”Optimala spatiala upplevelsen”?
”Optimalt fördröjd”???

Enligt vem då? Dig?

Vh, iö
Moderator: Redaktörer
JM skrev:Inget reflexljud får vara för dominerande relativt övriga reflexljud. Var går gränsen?
Den viktiga 60 graders reflexen uppfattas inte som ett separat ljud. Reflexen ger direktljudet den optimala spatiala upplevelsen förutsatt att reflexen är optimalt fördröjd, dämpad och har frekvenslik tonkurva.
Således skall vi inte höra reflexerna som separata ljud utan snarare som "ljudförhöjande kryddor" till direktljudet.
JM
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Inget reflexljud får vara för dominerande relativt övriga reflexljud. Var går gränsen?
Den viktiga 60 graders reflexen uppfattas inte som ett separat ljud. Reflexen ger direktljudet den optimala spatiala upplevelsen förutsatt att reflexen är optimalt fördröjd, dämpad och har frekvenslik tonkurva.
Således skall vi inte höra reflexerna som separata ljud utan snarare som "ljudförhöjande kryddor" till direktljudet.
JM
JM, är det Tooles bok Sound Reproduction du avser? Det verkar så, men du är lite diffus i dina referenser. Jag har boken själv, möjligen är det förstaupplagan för jag ser inget om upplaga i den. Den är från 2008 i alla fall. Då undrar jag vilket eller vilka kapitel du hänvisar till, så att jag kan läsa direkt det från källan vad det är du syftar på.
IngOehman skrev:På grund av ytteröronens form så LÅTER ljud från 60 grader från mittaxeln (=30 grader framför rakt från sidan) påtagligt annorlunda än (samma) ljud från 120 grader (=30 grader bakom rakt från sidan), men utan huvudrörelser är det oftast småsvårt att bestämma riktningen. Men väldigt olika intryck klangligt ger de.
När det är reflekterat ljud man lyssnar till är det ju också så att högtalarnas spridningsegenskaper och rummets reflexionsegenskaper påverkar ljudupplevelsen massor, utöver varifrån riktningsmässigt som en reflex kommer.
Vh, iö
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Inget reflexljud får vara för dominerande relativt övriga reflexljud. Var går gränsen?
JM
JM, är det Tooles bok Sound Reproduction du avser? Det verkar så, men du är lite diffus i dina referenser. Jag har boken själv, möjligen är det förstaupplagan för jag ser inget om upplaga i den. Den är från 2008 i alla fall. Då undrar jag vilket eller vilka kapitel du hänvisar till, så att jag kan läsa direkt det från källan vad det är du syftar på.
Japp. Uppskattar att du frågar. Det är upplaga II och III. Noterat dåligt intresse för korrekta referenser senaste åren. Men jag skall skärpa mig med mer hänvisningar. I princip finns alla hänvisningar i tidigare inlägg.
Har även upplaga I. Både upplaga I och II har felaktigheter och otydligheter men har mer basala fakta än upplaga III. Upplaga III är till stora delar helt omskriven och uppdaterad med nya fakta. Både upplaga I/II och III behövs för bästa förståelse av hur en ingenjör närmar sig hörandet i akustikens fysik.
Återkommer senare med mer hänvisningar om du kan vara lite mer precis.
Moores bok, An Introduction to the Psychology of Hearing: Sixth Edition, är som jag ser det bästa introduktionen till att förklara hur vi hör i akustikens fysik. Lite svårsmält men ge Moore lite tid så skingras dimman. https://www.amazon.com/Introduction-Psy ... 9004252428
JM
JM skrev:jansch skrev:JM skrev:Förutom reflexernas ankomsttid i lyssningspositionen är även reflexernas energifördelning och ankomstvinkel viktig.
Uppmätta rumsberoende stående vågor måste beaktas i lyssningspositionen.
JM
Nä, "ankomstvinkeln" är väl generellt inte viktig på reflexerna om vi håller oss inom normalstora rum (vardagsrum/allrum/lyssningsrum) som förhoppningsvis inte ekar? Eller menar du extremt korta delays som ligger under någon ms?
Det finns ju dessutom en stor fördel med ett lyssningsrum då vi vänjer oss vid rummet. (fast det kanske är off topic i detta sammanhang)
Viktigaste ankomstvinkeln är lateralt ca 60 grader för optimal spatial upplevelse. Golvreflexen är i princip försumbar vilket till viss del även gäller takreflexen. Reflexer bakom fronthögtalarna och bakom lyssningspositionen är mindre önskvärda. Se Tooles sammanställning uppl II o III.
Vad menar du med " Eller menar du extremt korta delays som ligger under någon ms? "
JM
JM skrev:Inget reflexljud får vara för dominerande relativt övriga reflexljud. Var går gränsen?
JM
JM skrev:Förutom reflexernas ankomsttid i lyssningspositionen är även reflexernas energifördelning och ankomstvinkel viktig.
JM skrev:Uppmätta rumsberoende stående vågor måste beaktas i lyssningspositionen.
JM skrev:Viktigaste ankomstvinkeln är lateralt ca 60 grader för optimal spatial upplevelse.
JM skrev:Golvreflexen är i princip försumbar vilket till viss del även gäller takreflexen.
JM skrev:Reflexer bakom fronthögtalarna och bakom lyssningspositionen är mindre önskvärda. Se Tooles sammanställning uppl II o III.
Utveckla gärna detta, det är väldigt luddigt formulerat. Här finns både rumsdimensionen/riktningen, tidsdomänen, frekvensdomän, och nivå, och i vilka proportiner. Förklara gärna var gränsen går, eftersom du först påstod något just innan. Eller var det en öppen fråga till oss andra? Referens, tack.JM skrev:Inget reflexljud får vara för dominerande relativt övriga reflexljud. Var går gränsen?
JM skrev:Den viktiga 60 graders reflexen uppfattas inte som ett separat ljud. Reflexen ger direktljudet den optimala spatiala upplevelsen förutsatt att reflexen är optimalt fördröjd, dämpad och har frekvenslik tonkurva.
jansch skrev:IngOehman skrev:På grund av ytteröronens form så LÅTER ljud från 60 grader från mittaxeln (=30 grader framför rakt från sidan) påtagligt annorlunda än (samma) ljud från 120 grader (=30 grader bakom rakt från sidan), men utan huvudrörelser är det oftast småsvårt att bestämma riktningen. Men väldigt olika intryck klangligt ger de.
När det är reflekterat ljud man lyssnar till är det ju också så att högtalarnas spridningsegenskaper och rummets reflexionsegenskaper påverkar ljudupplevelsen massor, utöver varifrån riktningsmässigt som en reflex kommer.
Vh, iö
Detta tycker jag är mycket intressant och i viss mån ny information för min del. Att frekvensgången är olika beroende på infallsvinkel är ju välkänt, likaså att man för att kunna lokalisera ljud korrekt, framförallt skilja på "bak och fram", vrider huvudet automatiskt.
Det nya för mej är att hörseln har en "idealisk infallsvinkel för reflexer" (om jag tolkar det rätt). Tittar man på hörselns polardiagram kan man konstatera att 60 grader favoriserar presensområdet, ca 1kHz - 5kHz och den stora skillnaden för 120grader är att 6kHz och en bit uppåt är starkare.
Då är frågan: Är det något annat som skiljer?
Jovisst är det vanligare att 120grader är en senare reflex och sannolikt också generellt svagare än 60 graders men det har ju med rummets utformning och högtalarens spridning att göra. Dessutom är ju också örats känslighet lägre för 120grader.
Men - finns det nåt annat?
Tänkte avsluta med en ledande fråga (vilket kan vara "farligt" på Faktisk.io!)
Om det enda som skiljer är frekvensgången borde det vara enkelt (?) att med hjälp av absorbenter skapa en frekvensgång som motsvarar 60graders vinkeln för andra vinklar t.ex. 120grader. Eller om man ska spetsa till det - för alla andra vinklar. Alltså i första hand försöka bevara presensområdets reflexer.
OBS! jag menar inte att man ska göra det hysteriskt utan lite lagom.
Intressant är också, om det "bara" är frekvensgången, att ljudet borde bli bättre om man lutar sig bakåt och har bara axlar.......
IngOehman skrev:Detta är en kommentar till ditt inlägg, men snarare ett förtydligande än en invändning: På konserthus finns det massor av forskning, som helt eller delvis saknar relevans för betraktandet av en hemma-hifi-musikåtergivningssituation.
Det är helt olika saker. I konserhuset så skapas musiken och de ljudfält som förmedlar den. I lyssningsrummet därhemma skall inspelningens information ”packas upp” men inget nytt som rör ljudbilden får adderas, om målet är en ackurat återgivning.
Så att ta forskning om det förstnämnda och okunnigt försöka applicera det på hemmahifi- situationen, är helt på tok. Konserhuset SKALL addera till upplevelsen, musiken är skriven för det! Allt som adderas är en del av ljudhändelsen, och musikerna hör det och spelar med hänsyn till det.
Adderad information vid lyssningen därhemma har ingen sådan roll. Den förvränger bara musikhändelsen, om den konkurrerar med ljuden från ljudbilden geometriskt. Däremot är dt harmlöst med lyssningsrumsadderingar som bara kommunicerar den egna logens akustiska struktur.
Vh, iö
Thomas_A skrev:När vi nu pratar lite reflexer så har jag en fråga kring reflex bakifrån. Den har varit uppe förut men bara så jag får en liten refresh då minnet sviktar. Jag sitter med huvud nära vägg och har i min preferens inte så stora problem med detta för musikupplevelsen. Dämpning bakom fungerar dåligt och blir onaturligt så det går fetbort. Är avståndet till väggen för kort när man sitter med "soffa mot vägg" för att det ska upplevas knasigt vad gäller reflex? Eller är jag bara blivit van med de "möjliga negativa" effekter som det bidrar med?
darkg skrev:Thomas_A skrev:När vi nu pratar lite reflexer så har jag en fråga kring reflex bakifrån. Den har varit uppe förut men bara så jag får en liten refresh då minnet sviktar. Jag sitter med huvud nära vägg och har i min preferens inte så stora problem med detta för musikupplevelsen. Dämpning bakom fungerar dåligt och blir onaturligt så det går fetbort. Är avståndet till väggen för kort när man sitter med "soffa mot vägg" för att det ska upplevas knasigt vad gäller reflex? Eller är jag bara blivit van med de "möjliga negativa" effekter som det bidrar med?
Det är en fråga som inte kan utredas nog, tycker jag. Det är ju i många fall den enda vettiga möbleringen. Men jag har inte mycket att bidra med själv.
Thomas_A skrev:När vi nu pratar lite reflexer så har jag en fråga kring reflex bakifrån. Den har varit uppe förut men bara så jag får en liten refresh då minnet sviktar. Jag sitter med huvud nära vägg och har i min preferens inte så stora problem med detta för musikupplevelsen. Dämpning bakom fungerar dåligt och blir onaturligt så det går fetbort. Är avståndet till väggen för kort när man sitter med "soffa mot vägg" för att det ska upplevas knasigt vad gäller reflex? Eller är jag bara blivit van med de "möjliga negativa" effekter som det bidrar med?
shifts skrev:Soffa dikt an mot bakväggen är oftast inte så kul. Men sämre är att ha samma placering men dämpning bakom helt klart, huvvaligen.
Kraniet skrev:Kanske är OT men jag har ett knepigt problem som jag undrar kan bero på att jag sitter direkt mot väggen? Det är att ljudet inte har ett riktigt klart mittfokus och lätt kantrar. Men böjer jag mig fram kanske 20 cm så blir fokus mycket bättre och mer stabilt.
Tangband skrev:Kraniet skrev:Kanske är OT men jag har ett knepigt problem som jag undrar kan bero på att jag sitter direkt mot väggen? Det är att ljudet inte har ett riktigt klart mittfokus och lätt kantrar. Men böjer jag mig fram kanske 20 cm så blir fokus mycket bättre och mer stabilt.
Har du provat att sätta en tunn akustikplatta eller diffusor bakom huvudet? De två jag köpte på jula kostade bara 79:- st. Kanske värt att prova?
Tangband skrev:shifts skrev:Soffa dikt an mot bakväggen är oftast inte så kul. Men sämre är att ha samma placering men dämpning bakom helt klart, huvvaligen.
Detdär beror nog helt på mycket.
En kal betongvägg precis bakom huvudet mår bra att dämpas och diffuseras i diskantregistret- dvs med en riktigt tunn akustikplatta . Håller med dig att massiv dämpning direkt bak huvudet med en tjock dämplatta låter sämre.
Men att säga att det låter huvvaligen med dämpning är att generalisera , jag tycker inte det stämmer.
Adhoc skrev:Från min amatörhorisont och hur jag tycker, håller jag med IÖ. Jag föredrar nog att rummet jag sitter i och möblemanget / placeringar i det, inte ska lägga till en ”signatur” till det som spelas upp.
Jag tror jag länkat förut till en artikel: http://proaudioencyclopedia.com/audio-e ... w-we-hear/
Om jag från artikeln ”extrapolerar” diagrammet 2:9 och texten ”If the leading loudspeaker is reduced in level approximately 10 dB, we will hear the sound originating as a broad image from a point between the two loudspeakers, as shown in B.” och ”As shown here, delays from zero up to 5 msec have a “trading value” with respect to level from zero to 10 dB for restoring the delayed signal to a neutral position between the two sources.”, -så betyder det för mig att tidiga reflexer upp till 5 ms normalt är både starka och elakartade och förvränger varifrån ljudet kommer jämfört med inspelningens ljudriktning.
Om jag kollar in diagrammet och ser ljudkälla 2 som en reflex av ljudkälla 1 (= direktljudet från högtalaren) och jag sitter en öronlappsfåtölj får jag en reflektion väldigt snabbt som inte lär lämna några 10 dB skillnad mot direktljudet. Liknande för prylar emellan mig och högtalaren eller direkt vid sidan om lyssningsplats. För en vägg med prylar som är nära bakom lyssningspositionen hinner inte direktljudvågen försvagas särskilt mycket före reflektion tillbaks. Här blir reflektionen / ljudkälla 2 också stark och kan knappast ses som komma från högtalarriktningen. Nära en vägg bakom betyder också att basen kan uppfattas som för stark.
I normalstora vardagsrum på ca 25 a’ 35 m² borde reflektioner från sidoväggar innebära mindre problem. För närstående sidoväggen med kortare reflektionstid borde det främst vara bas/lägre mellanregister som reflekteras vilket är svårare att riktningsbestämma och dessutom förhållandevis mycket i fas med direktljudet. För motstående sidovägg tillkommer mer av övre mellanregister och diskant men reflektionstiden / gångvägen har nu ökat så mycket att Haas-effekten bestämmer upplevelsen av varifrån ljudet kommer. Reflektionen har också med längre gångväg minskat i styrka jämfört med direktljudet. Reflektionen hörs dessutom mer i örat närmast motstående sidovägg vilket minskar IAAC som är positivt.
Peter Damaskes diagram 2-10 har jag funderat över. Det säger tex att störande ljud från riktning rakt in i örat (90 grader) behöver vara ca 22 dB svagare för att inte sabba och maskera direktljud som kommer / uppfattas som rakt framifrån. En ofta förekommande rekommendation för kontrollrum där inspelningar ska bedömas, är att rumsreflektioner bör vara 20-30 dB lägre än direktljudet under de första ca 20 ms. -Det passar bra in mot diagram 2-10, därför att de reflektioner som ”bidrar” mest (positivt eller negativt) gentemot ljudet från högtalarna ligger i intervallet 60 till 130 grader medan ljud (reflektion) rakt framifrån eller bakifrån 0 / 180 grader måste vara rejält starka för att ”bidra” med något. Ljudreflektion rakt framifrån eller bakifrån har dessutom liten dB-skillnad mellan öronen och högre IACC, typ mera monoaktigt ljud och ger mindre ”rymdkänsla” av rummet.
Om rumsreflektionerna inte dämpas tillräckligt eller styrs bort från lyssningsplats under de första ca 15-20 ms, kan det bli att man upplever ett bredare ljudfält än vad avståndet mellan högtalarna borde ge. En ”falsk bredd” jämfört med inspelningen som det inte är något fel i om man gillar den och det inte blir alltför osannolikt.
JM skrev:Jag gillar den här ordväxlingen! Adhocs inlägg är som vanligt extra intressant.
Tyvärr är all min energi de närmaste dagarna fokuserad på jobbet.
Återkommer.
JM
i skrev:Thomas_A skrev:När vi nu pratar lite reflexer så har jag en fråga kring reflex bakifrån. Den har varit uppe förut men bara så jag får en liten refresh då minnet sviktar. Jag sitter med huvud nära vägg och har i min preferens inte så stora problem med detta för musikupplevelsen. Dämpning bakom fungerar dåligt och blir onaturligt så det går fetbort. Är avståndet till väggen för kort när man sitter med "soffa mot vägg" för att det ska upplevas knasigt vad gäller reflex? Eller är jag bara blivit van med de "möjliga negativa" effekter som det bidrar med?
FWIW, jag har alltid föredragit luft bakom huvudet (1 - 2 meter eller mer ungefär) i kombination med diffuserande vägg där. En reflekterande vägg direkt bakom har varit dåligt genomgående.
IngOehman skrev:Appropå det där med att folk tror att resultaten från preferensstudier för konserthusforskning, har något med smårumsakustik att göra, och att det skulle ge ledtrådar till den som är ute efter goda lyssningsrum:
Vet inte hur ofta jag fått frågor om varför man så sällan bygger högtalare av solidträ, när det bevislingen är ett bra byggmaterial för ljud, annars skulle man ju inte göra gitarrer och violiner av det.
Även där tänker folk fel (på samma sätt) då de inte begriper skillnaden mellan att skapa och att återskapa.![]()
Det tar fast på ämnet ”ljud” och fattar inte att målen för vad man vill med ljuden är väsensskilda från fall till fall.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster