Många smala högtalare har sidomonterad bas idag ,tappar man inte lite punch då? skall man dela någonstans mellan 80-100 Hz?
Hur blir det med fasfel o dyl?
Moderator: Redaktörer
andre skrev:Jag byggde också ett par med sidomonterad bas som ej var så lyckad, delade då vid 100Hz 12 db.
Det fins ju en del märken som har det, var delar dom?
patrikf skrev:Går passiv delning runt 80 hz att kombinera med hifiambitioner?
Naqref™ skrev:patrikf skrev:Går passiv delning runt 80 hz att kombinera med hifiambitioner?
Kan bli svårt men problem är till för att övervinnas.
Fast man behöver ju inte dela så brant som mot separata basmoduler i o m att de är i ljudriktningen.
andre skrev:Hur då i ljudriktningen,om dom är sidmonterade?
Inte nödvändigtvis men du kommer behöva justera ner känsligheten för högtalaren så att den hamnar i nivå med mellanbasens känslighet vid 200Hz (vilket ju är under "baffelsteget"). Du kommer alltså att behöva välja en bas med en sådan känslighet att den passar mellanbasen.andre skrev:Om basen tar hand upp till 100 hz,det innebär alltså att all "punch" 100-200 Hz läggs på mellanregistret som då i mitt scenario inte är större än 6,5"vilket käns för litet för att klara den uppgiften bra.
andre skrev:Om basen tar hand upp till 100 hz,det innebär alltså att all "punch" 100-200 Hz läggs på mellanregistret som då i mitt scenario inte är större än 6,5"vilket käns för litet för att klara den uppgiften bra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster