Rak tonkurva nära högtalaren eller vid lyssningsplats ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Rak tonkurva nära högtalaren eller vid lyssningsplatsen ? Vad tycker du ?

1. Jag vill ha en väldigt rak frekvenskurva 1 meter från högtalaren, uppmätt med sinussvep.
3
8%
2. Jag vill ha en väldigt rak frekvenskurva vid lyssningsplatsen, uppmät med LTAS metoden eller liknande.
6
16%
3. Jag vill ha raka tonkurvor på båda ställena- förklarar hur det går till i tråden !
4
11%
4. Jag förstår inte frågan.
6
16%
5. Jag vill inte ha en rak kurva varken 1 meter ifrån eller på lyssningsplats- motivera i tråden !
18
49%

Antal röster : 37

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Rak tonkurva nära högtalaren eller vid lyssningsplats ?

Inläggav IngOehman » 2018-11-16 22:10

Först av allt, tack alla som skriver snälla saker. Och ett stort otack till de elaka människorna som stängde av mig.

jansch skrev:
IngOehman"]tonkurvan för direktljudet (oavsett avstånd, gäller på alla avstånd, med reservation för geometrisk distorsion på nära håll) skall vara psykoakustiskt rak, det vill säga en mikrofon mäter upp en viss (mild) krokigt, som korrelerar mot att det som exponerar trumhinnan blir samma som om ljudkällan istället för att vara två uppställda högtalare hade varit liveinstrumenten som föregick inspelningen.

Detta är ju helt sant.....i teorin.
Dock med de brister som finns i att många (alla?) högtalarelement inte arbetar rent kolvformigt i större delen av registret skapar väldigt "taggiga" polardiagram. Detta, samt det fysiska avståndet mellan baselement/mellanregisterelement/diskantelement (eller andra kombinationer av 3vägs/2vägs/4vägs/ gud-vet-vad-vägs kombinationer), gör att ytterst små "vinkelfel" gentemot "on axis" som normalt är 0 grader utifrån diskanthögtalarens axel.
Detta är ju i sig lite "skumt" tycker JAG då vår hörsels riktningskänslighet är stört i presens registret ock kan därför ofta styras av mellanregisterelement, framförallt vid 4vägs högtalare.

Oavsett vad man tycker om detta kan man t o m med kalottmembran konstatera att att bara någon grad/några få grader från den mätpunkt som man definierar som "on axis" får man helt andra mätvärden beroende på avstånd från högtalaren.(= annan vinkel utifrån "on axis")*

Vad jag vänder mig emot är att EN METERS AVSTÅND MELLAN MÄTMIKROFON OCH HÖGTALARENS BAFFEL skulle ge samma frekvensgång som 2, 3 eller 4 meter från baffeln. Det handlar om att "vinkelfelet" i kombination med den "taggighet" som polardiagramment visar när membranen inte längre rör sig kolvformigt samt det fysiska avståndet mellan högtalarelement gör fasskillnader som påverkar direktljudskurvan.

Givetvis förändras inte direktljudskurvan av AVSTÅNDET om ljudkällan är punktformig i fysikalisk mening..... Men det är den ju inte i praktiken om flera element är engagerade i att reproducera musikens totala frekvensomfång.(alla högtalare är inte byggda på koaxialelement).

Personligen upplevde jag detta som oerhört frustrerande när man hade ett mätuppdrag från någon av de dominerande högtalartillverkarna i Europa att dom, utav en mätserie på 30 - 40 mätkurvor (avstånd och marginella avvikelser från 0-axeln), valde att producera reklammaterial som visade den bästa och rakaste frekvenskurvan.''

* "On axis" är ju ett vedertaget begrepp men vad menas egentligen? Mej veterligen finns det ingen definition som anses som standard - någon som vet? Det verkar som m diskantelementets 0-axel är vedertaget....eller? I så fall tycker jag det är FEL! Det borde vara (enligt min mening) det högtalarelements nollaxel som är dominerande i presens området.
Det kunde skilja ganska mycket även på 1/3 oktav mätningar.[/quote]

Jansch: Jag ser inte hur något av det du skriver är en kommentar till mitt inlägg?

Det du skriver är ju en blandning mellan självklarheter och möjligen så kommenterar du i någon mån också saker som du kan ha missförstått av det jag skrev.

Att "tonkurvan" (det du mäter på olika avstånd) blir påverkat av högtalarens spridningsegenskaper, placerings- och rumsgeometrin och av rummets reflexions/absorptionsegenskaper är ju självklart - det är ju just därför man behöver skilja mellan direktljud, totalljud och energikurva, samt sett ur ett objektperspektiv, mellan högtalare, placering och rum.

[quote="petersteindl skrev:
IngOehman skrev:
petersteindl skrev:Se där. Välkommen tillbaka!

Det du skriver om direktljudet, menar du att det alltid gäller samma objektiva fysikaliskt uppmätta tonkurva med samma milda krokighet oavsett om fronthögtalarna är 2 stycken i vanlig stereo eller fler än 2 högtalare med exempelvis centerhögtalare eller typ 1 högtalare för mono?

Centerhögtalarens befintlighet eller obefintlighet har märkvärdigt liten (men inte noll) betydelse för saken, eftersom felet har formen att ett M när man sveper över stereobilden (noll i ytterkanterna och litet i mitten). Men skall man vara noga så kan man justera kompensationen pytte-pytte lite. dock inte för film utan bara för flerkanalsmusik, eftersom det stereofoniska i filmvärlden ofta saknas i centerkanalen.

Ok, det fel du hävdar, uppstår inte eller i stort sett inte i mono oavsett om mono spelas upp med 1 högtalare eller med 3 högtalare om jag förstått dig rätt. Hur är det om monosignal spelas upp med 2 högtalare?

Det stämmer i viss mån. Mono avspelat i en högtalare (med helt rak tonkurva) ger inga sådana klangfel (men gott om andra fel, mycket, mycket större – t ex att all rumslig information i X- och Y-led fattas 100%! 8O).

Mono avspelat i två högtalare ger vissa klangfel, som dock än mindre än om man lyssnar på en monoinspelning svagt vänster- eller högerpanorerad. En bit till vänster och höger om mitten är värst. Med en vettig stereofelskompensation* så blir felen skapligt små i alla positioner, och dessutom med snittet att alla utmärkt små. Det är bra då alla högklassiga stereoinspelningar har det gemensamt att de ljud de innehåller finns representerade i både kanalerna och med flera olika tids- och styrkeförhållanden – eftersom de nått mikrofonerna många olika gångvägar, på grund av reflexioner i musiklokalen.

Personligen föredrar jag att lyssna på mono i två högtalare, sittandes snett. Det är en rimlig kompromiss. Att lyssna på monomaterial sittandes mittplacerad kan bli nästan lika dåligt som att lyssna på bara en högtalare om den har bra fokusförmåga (förmåga att spela punktformigt), det vill säga det optimala för återgivning av stereoprogrammaterial.

Med tre högtalare (som allihopa spelar monosignalen) KAN resultatet bli bättre än med två, eller sämre, det beror på… både på vilken aspekt av det hela man kontemplerar och det beror även på hur lyssningen är uppställd. Jag föredrar typiskt två högtalare, men tre högtalare och lagom mycket störningar och i förekommande fall kompletterat med en finurlig dekoder, kan bli mycket mera verklighetslikt än bara en högtalare. Allt som allt föredrar jag dock som sagt två högtalare att sitta snett.

Kan lägga till att stereosystemfelen blir mindre och mindre, eller i varje fall mindre poängfulla att kompensera, ju lägre kvot mellan direkt/reflekterat ljud man har. Men då kommer det ju in ännu en klass av andra problem… Jag föredrar att ha ett (tillräckligt) dominerande direktljud (eftersom jag vill ha superhög upplösning – extrem närhet till ursprungshändelsen) och sen rätta till stereosystemfelen, framför att lyssna i ett diffusare ljudfält, och slippa fundera på stereosystemfelen.

Jag tänker att, det är ju inte svårt eller plågsamt att varken fundera på dem eller att åtgärda dem. ;)

Vh, iö

- - - - -

*Stereosystemfelskompensationerna är i verkligheten mycket mera komplexa än att vara enkla tonkurvejusteringar för direktljudet, den behöver styra högtalarens egenskaper i alla utstrålningsriktningar. Inte så att alla riktningar är individuellt lika viktiga, men man behöver ta hänsyn till dem alla i betydelsen att samverkansfaktorerna mellan dem är viktiga.

Det betyder även att det finns flera olika ”recept” (eller rättare sagt behöver finnas) för att konceptet skall tillgodose behovet av högtalare för många olika lyssningssituationer. Olika långa lyssningsavstånd och för rum med väldigt olika egenskaper. En liten högtalare med stor spridning avsedd för korta lyssningsavtånd, skall inte ha samma direktljudstonkurva som en större avsedd för större lyssningsavstånd, om båda skall ha en superb återgivning av ursprungshändelsen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-11-16 22:16

PS. Om mina inlägg ser lite osammanhängande ut så beror det på att jag försöker skriva ihop dem under snuttar av tid på flygplatser i östDanmark och Sth. Höll på att missa planet hem! Det händer mig alldeles för ofta. :oops:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-11-16 22:35

JM skrev:Peter är nästan på rätt spår ur ett lyssningsperspektiv.
Det räcker inte att överförenkla med en eller flera uppmätta tonkurvor i lyssningspositionen enligt LTAS metoden eller liknande metoder.

För bästa ljudupplevelse i lyssningspositionen måste direktljudet och reflexljudet var för sig beaktas map tonkurva, ljudstyrka och tid.
Direktljudet bör ha en nästan rak tonkurva 1 m från hgt och i lyssningspositionen.
LTAS mätningar särskiljer inte direktljud och reflexljud i lyssningspositionen map på tonkurva, ljudstyrka och tid.
Olika LTAS mätningar på olika högtalare i olika eller i samma rum kan ge identiska "ideala" mätkurvor där det ena ljudet lyssningsmässigt låter perfekt medans den andra är en katastrof. Detta är helt beroende på rummet och högtalaren.

LTAS mätningar är meningslösa om syftet är att få bästa ljudupplevelsen.

Bästa ljudupplevelsen måste beakta hur vi hör genom koll på direktljudets tonkurva och reflexljudets relativa tonkurva, ljudstyrka och fördröjning.

Vi hör inte likt en mikrofon. Lyssnande på stereo är mycket mer komplext psykologiskt/neurofysiologiskt men inte omöjligt att optimera.

JM

Att jag skulle överförenkla förstår jag inte. :) Har du verkligen läst mitt inlägg? Om ja, så har du inte förstått innebörden i det jag skrivit. Jag vill faktiskt påstå att ingen professionell högtalartillverkare mäter lika grundligt som vi gör. Ingen jag sett i alla fall. IÖ skriver själv att det är hobbyverksamhet så honom räknar jag inte in.

Jag påpekar punkt 6 i mitt tidigare inlägg.

petersteindl skrev:6.) Totalt handlar det om 4 dimensioner inom akustiken, 3 rumsdimensioner och en tidsdimension.

Man måste ha med samtliga dessa dimensioner då man vill utvärdera akustiska skeenden med hänsyn tagen både vid objektiva mätningar och subjektiv lyssning. Anser du att det finns fler dimensioner i akustiken än dessa 4?

JM, du skriver följande:
"För bästa ljudupplevelse i lyssningspositionen måste direktljudet och reflexljudet var för sig beaktas map tonkurva, ljudstyrka och tid".
"LTAS mätningar särskiljer inte direktljud och reflexljud i lyssningspositionen map på tonkurva, ljudstyrka och tid".

Problemet med det du skriver är att du själv överförenklar. Det beror på att du inte har med rumsdimensionerna i ditt resonemang. Det är XYZ i ett 3-dimensionellt kartesiskt koordinatsystem. Man kan även gå över till polära koordinater. Ingvar har med alla 4 dimensioner i sitt inlägg.

IngOehman skrev:Hur tonkurvan för totalljudet skall se ut är svårare att uttala sig om, det beror på, och det beror på mycket. Och dessutom är det alls inte en tillräcklig beskrivning av vad som betyder något för hörupplevelsen. Saker som infallsvinklar och tid är t ex i hög grad avgörande för upplevelsen.

Ingvar har med infallsvinklar och det är essentiellt i sammanhanget. Infallsvinklarna är ju rumsdimensioner som måste analyseras och egentligen var för sig på de tidiga/första reflexerna från respektive begränsningsyta. Du nämner enkom tiden som dimension och det är definitivt inte tillräckligt med enkom tidsdimension i sammanhanget. Stig Carlsson tog hänsyn till dessa vinklar på sitt sätt. Jag tar hänsyn till dessa vinklar vid dimensionering på mitt sätt och Ingvar tar hänsyn till dessa på sitt sätt. Sist, men inte minst, Det gäller att ha koll på direktljudets infallsvinkel vid dimensionering av direktljudets tonkurva! Ju mindre reflexer man har i rummet, desto väsentligare blir det.

En annan sak man även måste beakta är inte bara vinklar och tid. Vinklar ger en vektor. Vektorer har en längd. Det blir ett avstånd. Människans sätt att i rumsmiljö bedöma avstånd till ljudkällor har att göra med kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud. Där vill man att inspelningen skall ta kommandot och sätta rätt avstånd till de fantomprojicerade ljudkällorna. Även här kommer lyssningsavståndet till högtalarna in. Jag ser nu att Ingvar i sina senaste inlägg poängterat detta på sitt sätt.

JM skrev:
galder skrev:HM skrev
Peter är nästan på rätt spår ur ett lyssningsperspektiv.

Vad menar du med "nästan" i meningen ovan. Kan du utveckla/förtydliga?

Peter överförenklar. Koll på den tekniska sidan är nödvändigt men inte tillräckligt för bästa ljudupplevelsen. Kunskapen hur vi hör i det lilla rummet är helt avgörande om ljudet kommer att uppfattas som bra eller ej.
Även så kallade "psykoakustiska" begrepp är förlegade tekniskt präglade överförenklingar om hur vi uppfattar ljud.

JM

Jag undrar en sak, varför gillar du inte psykoakustiken och psykoakustiska begrepp? Utan dessa kan man glömma allt vad studium av hörseln och vad vi hör, innebär. Du skriver i och för sig: så kallade "psykoakustiska" begrepp.
Jag kan dock inte utläsa vilka så kallade begrepp du skulle mena.

En viktig sak som återstår att definiera är vad som menas med direktljud. Alla använder begreppet men ingen bok som jag läst definierar begreppet. Det verkar inte finnas någon ingående fysikalisk definition. Jag har faktiskt letat på många ställen men inte hittat något. Jag är dock övertygad om att man faktiskt kan göra en viss fysikalisk definition som kan fungera med vissa satta randvillkor. Jag ämnar återkomma angående just detta ämne.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-11-16 23:04

Tangband, i en annan tråd skrev du följande. Jag väljer att svara i den här tråden. Hoppas det är ok.
Tangband skrev:Hur ser ett typisk sådant reflektionsmönster ut, mellan 200-20000 Hz ? I en vanlig lägenhet med väggar av betong.
I min värld så borde direktljudet från en högtalare bli starkare än det reflekterande ljudet från väggarna i en lägenhet, om vi bortser från resonanser från stående vågor vid vissa frekvenser, där det säkert kan ske förstärkning av direktljudet.

Alla material borde ha en viss förlustfaktor, även ljudet som färdas i luft innebär ju förluster i db för varje extra meter ljudet färdas. Studsar det mot väggen bakom högtalarna borde det vara svagare än direktljudet som når lyssnaren.

Som ett exempel- två högtalare spelar i ett rum- de är placerade 50 cm framför betongväggen bakom högtalarna. Hur stor output akustiskt kan man räkna kommer från den bakre väggen ( bakom högtalarna ) av betong vs direktljudet ?

Tex: Är det 100 % akustisk effekt , eller är det - 6 db eller - 12 db ?
Hur ser det ut vid högre frekvenser ?

Jag vill direkt kommentera några saker som du skrivit i den andra tråden där jag markerar det jag kommenterar i blått.

Det är faktiskt tvärtom vid normal lyssning på högtalare i bostadsrum d v s det reflekterade ljudet från väggar/begränsningsytor har högre nivå än direktljudet. Närmast ljudkällan är direktljudet starkast. Det finns dock ett specifikt avstånd från ljudkällan där reflexerna är lika starka som direktljudet. Det avståndet kallas för det kritiska avståndet i en rak översättning från engelskan. På svenska kallas avståndet för rumsradien. Det är en viktig parameter i inspelningssammanhang. Här är en bild.

CRITICAL_DISTANCE-1.jpg
CRITICAL_DISTANCE-1.jpg (322.73 KiB) Visad 7915 gånger

Vad som gäller på din fråga måste man veta lyssningsavståndet till högtalaren. Säg att du har 2 meters lyssningsavstånd till högtalaren. Då blir den reflekterade vågens avstånd till lyssnaren 3 meter. Om du istället sitter på 1 meters avstånd från högtalaren så blir den reflekterade vågens avstånd till lyssnaren 2 meter. Detta får en kanske lite oväntad följd för många, nämligen att ju längre avstånd du som lyssnare har från högtalaren desto större blir kamfiltereffekten från reflexen. Den ökar med avståndet. Det ter sig dock naturligt om man betänker att nivån närmare högtalaren blir procentuellt högre än nivån från reflexen ju närmare högtalaren man kommer.

Med vänlig hälsning
Peter

Edit. Har lagt in en bild.
Senast redigerad av petersteindl 2018-11-16 23:58, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-11-16 23:40

Oj,oj :)
Otroligt intressanta inlägg , ska läsa och försöka dra lärdom av det som skrivs :)

JM

Inläggav JM » 2018-11-17 12:42

petersteindl skrev:
Jag undrar en sak, varför gillar du inte psykoakustiken och psykoakustiska begrepp? Utan dessa kan man glömma allt vad studium av hörseln och vad vi hör, innebär. Du skriver i och för sig: så kallade "psykoakustiska" begrepp.

En viktig sak som återstår att definiera är vad som menas med direktljud. Alla använder begreppet men ingen bok som jag läst definierar begreppet. Det verkar inte finnas någon ingående fysikalisk definition. Jag har faktiskt letat på många ställen men inte hittat något. Jag är dock övertygad om att man faktiskt kan göra en viss fysikalisk definition som kan fungera med vissa satta randvillkor. Jag ämnar återkomma angående just detta ämne.

Med vänlig hälsning
Peter

Vi överförenklar alla med olika tumregler i olika sammanhang. Överförenklingar är nödvändiga för att praktiskt komma framåt. Men ibland måste vi gräva djupare.
Jag har sagt många gånger förut - det är viktigt förstå i vilken verklighet vi beskriver olika fenomen och förstå olika verkligheters begränsningar.
Här gäller distinktion mellan fysikalisk och neuropsykologisk/neurofysiologisk verklighet.

Tex vad är direktljud?

I praktisk mening hur vi hör direktljud i rummet är inte primärt ett fysikaliskt fenomen. Direktljud är primärt ett neuropsykologiskt fenomen dvs hur vi uppfattar det först anlända ljudet i relation till eventuella reflexer.

Direktljudet är det tråkiga ljud vi hör i ett ekofritt rum.
Direktljudet är det fantastiska ljud vi hör i bästa lyssningspositionen i Wiener Staatsoper.
Direktljudet är det tråkiga ljudet vi hör i ett vanligt lyssningsrum i Sverige.
Direktljudet är det optimala ljud vi hör i Tooles/Olives högtlarutvärderingsrum på Harman.
Direktljudet försvinner om reflexerna är mer än 12 dB starkare än först anlända ljudet.
Direktljudet dubbleras i en katedral. Dvs vi hör två separata ljud om de första reflexerna anländer mer 100 ms efter först anlända ljudet.
Direktljudet summerar alla reflexer likt en mikrofon inom 1 ms med det först anlända ljudet. Dvs vi uppfattar inga separata reflexer under 1 ms.

Det är viktigt att förstå att vi bara hör direktljudet. Vi hör inte reflexerna separat. Reflexernas mätbara fysikaliska storheter - relativa ljudstyrka, försening, position i rummet och tonkurva "färgar" upplevelsen av direktljudet.

Här kan det vara viktigt att lämna den psykologska verkligheten och landa i den fysikaliska mätbara verkligheten för att förstå hur direktljudet låter olika i olika rum. Vi kan mäta det först anlända ljudet och eventuella reflexer i den fysikaliska världen. Toole och Moore gör en hyfsat bra ansats till visa på kopplingen mellan mätbar fysik och upplevt psykologi.
'
Psykoakustiska begrepp är utifrån min neuroforskningsvärld ett överförenklat och alltför tekniskt vinklat sätt att närma sig hur i hör i rummet.
Peter du hänvisade tidigare till institution på Stockholms Universitet i ämnet. Institutionen saknar den neurofysiologiska delen.
Kunskapen inom neurofysiologin inom hörandet har exploderat på senare år, fMRI, PET mm och är det enskilt viktigaste kunskapsområdet med nya rön vilka i hög grad bidrar till ökad förståelse hur vi hör.
Hur vi hör i rummet är ur psykologiskt och neurofysiologiskt perspektiv betydligt mer komplext än vad psykoakustiska tumregler förmår förklara.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2018-11-17 15:27

Spånande
Vilket surr
Tycker inte att du på ett konstruktivt sätt för resonemanget framåt, utan istället försöker slå en kil mellan "akustikteknik" och neurovetenskap, och förhärliga det senare. För att komma fram till en förståelse och få fram en idé om hur man tekniskt skapar en produkt som använder förutsättningarna på bästa sätt, behövs nog kunskap om de båda områdena. Ser ingen nyhet i det du skriver utan är mest lite utfyllnad om gamla nyheter.
Försök istället utfrån din kunskap bidra med förslag på hur man kanske skulle gå tillväga för att mätmässigt säkerställa en för hörseln välljudande högtalare.

JM

Inläggav JM » 2018-11-17 16:14

galder skrev:Spånande
Vilket surr
Tycker inte att du på ett konstruktivt sätt för resonemanget framåt, utan istället försöker slå en kil mellan "akustikteknik" och neurovetenskap, och förhärliga det senare. För att komma fram till en förståelse och få fram en idé om hur man tekniskt skapar en produkt som använder förutsättningarna på bästa sätt, behövs nog kunskap om de båda områdena. Ser ingen nyhet i det du skriver utan är mest lite utfyllnad om gamla nyheter.
Försök istället utfrån din kunskap bidra med förslag på hur man kanske skulle gå tillväga för att mätmässigt säkerställa en för hörseln välljudande högtalare.

Du har missat vad jag skriver. Kunskap i teknisk akustik är absolut nödvändig med ej tillräcklig förutsättning för att förstå hur vi hör. Jag ser ingen konflikt mellan neurovetenskap och akustik.
Däremot ser jag "psykoakustik" som den framförs på faktiskt.io och i många andra sammanhang som en ett försök att med med teknisk förklaringsmodell försöka förklara hur vi hör i rummet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

jansch

Inläggav jansch » 2018-11-17 17:15

JM skrev:
Vi överförenklar alla med olika tumregler i olika sammanhang. Överförenklingar är nödvändiga för att praktiskt komma framåt. Men ibland måste vi gräva djupare.
Jag har sagt många gånger förut - det är viktigt förstå i vilken verklighet vi beskriver olika fenomen och förstå olika verkligheters begränsningar.
Här gäller distinktion mellan fysikalisk och neuropsykologisk/neurofysiologisk verklighet.

Tex vad är direktljud?

I praktisk mening hur vi hör direktljud i rummet är inte primärt ett fysikaliskt fenomen. Direktljud är primärt ett neuropsykologiskt fenomen dvs hur vi uppfattar det först anlända ljudet i relation till eventuella reflexer.

Direktljudet är det fantastiska ljud vi hör i bästa lyssningspositionen i Wiener Staatsoper.
Direktljudet är det optimala ljud vi hör i Tooles/Olives högtlarutvärderingsrum på Harman.
Direktljudet försvinner om reflexerna är mer än 12 dB starkare än först anlända ljudet.
Direktljudet dubbleras i en katedral. Dvs vi hör två separata ljud om de första reflexerna anländer mer 100 ms efter först anlända ljudet.
Direktljudet summerar alla reflexer likt en mikrofon inom 1 ms med det först anlända ljudet. Dvs vi uppfattar inga separata reflexer under 1 ms.

Det är viktigt att förstå att vi bara hör direktljudet. Vi hör inte reflexerna separat. Reflexernas mätbara fysikaliska storheter - relativa ljudstyrka, försening, position i rummet och tonkurva "färgar" upplevelsen av direktljudet.

Hur vi hör i rummet är ur psykologiskt och neurofysiologiskt perspektiv betydligt mer komplext än vad psykoakustiska tumregler förmår förklara.
JM

JM - Du har nog missat målet som Tangband har med denna tråd.
Det finns väl ingen annan väg att gå än att använda "tumregler" (från erfarenheter, tester,undersökningar) ? Så fort man försöker överföra människans sätt att uppfatta ljud till matematik gör man ju grava förenklingar. Här på Faktiskt.io är det nog inte generellt gångbart att börja definiera vårt sätt att höra med ord som "svärta"/"transparens"/"dynamiska"/"återhållsamma"/osv. Vi (åtminstone jag och några till) vill ju kunna räkna och mäta och därefter åtgärda eller kanske bara förstå.

Även du försöker omforma hörselupplevelser till "matematik" och med grava förenklingar. Du skriver: "direktljudet försvinner om reflexerna är mer än 12dB starkare än det först anlända ljudet". Fundera på vad som gäller vid olika fördröjningar mellan "direktljud" och reflex - 0,3ms eller 1ms eller 30ms eller 100ms? Det kanske också, i detta sammanhang är viktigt, att särskilja på vad som händer om direktljudet redan klingat av när reflexen blir hörbar eller om direktljudet ligger kvar.

T.ex. Herrarna Haas och Blauert var visserligen väldigt kompetenta men resultaten av deras forskning har väl blivit ganska enkla "tumregler".

Jag TROR att det bästa man kan göra i denna tråd är att använda lite grundläggande psykologi och inlärningsteori - Tangband som är trådskaparen befinner sig i en extrem inlärningsprocess. Han har nyligen blivit väldigt intresserad av akustik och mätteknik och behöver en plattform att stå på för att tillgodogöra sig grunderna - Att få "aha" upplevelser och dra egna slutledningar.
Tycker det är synd om han "tappar sugen".....

Det kan givetvis hända att förenklingarna blir så enkla att dom till viss del är osanna eller kompromisser men det är nog en väg man måste ta ibland.....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-11-17 18:46

JM skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Tex vad är direktljud?

Här kan det vara viktigt att lämna den psykologska verkligheten och landa i den fysikaliska mätbara verkligheten för att förstå hur direktljudet låter olika i olika rum. Vi kan mäta det först anlända ljudet och eventuella reflexer i den fysikaliska världen. Toole och Moore gör en hyfsat bra ansats till visa på kopplingen mellan mätbar fysik och upplevt psykologi.
'
Psykoakustiska begrepp är utifrån min neuroforskningsvärld ett överförenklat och alltför tekniskt vinklat sätt att närma sig hur i hör i rummet.
Peter du hänvisade tidigare till institution på Stockholms Universitet i ämnet. Institutionen saknar den neurofysiologiska delen.
Kunskapen inom neurofysiologin inom hörandet har exploderat på senare år, fMRI, PET mm och är det enskilt viktigaste kunskapsområdet med nya rön vilka i hög grad bidrar till ökad förståelse hur vi hör.

JM

Ok, i detta inlägg så förklarar du även din syn på saker till skillnad från att enbart hänvisa till andra. Jag har inte tillräcklig tid över just nu att påtala vissa saker och speciellt gällande vad som innefattas i direktljud. Därför tänkte jag återkomma gällande detta.

Jag har hänvisat till KTH och den kanske räknas in i Stockholms Universitet? På 70-talet gjorde den inte det.
Jag vet att de flesta tekniska högskolor inte har gemensamma kurser med Medicinska universitet. Jag vet också att det under senare år förekommer gemensam forskning för att söka komma till större insikt.

Jag har läst ganska mycket i ämnet och sökt förstå en form av helhet. Det handlar om akustik, fysik, elektroakustik, matematik, psykofysik, psykoakustik, Neurofysiologi, kemi, Mikrobiologi, kognitionslära samt en massa områden som rör vårt medvetande och minne. Allt hänger ihop. Det mesta är fragment/kunskapskvanta/stycken som det oftast utgås ifrån och har man insikt i ett mycket stort antal kunskapsfragment så gäller det att sortera och para ihop dessa på ett med verkligheten korrekt sätt. Fragment kan ofta skapa missförstånd om inte helheten syns. Tyvärr är det fortfarande så att helheten inte finns. Därför finns det fortfarande öppna fält som man kan ställa upp egna hypoteser i. Kan ingen falsifiera dessa och jag/man anser hypoteserna ge ett väl så korrekt resultat som tidigare hypoteser så kan man med fog använda dem.

Gällande direktljud och vad som bör ingå, så är fältet än så länge ganska fritt. Dock bör man uppehålla sig inom de 4 dimensioner som jag tidigare nämnt, nämligen 3 rumsdimensioner + tidsdimension. Sedan kan man utifrån dessa 4 dimensioner göra vissa djupdykningar. T.ex. så kan man studera hörselns egenskap som kallas Interaural Time Difference, ITD. Återspeglar denna egenskap tidsdimension eller rumsdimension? :) För mig är det en klar rumsdimension. För dig verkar det som att det är en tidsdimension om jag förstått dig rätt. Det är i det sammanhanget du sätter in 1 ms som är gränsen för ITD.

Men om 1 trumpet spelas i ett ekofritt rum under 25 minuter så pågår direktljudet i 25 minuter till mikrofon/lyssnare, inte i 1 ms.
Tar du 2 trumpeter som spelas i ett ekofritt rum under 25 minuter så pågår direktljudet från båda trumpeterna i 25 minuter.
De kan exempelvis befinna sig bredvid varandra med 1 meters avstånd från varandra.
Tar du 4 trumpeter som spelas i ett ekofritt rum under 25 minuter så pågår direktljudet från alla 4 trumpeter i 25 minuter.
Tar du 8 trumpeter som spelas i ett ekofritt rum under 25 minuter så pågår direktljudet från alla 8 trumpeter i 25 minuter.

Ett villkor man får stå ut med i resonemanget är att man bortser från ömsesidig akustisk påverkan mellan trumpeter och musiker i det ekofria rummet.

Sedan kan man placera trumpeterna i det ekofria rummet så att respektive trumpet inte har samma avstånd till mikrofon/lyssnare. Låt säga att det skiljer 3 ms hos mikrofon/lyssnare mellan varje trumpet. Det spelar ingen roll. Det är fortfarande enbart direktljud från samtliga 8 trumpeter. Inga rumsreflexer finns i det ekofria rummet.

MEN, varje enskild trumpet kommer att lokaliseras till sin respektive position då de exempelvis står bredvid varandra eller hur de nu är utplacerade. Det betyder att respektive trumpet kommer att skapa en viss Interaural Time Difference hos lyssnaren. Det spelar heller ingen roll hur lyssnaren vrider huvudet. Riktningshörandet är givet och trumpeternas position kvarstår oberoende hur huvudet vrids i förhållande till trumpeterna. Trumpeterna har i det akustiska scenariot sin givna position som kan uttryckas med 3 rumsdimensioner i ett kartesiskt Koordinatsystem. Man kan förlägga Origa hur som helst. Det är bara en linjär transformation.

I ett neuralt koordinatsystem ges vinklarna till musikerna av ITD. (Än så länge utelämnar jag Interaural Level Difference och HRTF.) Det blir till rumskoordinater i vårt neurala koordinatsystem som anger ljudkällors placering utmed respektive lokalisationsvektor i ett Polärt koordinatsystem med Origo mitt i lyssnarens huvud. Här tillkommer korrelationen mellan det akustiska kartesiska koordinatsystemet och det neurala polära koordinatsystemet med respektive origo. Korrelationen är stor mellan koordinatsystemen för reella ljudkällor och mindre för fantomprojicerade och obefintlig vid normal lyssning med vanliga hörlurar.

Själva Avståndet till ljudkällor d v s längden på vektorn är svårare att bestämma men ges ofta av inlärda erfarenheter. Det handlar då om kognitiva processer i hjärnan där minnet kommer in.

Slutsats: Interaural Time Difference tillhör inte tidsdimensionen, utan ITD tillhör rumsdimensionen.

Jag nöjer mig så här och återkommer vid annat tillfälle då jag mer kommer in på direktljudet och vad det kan vara för filur. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-11-17 19:17

IngOehman skrev:PS. Om mina inlägg ser lite osammanhängande ut så beror det på att jag försöker skriva ihop dem under snuttar av tid på flygplatser i östDanmark och Sth. Höll på att missa planet hem! Det händer mig alldeles för ofta. :oops:

Far man rekommendera att köpa ett mekaniskt armbandsur med alarm? :)
Kika tex på OMEGA Memomatic! Oerhört fint automatiskt urverk, men alarm!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-11-17 19:24

Morello skrev:
IngOehman skrev:PS. Om mina inlägg ser lite osammanhängande ut så beror det på att jag försöker skriva ihop dem under snuttar av tid på flygplatser i östDanmark och Sth. Höll på att missa planet hem! Det händer mig alldeles för ofta. :oops:

Apropå tidsdimensionen. :)

Med vänlig hälsning
Peter

JM

Inläggav JM » 2018-11-17 21:15

petersteindl skrev:
JM skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Tex vad är direktljud?

'

JM

Jag har hänvisat till KTH och den kanske räknas in i Stockholms Universitet? På 70-talet gjorde den inte det.
Jag vet att de flesta tekniska högskolor inte har gemensamma kurser med Medicinska universitet. Jag vet också att det under senare år förekommer gemensam forskning för att söka komma till större insikt.

Med vänlig hälsning
Peter

petersteindl skrev:På Stockholms universitet finns en avdelning för perception och psykofysik. De bedriver forskning och ansvarar för grund-, avancerad- och forskarutbildning inom perception, psykofysik, kognition, psykofysiologi och allmän forskningsmetodik. Deras forskning kretsar kring människans perception utifrån multidisciplinära perspektiv. Perceptuella upplevelser studeras i relation till emotioner, uppmärksamhet, minne, hälsa, genetik, och hjärnaktivitet. Det ligger på den psykologiska institutionen. Om du läser mitt tidigare inlägg ser du att jag tar upp precis detta.

https://www.psychology.su.se/forskning/ ... psykofysik
viewtopic.php?f=9&t=67971&p=2009404&hilit=psykologiska#p2009404

Med vänlig hälsning
Peter

Du hänvisade här Psykologiska Institutionen Stockholms Universitet. Där finns ingen neurofysiologisk forskning.
viewtopic.php?f=9&t=67971&p=2009404&hilit=stockholms+universitet#p2009404

JM
Senast redigerad av JM 2018-11-17 21:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2018-11-17 21:37

JM du snuddar vid härskarteknik i dina inlägg har jag kunnat konstatera/lagt märke till. Vill hellre se något konstruktivt inlägg som för kunskapen framåt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-11-17 21:50

Har bara två trådrelaterade synpunkter:

1. JM säger praktiskt taget inget konkret, och retoriken att hänvisa till auktoritet är tråkig. Om man inte har några konkreta argument är det bättre att hålla tyst. Om inte uppfattningar/övertygelser vilar på kunskap och rationella resonemang ur vilka man kan extrahera ARGUMENT så kan jag förstå att det är frestande att istället hänvisa till auktoriterer, majoritetens tro eller till tumregler/lösa påståenden (har inte sett någon annan än JM som utgår ifrån tumregler), men var är sådana övertygelser värda?
Missförstå mig inte - jag förstår att någon med en stark tro på någon auktoritet kan vilja att även andra skall tro på samma auktoriteter, och att de kan vara frustrerande att de istället vill ha argument och inte delar autoritetsrespekten. Men då är kanske faktiskt.se (numera faktiskt.io) är fel ställe att sprida sitt evangelium på? Forumet gavs inte namnet troligen.se, en tro är inte sannare för att den är stark.

2. Jag har som alla människor preferenser, till exempel en egen uppfattning hur man bör återge musik för att det skall bli så ackurat/ursprungstroget som möjligt. Dessa har jag märkt sammanträffar med väldigt många andra människors, som därför uppskattar mina bidrag i form av högtalare och rum. Det gör att arbetet känns meningsfullt.
Jag vilar mina uppfattningar på en blandning mellan de konkreta resultaten och slutsatserna från de studier på vår hörsel som jag gjort (85%?) OCH på mina alldeles egna personliga upplevelser (15%?). Om man hör och upplever saker är det svårt stt helt bortse ifrån de egna intrycken.
Jag har läst det Peter skrivit i tråden och Stig Carlsson har jag diskuterat dessa ämnen med, väldigt,väldigt mycket. I båda fallen har det varit lätt att diskutera eftersom det blir lätt när de som talar behörskar samma språk. Man är såklart inte alltid överens, eftersom man inte alltid pratar om de 85 procenten - ibland kommer personliga preferenser in. Stig var i väldigt hög grad upplevelseorienterad - han brukade säga saker som att hans mål var att ”musiken skulle bli läcker”. Det var för honom inte lika viktigt att studera faktorerna som bestämde ursprungstroheten, eftersom hans mål var mera upplevelseorienterat. Det som för mig är 15 procent var kanske för Stig 75%? Men de 25 för honom var konkreta och det var lätt att där hitta genensam grund. Detsamma gäller Peter! Vi må inte alltid vara överens om målet, men praktiskt taget alltid om hur dessa saker fungerar.
Med den kunskap som finns, kombinerat med att man faktiskt är fri att välja väg där man subjektivt balanserar mellan ”låta bra” och ”låta ursprungstroget”, och kombknerat med stereosystemets brister som också kräver balanseringar mellan olika svagheter - så finns ingen entydig sanning om hur återgivning SKALL gå till. Men alla som verkar förstå lite om fysiken och om vår hörsel, kommer ändå fram till lösningar som ligger skapligt nära varandra. Skillnaderna är helt enkelt felmarginalerna för ”sanningarna”. :wink:

Att tala med JM är svårt. Helt enkelt för att han bevislingen inte har den kunskapsbakgrund som behövs. Han förstår därför inte det andra skriver. Han är dessutom märkvärdigt benägen att säga att andra ha fel (det vill sägs redovisa att han tror det) UTAN att presentera några konkreta argument för denna hans tro. Det för inte diskussionen framåt. :?

Jo en sak till! Det har nämnts i tråden att rumsradien är det avstånd från högtalaren (sammanhanget var lyssning på en hifi- anläggning) där direktljud och reflekterat ljud är lika starkt. Det är inte riktigt. Ljudkällan har inget med saken att göra.

Rumsradien är ett rumsakustiskt begrepp som berättar om RUMMET, bara. Det är det avstånd från en TEORETISK rundstrålande ljudkälla placerad i rummet, där direktljud och reflekterat ljud är lika starka.
I ett verkligt musiklyssningsrum med specifika högtalare kan avståndet från högtalarna till den punkt där dirketljud och reflekterat ljud är lika starka vara avsevärt längre bort från högtalarna (eller närmare!*) beroende på högtalarnas spridnkngsegenskaper.

*Som med t ex Bose 901.

Morello skrev:

Tack för tipset! Gillar mekaniska ur, om de är självuppdragande, men har så till den milda grad vant mig av med att bära klocka (sedan jag 1999 slängde min Rolex på en hippie-sammankomst i Ungern) att känslan av ofrihet från ett armband stör för mycket. :cry:

Har dock inga problem med att då och då missa flygplan, det är ju en del av livet det också.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-11-17 22:35, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-11-17 22:06

IngOehman skrev:
Morello skrev:

Tack för tipset! Gillar melaniska ur, men har så till den milda grad vant mig av med att bära klocka (sedan jag 1999 slängde min Rolex på en hippie-sammankomst i Ungern) att känslan av ofrihet från ett armband stör för mycket.

Har dock inga problem med att missa flygplan, det är ju en del av livet det också.

Vh, iö

Vi missade ett plan tillsammans i Paris. På så sätt fick vi en god middag i Paris. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-11-17 22:36

Ja, få saker som man överlever är entydigt dåliga. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-11-17 22:51

JM skrev:
petersteindl skrev:På Stockholms universitet finns en avdelning för perception och psykofysik. De bedriver forskning och ansvarar för grund-, avancerad- och forskarutbildning inom perception, psykofysik, kognition, psykofysiologi och allmän forskningsmetodik. Deras forskning kretsar kring människans perception utifrån multidisciplinära perspektiv. Perceptuella upplevelser studeras i relation till emotioner, uppmärksamhet, minne, hälsa, genetik, och hjärnaktivitet. Det ligger på den psykologiska institutionen. Om du läser mitt tidigare inlägg ser du att jag tar upp precis detta.

Med vänlig hälsning
Peter

Du hänvisade här Psykologiska Institutionen Stockholms Universitet. Där finns ingen neurofysiologisk forskning.

JM

Aha, där ser man. Den hänvisningen hade jag helt glömt. Som jag tidigare skrivit så vet jag att medicin och tekniska högskolor/fakultet forskade var och en för sig och att det fortfarande är sällsynt med gemensam forskning, men den trenden har börjat brytas och de senaste åren sker det en hel del forskning gemensamt. Det hindrar dock inte att psykoakustiken har lagt grunden och fortledes utgör grunden att stå på.

Med vänlig hälsning
Peter

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-11-17 22:52

Jag missade ett plan i London för länge sedan och träffade hon som nu är min fru (och mor till mina barn).
Tycke uppstod, och vi missade ett plan till! Dyrt tyckte jag då. Priceless nu :)

JM

Inläggav JM » 2018-11-17 23:07

petersteindl skrev:
JM skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

JM

Aha, där ser man. Den hänvisningen hade jag helt glömt. Som jag tidigare skrivit så vet jag att medicin och tekniska högskolor/fakultet forskade var och en för sig och att det fortfarande är sällsynt med gemensam forskning, men den trenden har börjat brytas och de senaste åren sker det en hel del forskning gemensamt. Det hindrar dock inte att psykoakustiken har lagt grunden och fortledes utgör grunden att stå på.

Med vänlig hälsning
Peter

Om jag mins rätt jobbar Svante delvis år Karolinska Institutet och delvis åt KTH. Forskning över Instutionsgränserna är ofta produktivt.

JM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-11-17 23:08

Och argumentet/den sakliga informationen var...?

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-11-17 23:12

IngOehman skrev:Jo en sak till! Det har nämnts i tråden att rumsradien är det avstånd från högtalaren (sammanhanget var lyssning på en hifi- anläggning) där direktljud och reflekterat ljud är lika starkt. Det är inte riktigt. Ljudkällan har inget med saken att göra.

Rumsradien är ett rumsakustiskt begrepp som berättar om RUMMET, bara. Det är det avstånd från en TEORETISK rundstrålande ljudkälla placerad i rummet, där direktljud och reflekterat ljud är lika starka.
I ett verkligt musiklyssningsrum med specifika högtalare kan avståndet från högtalarna till den punkt där dirketljud och reflekterat ljud är lika starka vara avsevärt längre bort från högtalarna (eller närmare!*) beroende på högtalarnas spridnkngsegenskaper.

*Som med t ex Bose 901.

Vh, iö

Helt korrekt. Har man en riktad högtalare, exempelvis en hornhögtalare så kan man ha betydligt längre lyssningsavstånd för samma kvot mellan direktljud och reflekterat ljud än med en TEORETISK rundstrålande ljudkälla. Denna rumsparameter kallas också efterklangsradie.

Det är en viktig parameter vid inspelning av akustisk musik i konserthallar. I analogi med högtalares riktningsegenskaper kommer mikrofonernas riktningskarakteristik in om man vill öka eller minska kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud eller om man vill räkna ut visst mikrofonavstånd till musiker för att få viss procentandel direktljud och/eller om man vill spela in i diffusljudfältet i konsertlokalen.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-11-17 23:14

rajapruk skrev:Jag missade ett plan i London för länge sedan och träffade hon som nu är min fru (och mor till mina barn).
Tycke uppstod, och vi missade ett plan till! Dyrt tyckte jag då. Priceless nu :)

:D

thumbsup.png
thumbsup.png (4.91 KiB) Visad 7641 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-11-17 23:17

rajapruk skrev:Jag missade ett plan i London för länge sedan och träffade hon som nu är min fru (och mor till mina barn).

Grattis!

Ja, om allt går enligt plan så kommer man aldrig att få uppleva något som är större än det största som man kan föreställa sig!

Vh, iö

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-11-18 16:07

Väldigt intressant alltsammans :)

Jag har en fråga om viktning av de data man får fram från olika mätningar. Hur stor betydelse ska man lägga på olika mätningar?

Jag antar att frågan jag hade om hur stor viktning på mätningen en meter ifrån högtalaren, kontra mätning på lyssningsplats man kan ha, beror på väldigt mycket. Och kanske omöjlig att svara på vad man bör prioritera.

Om jag som exempel lägger sinus-mätningen 1 meter från högtalaren med viktning 70 % av ljudupplevelsen ( alltså om jag ANSER att ljudet påverkas totalt med 70% vid en sådan mätning ) och LTAS mätningen på lyssningsplats med bara 30% viktning- så är det bara ett ställningstagande från min sida och någon slags objektiv sanning kan ej komma fram .

Någon annan person kan mäta på sina högtalare och komma fram med ett resonemang som vänder på siffrorna och tillmäter LTAS mätningen 70% av lyssningsupplevelen och 30% av sinus-mätningen en meter från högtalaren och kan dessutom säga att hans resonemang är lika rätt som mitt resonemang.

Man kan alltså inte säga att LTAS visar en objektiv sanning, ej heller mätning med sinus 1 meter från högtalaren ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-11-18 17:22

Närfältsmätningen mäter i huvudsak det som kommer ur högtalaren. Mätning på lyssningsplats mäter det som kommer ur högtalaren plus det som rummet bidrar med. Det går alltså inte att särskilja problem i högtalarna från problem från rummet vid mätning på lyssningsplats, om man inte har väldigt noga koll på vad högtalaren gör.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-11-18 18:43

paa skrev:Närfältsmätningen mäter i huvudsak det som kommer ur högtalaren. Mätning på lyssningsplats mäter det som kommer ur högtalaren plus det som rummet bidrar med. Det går alltså inte att särskilja problem i högtalarna från problem från rummet vid mätning på lyssningsplats, om man inte har väldigt noga koll på vad högtalaren gör.

Närfältsmätningen på jbl 1400 array såg ut såhär i stereophile. Om man tittar på den så ser det ut som stora problem i frekvensgången i det övre registret. Det är +-6 db vilket väl får anses väldigt krokigt.
På lyssningsplats så mäter den däremot extremt rakt. ( enligt stereophile )

Skulle du anse att denna högtalare har problem med det ljud som kommer ut hur högtalaren ?

jansch

Inläggav jansch » 2018-11-18 20:02

Tangband skrev:Väldigt intressant alltsammans :)

Jag har en fråga om viktning av de data man får fram från olika mätningar. Hur stor betydelse ska man lägga på olika mätningar?

Jag antar att frågan jag hade om hur stor viktning på mätningen en meter ifrån högtalaren, kontra mätning på lyssningsplats man kan ha, beror på väldigt mycket. Och kanske omöjlig att svara på vad man bör prioritera.

Om jag som exempel lägger sinus-mätningen 1 meter från högtalaren med viktning 70 % av ljudupplevelsen ( alltså om jag ANSER att ljudet påverkas totalt med 70% vid en sådan mätning ) och LTAS mätningen på lyssningsplats med bara 30% viktning- så är det bara ett ställningstagande från min sida och någon slags objektiv sanning kan ej komma fram .

Någon annan person kan mäta på sina högtalare och komma fram med ett resonemang som vänder på siffrorna och tillmäter LTAS mätningen 70% av lyssningsupplevelen och 30% av sinus-mätningen en meter från högtalaren och kan dessutom säga att hans resonemang är lika rätt som mitt resonemang.

Man kan alltså inte säga att LTAS visar en objektiv sanning, ej heller mätning med sinus 1 meter från högtalaren ?

Jo! Både LTAS och frifältsmätning visar en objektiv sanning! Dock bara på det du mäter förutsatt att mikrofon osv, inte har mätfel. En helt annan sak är om du tycker dej mäta något som du inte gör.
Tangband - Ta inte detta som kritik eller något negativt, du har nu inträtt i den fantastiska värld som akustik och hörseln är och börja få insikten att man kanske aldrig kommer att fullt kunna förstå hur hörseln egentligen fungerar och inte minst hur man skall kunna mäta sig till det perfekta ljudet.

Denna tråd handlar ju om två mätmetoder och du frågar om vilken som bäst motsvarar "verkligheten". Det är ju just det ingen metod gör om vi med verkligheten menar att vi vill uppleva optimal musik/ljudåtergivning.
Ta bara en sådan enkel sak som skillnaden på spridningsmönster på en trumpet och en flygel. Hur skall din musikanläggning "förstå" och kompensera för skillnaden? I framtiden kanske vi har anläggningar som skiljer på t.ex. trumpet och flygel. Ändrar spridningsvinkel beroende på musikinstrument....men då måste också sättet vi spelar in musik på ändras... och traditionell stereo kommer inte vara det som kan vara grund till ett sådant system.

Varför jag tar upp spridningsvinkeln som exempel beror på att där finns de största bristerna i att jämföra LTAS med frifältsmätning. Tänkte börja med att "klanka ner" på frifältsmätningar då många, framförallt högtalarkonstruktörer "måste" använda denna typ av mätningar som konstruktions/designhjälp.
En frekvensmätning i frifält säger väldigt lite hur du kommer att uppleva frekvensgången från högtalaren. Av erfarenhet och fysik kan man dock t.ex. konstatera att basen blir väsentligt högre i ett normalt lyssningsrum (förutsatt att lyssningsrummet INTE är en kub på ca 40 x40 x40 meter och högtalaren är placerad någonstans i mitten). Detta är ju i sig ett mätresultat du inte kan få fram då du mäter i ett "vanligt rum".
Lika "illa" är det med t.ex. diskantområdet när bredden på högtalaren och inte minst storleken på membranet sätter gränser för hur bred spridningsvinkeln blir. Att då endast mäta "on axis" ger väldigt dåligt underlag till hur högtalaren kommer att låta i ett rum - Reflexer från väggar kräver ju att utstrålningen är så bred att vi kan tillgodogöra oss reflexerna. Därför talar man om den totala utstrålande energin och den har du ingen koll på i en "on axis" mätning.
För att ha rimlig koll på den utstrålande energin måste man komplettera med en mängd "off axis mätningar eller en mängd polardiadram.

Nu tänker jag tala för LTAS mätningar! Varför då? Jo, många anser att sådana mätningar inte visar "verkligheten". LTAS mätningar mäter ju ljudet i rummet (inte högtalaren!) och det är betydligt närmare verkligheten än en frifältsmätning.
Bristerna finns i att vi inte (utan erfarenhet eller mätningar) kan veta om rummet bara tillför "goda reflexer" eller tillför väldigt mycket "negativa" reflexer. Dessutom om efterklangen blir för lång eller för kort. Det är dock mycket lättare att "VÄRDERA" ett rum än värdera spridningsmönstret från en högtalare*. En väldigt enkel bedömning av ett rum är att lyssna på rummet när du pratar med en annan människa, en annan enkel bedömning är att måtten (takhöjd/bredd/längd) skall inte vara lika utan helst vara t.ex. 1 x roten ur 2 x roten ur 3 eller liknande och vanligen lite större än våra svenska 20-25kvm vardagsrum. Ju större rum desto mer/större soffor och fåtöljer och normalt är tjocka mattor jättebra.

Mitt förslag är att använda frifältsmätningar för i huvudsak högtalarkonstruktion och LTAS för lyssningsupplevelse/rumsanpassning.

* Det går i viss mån att räkna på om man vet delningsfrekvenser och membranstorlekar och högtalarens dimensioner. Ju bredare spridningsmönster desto mer "beroende av" rummet är högtalaren och samtidigt lättare att värdera i en "on axis" frifältsmätning.

jansch

Inläggav jansch » 2018-11-18 20:20

Tangband skrev:
paa skrev:Närfältsmätningen mäter i huvudsak det som kommer ur högtalaren. Mätning på lyssningsplats mäter det som kommer ur högtalaren plus det som rummet bidrar med. Det går alltså inte att särskilja problem i högtalarna från problem från rummet vid mätning på lyssningsplats, om man inte har väldigt noga koll på vad högtalaren gör.

Närfältsmätningen på jbl 1400 array såg ut såhär i stereophile. Om man tittar på den så ser det ut som stora problem i frekvensgången i det övre registret. Det är +-6 db vilket väl får anses väldigt krokigt.
På lyssningsplats så mäter den däremot extremt rakt. ( enligt stereophile )

Skulle du anse att denna högtalare har problem med det ljud som kommer ut hur högtalaren ?

När JAG ser denna frekvenskurva och VET att högtalaren har ett horn funderar jag på följande:
- EN "on axis" mätning...hmmm. Är det "on axis" eller är det kanske t.ex. en grad fel i höjdled och en halv grad fel i sidled?
- Jag skulle vilja se en 10 centimeters förflyttning av mätmikrofonen och hur mycket det påverkar frekvenskurvan
- jag skulle också veta filtrets frekvens
- och helst ha flera mätningar med t.ex. "0", "1", "3", "5", "30" , "45" grader horisontell off axis och sedan i kombination med några vertikala "off axis"

Slutledning: horn ser ofta ut så vid EN specifik mätning.

Rent allmänt - basen låter nog lite "tjock" fast passar nog till "funk" och i viss mån "rock" (ger "fet" baskagge). Inte världens bästa bas att lyssna på om man tänker sig Bach:s Toccata på orgel....

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-11-18 21:08

jansch skrev:
Mitt förslag är att använda frifältsmätningar för i huvudsak högtalarkonstruktion och LTAS för lyssningsupplevelse/rumsanpassning.

Citerar en del av Jansch mycket intressanta inlägg ovan. Det låter förnuftigt. Vad säger övriga konstruktörer om detta ?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi