Efter bygge av slutsteg och delningsfilter i trä så hade jag lite teak kvar. Dessutom hade jag en Raspberry Pi och en 7-tums touchscreen liggandes. Än en gång började jag fundera på det där med mediaspelare. Efter lite sökande på nätet snubblade jag på piCorePlayer. Det har jag gjort förut precis som Max2Play, Squeezelite och Logitech Media Server. Jag har till och med testat dem för flera år sedan men aldrig fattat grejen. Trots det så verkar det finnas en hängiven skara utvecklare och användare. Jag gillar verkligen konceptet med piCorePlayer så jag gav det en chans. Efter en del initiala tester var jag så imponerad av just piCorePlayer att jag släppte alla tankar på att skriva något själv. I stället lade jag lite energi på att klura ut vad jag kunde bygga runt piCorePlayer? Jag säger det redan från början, detta kommer bli ett riktigt budgetbygge...
Så efter lite letande i skåpen så hade jag en Raspberry Pi, en 7-tums touchscreen, ett 8 GB SD-kort, ett "kraftaggregat" och en 120 GB SSD-disk. Dessutom en HiFiBerry DAC+ (som sitter i min hemmabyggda DAC) samt trä, skruv med mera i garaget. Det som saknades åkte jag ned till NetOnNet och köpte så billigt jag kunde...
Som "kraftaggregat" valde jag att använda KOPPLA USB laddare med 3 portar från Ikea. Förutom att det är billigt så är det riktigt bra och eftersom den skall stå på dygnet runt så är det inte fel med ett switchat aggregat. Jag behöver dessutom mer än en port men mer om det senare. En billig förlängningssladd från Clas Ohlson får tjäna som sladdställ (eftersom jag behöver mer än en port och inte vill ha två USB-sladdar till lådan).
Jag har förvisso en server och skulle kunna läsa mina rippade filer via NFS men jag vill att denna spelare skall vara i princip standalone. Därför använder jag en SSD-disk (som jag redan hade) som jag stoppar i ett USB-kabinett (som jag köpte billigt på NetOnNet). Tanken är att jag enkelt skall kunna ta loss disken och flytta den till min dator när jag skall föra över rippade album. Det kan förvisso göras över sftp men jag tycker det är smidigare med en lös USB-disk. Jag passade även på att köpa lite billiga USB-kablar på NetOnNet för internt kablage. De svarta var slut

Nu lite bra info. 7-tums touchscreenen har en passthrough funktion och det är tänkt att man skall köra kraften först till skärmens styrkort och sedan vidare till pajen via passthrough-uttaget.
Det kanske kan fungera om du har tillräckligt med kraft. Det hade inte jag eftersom Koppla levererar max 2.4A per uttag. Men om du i stället kopplar skärmen direkt till ett uttag och pajen till ett annat så räcker det eftersom Koppla levererar totalt 3.4A.
På bilderna ser ni en gammal Raspberry Pi 2B. Den fungerade helt OK men med Logitech Media Server installerad lokalt, touchskärm och Jivelite så ville jag ha så mycket prestanda som möjligt. Jag vill även köra trådlöst och då var Raspberry Pi 3B+ given med den nya antennen och lite bättre kylning. Efter att ha provat med båda så känns 3B+ mer än dubbelt så snabb som 2B. Väl värda pengar! Alla förutsättningar på plats. Dags att börja bygga...