Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Vad vi medelålders män måste utstå ,WAF, brr.
Alienhögtalare, nice.
Tänk vad kul det hade varit att besöka Bo Hansson i Karlskoga. Lyssna på hans enorma horn tex. Det han byggde i källaren som mynnade upp i vardagsrummet. Fan, vi behöver fler sådana galningar.
....kom igen nu alla, gratis Rauna Njord....mixtra, fixa, konfigurera och sedan redovisa här.....
Baffel skrev:Ang detta med design och konst. En trälåda med , även så lackad så det blänker (som de dyraste högtalarna på marknaden gör) .Är det estetiskt tilltalande? Är det ett konststycke? Det är seriöst ingenting. Det är bara en pryl.Det är inte konst. Det är inte konst att ställa in två stora lackade trälådor i hemmet. Det är måhända att visa på att man har penningar, men konst är det inte.
Rauna Njord (även om det nu inte var BH avsikt) är ett konststycke. Snygg eller ful , men det är i alla fall något, jmf med, i princip, alla andra högtalare
Kalejdokom skrev:Det måste vara otroligt transparent ljud i dom lådorna.
Jag vet en kille på detta forum som också bygger vanliga trälådor som konstverk...
[ Bild ]
Sorry för off topic. Rauna är verkligen intressanta högtalare. Jag har varit med och bytt basar i ett par sådana hos en fd arbetskollega. Vi satte i ett par Dynaudio 17W75 och de lät väldigt bra.
Baffel skrev:Egentligen ett ganska intressant ämne. Konst (vad det nu är, jag tog upp konst i sig som begrepp) ...
EmuMannen skrev:Baffel skrev:Egentligen ett ganska intressant ämne. Konst (vad det nu är, jag tog upp konst i sig som begrepp) ...
Jag har en enkel definition av konst vs. design. Design skall lösa ett eller flera funktionella krav. Det enda krav jag ställer på konst är att det skall väcka känslor. Dessa känslor kan subjektivt uppfattas som negativa eller positiva, oavsett vilket så måste konst väcka någon form av känsla hos betraktaren.
Personligen så anser jag att Rauna Njord uppfyller mitt kriterier för konst. Inte enbart baserat på utseendet utan även på det faktum att jag en gång i tiden ansåg att de var de absolut coolaste högtalarna man kunde tänka sig (även om jag då inte hade råd att köpa ett par själv och mina föräldrar var helt ointresserade av att köpa HiFi-utrustning)...
[/quote]EmuMannen skrev:Jag har en enkel definition av konst vs. design. Design skall lösa ett eller flera funktionella krav. Det enda krav jag ställer på konst är att det skall väcka känslor. Dessa känslor kan subjektivt uppfattas som negativa eller positiva, oavsett vilket så måste konst väcka någon form av känsla hos betraktaren.
Baffel skrev:Tja kanske det. Ett glas O'BOY väcker positiva känslor hos mig. Mumma. Köpte kass läskeblask på ÖoB för ett tag sedan.Det väckte negativa känslor hos mig. Men konst mja.
Baffel skrev:Tja kanske det. Ett glas O'BOY väcker positiva känslor hos mig. Mumma. Köpte kass läskeblask på ÖoB för ett tag sedan.Det väckte negativa känslor hos mig. Men konst mja.
RSG skrev:Går inta av för hackor!!!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster