filter inte har konstant Q som en PEQ. Det innebär att banbredden ändras när man ändrar frekvensen med VR2. Jag vet inte hur de gör i ett mixerbord men jag gissar att de har shelving filter med fasta frekvenser i båda ändarna så att säga och då är detta inget problem. Det kanske inte är något problem i detta fall heller men håll i minnet att VR2 påverkar Q och bandbredden så det kanske är bättre att kunna variera frekvensen mer än man tror sig behöva?
AndersP skrev:Jag tror inte att dom små skillnaderna på q man ser i dina simuleringar har någon betydelse i dom här sammanhangen.
AndersP skrev:I sånna har man shelf-filter med precis den funktionalitet som i dom kretsar vi diskuterar, möjligtvis med tillägget att kunna ställa shelfens branthet, men då snackar vi konsoller från det gamla goda 80-talet för miljontals pengar.
AndersP skrev:Nu börjar det bli lite för svårt för mig.
AndersP skrev:Jättefint.
Du får gärna förtydliga vilka komponentvärden man ska ha för mitt bruk också.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 36 gäster