Moderator: Redaktörer
JM skrev:Tumregler används med vissa förbehåll för förenkla och snabba på förståelsen/tillämpningen av vissa mer komplexa företeelser.
---
Hifi-tumregel:
- initialt satsa pengarna på bra högtalare och inte dyra kablar.
Tangband skrev:" lita på vad dina öron hör " är kanske en bra tumregel som stämmer till både nybörjare och proffs
Det är ju dessa öron vi använder då vi lyssnar på musik.
Det är en annan sak vid rena konstruktioner då man kan få hjälp av mätningar om man mätar rätt saker- men det är knappast varje nybörjare som börjar i den änden.
I vissa avseenden gäller nog även " lita inte på vad dina öron hör"
Nattlorden skrev:
Lita inte på säljare.
Lita inte på reklammaterial.
Lita inte på pressen.
Lita inte på politiker.
Lita inte på präster.
Lita inte på samhället.
Lita inte på kyrkan.
Lita inte på läkare!
Hmm... känns generaliserbart...
Max_Headroom skrev:Tumregel 1A: Glöm i princip allt som står i HiFi-tidningarna.
Visst, det kan smyga sig in något som stämmer där också, men mer av rena tillfälligheter.
paa skrev:Nu har ju ingoehman semester, så tråden kanske missar sitt mål?
Tangband skrev:”lita på dina egna öron då du köper högtalare ” är också en bra tumregel.
Nattlorden skrev:Tangband skrev:”lita på dina egna öron då du köper högtalare ” är också en bra tumregel.
Tycker jag inte... Inte om den bara fraseras sådär... hur högtalaren fungerar i butik och hemma kan vara milsvid skillnad och tumregeln säger inget om att provlyssna hemma.
Tangband skrev:Självklart ska man prova hemma och lyssna i det rum där högtalarna ska användas.
Tarzan skrev:- Reflexioner är ok om de kommer bakifrån eller från sidan, men dåliga om de kommer från högtalarens närhet.
Tangband skrev:Tumregels-råd till de som bygger sina första subbasmoduler :
”Element med qts över 0.4 passar bra i slutna lådor, under 0.4 passar bättre basreflex ”
”stäm av basreflexröret över elementets resonans i fri luft (fs) ”
Inget av dessa ovanstående påståenden stämmer helt i alla sammanhang- kanske ett bevis för att tumregler inte fungerar, inte ens för nybörjare....
Tangband skrev:Tarzan skrev:- Reflexioner är ok om de kommer bakifrån eller från sidan, men dåliga om de kommer från högtalarens närhet.
Det där är väl kraftig beroende på hur högtalarna är konstruerade ? Jag tror inte Stig Carlsson eller konstruktörerna bakom Larsen hade hållt med 100 % om detdär . -”di tidiga reflexerna ”
Här en tråd om det: viewtopic.php?f=9&t=27878
Tangband skrev:Tarzan skrev:paa skrev:- Reflexioner är ok om de kommer bakifrån eller från sidan, men dåliga om de kommer från högtalarens närhet.
Det där är väl ...
JM skrev:Tumregler används med vissa förbehåll för förenkla och snabba på förståelsen/tillämpningen av vissa mer komplexa företeelser.
The English phrase rule of thumb refers to a principle with broad application that is not intended to be strictly accurate or reliable for every situation. It refers to an easily learned and easily applied procedure or standard, based on practical experience rather than theory. This usage of the phrase can be traced back to the seventeenth century.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_thumb
Stora delar av läkarutbildningen bygger på tumregler och förståelsen av tumreglernas begränsningar. Kunskapen om tumregelns begränsningar förutsätter abstrakt tänkande och är nyckeln till framgång. Att med konkret tänkande tillämpa tumregeln bokstavstroget är förkastligt och ofta farligt/dumdristigt.
matssvensson skrev:Att lyckas bygger på kunskap och min erfarenhet är att det inte finns några genvägar till kunskap. Alternativet att lyckas utan kunskap är omåttliga mängder tur.
sprudel skrev:paa skrev:Nu har ju ingoehman semester, så tråden kanske missar sitt mål?
Min tanke också, å andra sidan kanske trådskaparen finner ett visst nöje just i det faktum att alla inte kan svara?
matssvensson skrev:Var absolut inte min mening att låta nedlåtande. Jag har bestämt mig för massor av områden där jag inte kommer söka kunskap för att klara mig. Mecka med bilar till exempel. Då väljer jag att lämna in bilen på service till en bilmekaniker jag litar på istället. I min värld är det ingen tumregel, utan en logik att vända sig till och ta hjälp av någon annan med kunskap om jag inte besitter eller vill besitta den själv. Det är fortfarande kunskapen jag är på jakt efter.
Utmaningen med Hifi är kanske att den kunskapen är svår att hitta, hos de flesta handlarna eller i fackpressen.
Så ett förslag till tumregel åt en nybörjare som söker bättre ljud:
1. Hitta någon med kunskap som du litar på som kan hjälpa dig på området.
2. Låter det i dina öron bra hemma hos den personen?
3. Ta hens råd hur du kan få det välljud du söker hemma hos dig själv.
4. Ge dig inte förrän hen har hjälp dig få till det så bra som du vill.
mvh, mats
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 23 gäster